Dubbeltest Ford Kuga vs. Peugeot 3008

Auto van het Jaar tegen sterk gewijzigde no-nonsense Ford

Steeds meer merken komen met een crossover, een kruising tussen een stationwagon en een SUV. Ford heeft onlangs zijn crossover de Kuga ingrijpend gewijzigd. Hij neemt het op tegen de Auto van het Jaar 2017, de Peugeot 3008, ook een crossover. Twee auto’s met een goede reputatie. Maar welke van de twee heeft onze voorkeur?

Prijs

De Peugeot 3008 is de Auto van het Jaar 2017. En dat is hij natuurlijk niet voor niets. De internationale jury waarin ook de ANWB zit, roemde hem om zijn gebruiksgemak, zijn ruimte  en vooral ook om zijn fraaie interieur. De Ford Kuga is sinds 2013 op de markt maar is onlangs op flink wat punten gewijzigd. De concurrentie in deze klasse is stevig. Denk aan de VW Tiguan, Toyota C-HR en de Mazda CX-5. Ook dat zijn puike auto's.

De Ford is met een vanafprijs van € 27.705 het voordeligst. Voor dat geld krijg je een crossover met een 120 pk sterke, viercilinder benzinemotor. De standaarduitrusting omvat onder meer airconditioning, cruise control, meervoudig verstelbare sportstoelen, een radio en een dubbele uitlaat. Onze testuitvoering komt op minimaal € 35.705 en biedt dan verder 18-inch lichtmetaal, halflederen bekleding en een uitgebreid infotainmentsysteem.

De prijslijst van de Peugeot begint bij € 30.360. Je beschikt dan meteen over de benzinemotor uit onze testauto. De standaarduitrusting bestaat uit airconditioning, cruise control en een radio. De GT-Line, die wij als testauto reden, moet € 35.360 kosten en beschikt over een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen, sfeerverlichting aan boord, een uitgebreid infotainmentsysteem en halflederen bekleding. Wat opvalt: de Peugeot heeft de hoogste vanafprijs, maar zoals we met de testauto’s reden is de 3008 niet alleen voordeliger, maar ook rijker uitgerust.

Ruimte

De Ford beschikt over minimaal 456- en maximaal 1.603 liter bagageruimte. De achterbank biedt een zogenaamde ‘bioscoopzit’; je zit dus hoger dan de passagiers voorin waardoor je meer zicht naar buiten hebt. De been- en hoofdruimte zijn prima en je kunt achterin met zijn drieën zitten. De Kuga biedt alleen geen vlakke of dubbele laadvloer.

De Peugeot beschikt over minimaal 520- en maximaal 1.482 liter. Net als de laadruimte is ook de been- en hoofdruimte op de achterbank groter dan die in de Ford. Maar de middelste passagier achterin zit wel met zijn voeten aan weerszijden van een brede tunnel. Voorts biedt de Peugeot wél een vlakke en een dubbele laadvloer. Resumerend: de Peugeot biedt de meeste binnenruimte en heeft niet alleen een dubbele, maar ook een vlakke laadvloer. Je kunt alleen niet echt met zijn drieën achterin zitten; dat kan in de Ford dan weer wel.

Rijgedrag

De Ford is in vergelijking met het model van voor de facelift een stuk comfortabeler geworden; hij is zelfs zachter geveerd dan de Peugeot. Was de vorige generatie Kuga stoterig op slecht wegdek, daarvan heeft deze nieuwe Kuga geen last meer. Wat tegenvalt: de 150 pk sterke benzinemotor uit onze testauto geeft onder de 2.000 toeren niet thuis; wil je op de snelweg even gauw een voorganger inhalen, dan moet je tot wel twee versnellingen terugschakelen. Dat is een Ford onwaardig. Pas als de turbo mee gaat doen komt de Kuga tot leven. Op de snelweg hoor je behoorlijk wat bandengeruis. Met zijn precieze stuurgedrag maakt de Kuga dan weer een hoop goed.

