Seat Leon ST beste stationwagen van Nederland

Kampioen december 2016

ANWB en Autovisie: allesomvattende test twaalf stationcars voor het gezin

De Seat Leon ST is de verrassende winnaar van de eerste gezamenlijke autotest van de ANWB en Autovisie. Onder de noemer ‘De Grootste Autotest van Nederland’ hebben we 12 compacte stationwagens de maat genomen met het idee dat zo’n uitgebreide test aspirant kopers kan helpen een goede en verantwoorde keuze te maken bij de aanschaf van een dergelijke auto.

In Nederland rijden ongeveer 8 miljoen auto’s rond. Circa 1,7 miljoen daarvan bevinden zich in de klasse van de Opel Astra en Volkswagen Golf. Een belangrijk deel van de markt dus! Om dat segment zo volledig mogelijk te behandelen, heeft de ANWB de handen ineengeslagen met Autovisie. Twaalf betaalbare nieuwe stationcars zijn gezamenlijk getest door experts van beide partijen. Daarbij zijn diverse uitwijkproeven gedaan, is het praktijkverbruik vastgesteld en werden alle binnenmaten handmatig opgemeten. Verder is gekeken naar het gebruiksgemak en zijn er acceleratie- en remproeven uitgevoerd. Uiteraard werden ook alle kosten per auto op een rijtje gezet.

Seat Leon beste stationwagon

De Seat Leon ST is de beste stationwagen van Nederland. Ondanks het feit dat hij alweer een paar jaar te verkrijgen valt, weet hij nieuwkomers als de Renault Mégane Estate en Mini Clubman achter zich te houden. Hij verdient zijn ereplek vanwege het soepele rijgedrag, een goede standaarduitrusting en de zeer zuinige driecilinder turbomotor. Op alle andere beoordelingscriteria scoort de Leon vaak net zo goed als de overige stationwagens. Bovendien wijzen ANWB-berekeningen uit dat hij ten opzichte van de concurrentie een zeer lage kilometerprijs heeft.

 

Skoda Octavia en Opel Astra scoren hoog

De nummers 2 en 3 worden ingenomen door de Skoda Octavia Combi en Opel Astra Sports Tourer. Met zijn enorme binnenruimte is de Skoda het toonbeeld van een typische stationwagen. Daarnaast beschikt de Octavia over een voorbeeldige ergonomie en het nodige praktische gebruiksgemak. Zijn hogere prijs en het onrustige onderstel versperren hem alleen de weg naar de hoogste trede. De Opel is eveneens een ruime stationcar met een scherp leasetarief en uitstekende stoelen. Bovendien beschikt de Astra over een voor deze voertuigklasse unieke veiligheidsuitrusting. Zijn benzinemotor springt weliswaar spaarzaam met brandstof om, maar mist de verfijning van die van de Seat en Skoda. Opmerkelijk is dat de duurste gezinsauto’s onderaan de lijst eindigen. Het zijn de Subaru Levorg, Mini Clubman en Mercedes CLA Shooting Brake. Ze hebben ieder hun sterke punten – de Subaru heeft het hoogste trekgewicht, de Mini de beste wegligging en de Mercedes het fraaiste uiterlijk – maar deze zaken staan niet in verhouding tot het gevraagde prijskaartje. De Levorg scoort bovendien het slechtste verbruik, de Clubman biedt de minste binnenruimte en de CLA Shooting Brake kampt met een beperkt zicht rondom.


MINI, Mercedes en Subaru leukst om mee te rijden

In een deelnemersveld van 12 auto’s hebben we niet alleen naar de beste koop gekeken. We hebben ook onze gedachten laten gaan over welke stationwagen nu het leukst is om mee te rijden en waar je voorkeur naar zou moeten uitgaan wanneer je vooral heel veel spullen wilt meenemen. En welk exemplaar heeft eigenlijk de laagste kilometerkosten? Da’s in ieder geval niet de auto waar we het meeste plezier mee hebben beleefd. Da’s namelijk de behoorlijk kostbare Subaru. Zijn vierwielaandrijving brengt niet alleen de rijeigenschappen op een hoger niveau, maar ook de veiligheid. De Levorg bleek in de uitwijkproef met belading niet uit zijn spoor te krijgen. Over belading gesproken: de Skoda Octavia Combi biedt van dit dozijn de meeste bagageruimte. Met een kofferbak van minimaal 610- en maximaal 1.740 liter kun je de stationwagen met recht een slokop noemen, zonder dat al die bergruimte ten kosten gaat van de been- en hoofdruimte van de achterpassagiers.

 

Renault Mégane op papier sterkste caravantrekker

De Renault Mégane mag van alle testauto’s het hoogste gewicht aan de trekhaak mee zeulen: 1.700 kilogram. Da’s een flinke caravan! Overigens kunnen we zo'n zware combinatie niet aanbevelen, maar dat terzijde. De Seat Leon ST scoorde het gunstigste praktijkverbruik (1 op 21) en de restwaarde van de Mercedes CLA Shooting Brake ligt met een verwachte opbrengt van 63,8 procent van de nieuwprijs het gunstigst. Maar welke van deze stationwagens kost je nu maandelijks het minst? Voor een particulier blijken de Skoda Octavia Combi en de Seat Leon ST de goedkoopste stationwagens in gebruik.Ga je de auto's leasen dan blijkt de Opel Astra het goedkoopst. Dat geldt voor zowel zakelijke lease als private lease.


Top 12

De experts van de ANWB en Autovisie hebben uiteindelijk een Top 12 opgesteld van het complete deelnemersveld:

1.    Seat Leon ST
(vanaf € 22.000 – testauto: € 23.700)

Restwaarde € 12.000
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 43
Totale kosten per maand: € 551
Totale kosten per km: 44,1 cent
Leaserichtprijs*: € 404,44
Verzekering**: € 684

Test Seat Leon ST

 

 

2.    Skoda Octavia Combi
(vanaf € 21.990 – testauto € 23.590)

Restwaarde € 13.400
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 46
Totale kosten per maand: € 526
Totale kosten per km: 42,1 cent
Leaserichtprijs*: € 398,88
Verzekering**: € 684

Test Skoda Octavia Combi

 

3.    Opel Astra Sports Tourer
(vanaf € 22.395 – testauto € 24.895)

Restwaarde € 13.150
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 46
Totale kosten per maand: € 565
Totale kosten per km: 45,2 cent
Leaserichtprijs*: € 379,19
Verzekering**: € 793

Test Opel Astra Sports Tourer

 

4.    Volkswagen Golf Variant
(vanaf € 23.190 – testauto € 26.850)

Restwaarde € 15.300
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 47
Totale kosten per maand: € 566
Totale kosten per km: 45,3 cent
Leaserichtprijs*: € 433,20
Verzekering**: € n.b.

Test Volkswagen Golf Variant

 

 

5.    Ford Focus Wagon
(vanaf 21.775 – testauto € 25.495)

Restwaarde € 14.150
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 47
Totale kosten per maand: € 584
Totale kosten per km: 46,7 cent
Leaserichtprijs*: € 424,40
Verzekering**