Weliswaar heeft Ford de naam, maar ook Peugeot levert met deze 3008 een sportieve auto af. Hij voelt lichtvoetig aan, heeft een levendiger motor dan de Kuga en biedt een diepere zit. De driecilinder krachtbron reageert echt verassend alert. De versnellingspook zit raar hoog; bovendien schakelt de Peugeot hakerig. Het band- en windgeruis blijft netjes binnen de perken. Het stuurwiel van de 3008 is opvallend klein. Daardoor heb je een goed zicht op de meters. Peugeot zegt dat het ook het besturen van de auto ten goede komt, maar daar hebben wij niks van gemerkt. Welke auto je op dit vlak verkiest, is vooral een kwestie van smaak.

Verbruik

Beide testauto's hebben uiterst moderne motoren onder de motorkap, maar dat wil niet zeggen dat ze ultrazuinig met brandstof omspringen. De Peugeot scoort gemiddeld 1 op14,2. De Ford kwam in de test niet verder dan 1 op 11. Vooral dat laatste cijfer valt tegen. Het heeft onder meer te maken met het geregeld moeten terugschakelen naar de vierde versnelling om de vaart er in te houden.

Gebruiksgemak

De Ford Kuga heeft een achterbank die je met één ruk aan de daartoe bestemde hendel kunt neerklappen. Het gebruiksgemak van het infotainmentsysteem is sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, maar het scherm is nog steeds aan de kleine kant. De boordcomputer – die zit dan weer tussen de instrumenten en bedien je met knopjes op het stuurwiel - laat zich nog wel omslachtig bedienen vanwege zijn menu’s op meerdere lagen.

De Peugeot heeft een bijzonder fraai interieur; aan de bediening van het infotainmentsysteem kan Ford nog een voorbeeld nemen. Het is overzichtelijk ingedeeld. Met drukknoppen, die eruit zien als pianotoetsen, kies je voor bijvoorbeeld de airco of de radio. Vervolgens kun je door het scherm aan te raken de instellingen veranderen.

Vanuit de kofferbak kun je eenvoudig via een hendel de achterbank neerklappen. De achterpassagiers beschikken over een heus stopcontact. Beide auto’s zijn optioneel leverbaar met een elektrisch bedienbare achterklep. De Peugeot heeft dus niet alleen een fraaier interieur, het steekt ook logischer in elkaar.

Veiligheid

Bij de Ford moet de veiligheidsuitrusting uit de optielijst komen en bestaat onder meer uit dode-hoek-signalering, vermoeidheidsherkenning, rijstrookassistentie, een zelfstandig remsysteem bij stadssnelheden, verkeersbordherkenning, automatisch groot licht en een waarschuwing bij kruisend verkeer. Een hele mond vol en dat voor een relatief bescheiden meerprijs van € 1.000. Het is alleen jammer dat dit zogenaamde ‘Driver Assistance Pakket’ uitsluitend op de drie duurste uitrustingsniveau’s kan worden besteld. Het MyKey-systeem, waarbij je de reservesleutel kunt programmeren zodat de mensen aan wie je jouw Ford uitleent geen gekke dingen met de auto doen, wordt standaard meegeleverd.

De Peugeot heeft ook een uniek systeem: Connect SOS. De 3008 belt zelf de nooddiensten zodra de auto in de gaten heeft dat hij bij een ongeluk betrokken is geraakt. Let er wel op dat dit een abonnementsdienst is, waarvoor je na drie jaar alsnog zult moeten gaan betalen. De rest van de veiligheidsuitrusting komt overeen met dat van de Ford, met dit verschil dat de Peugeot niet over verkeersbordherkenning, maar wel over adaptieve cruise-control met stop-functie beschikt. Bovendien zijn al deze hulpsystemen op de duurste twee uitvoeringen standaard. Bij Ford moeten alle hulpsystemen hoe dan ook van de optielijst komen.

Winnaar

De Peugeot wint. Hij biedt de meeste binnenruimte, is zuiniger en kent het grootste gebruiksgemak. Bovendien geeft de 3008 je het gevoel dat je in iets bijzonders rijdt. De Ford stelt daar weliswaar een ruimere veiligheidsuitrusting tegenover, maar die is nooit standaard. Hij heeft ook een wat fijner stuurgedrag, maar door de bank genomen zijn de verschillen te klein om dan maar voor de Kuga te kiezen. Temeer daar het prijsverschil met de Peugeot verdampt zodra je de auto’s gaat aankleden. Een terechte Auto van het Jaar dus, die 3008!

Bekijk ook de afzonderlijke rijtests van deze twee testkandidaten:
Peugeot 3008

Ford Kuga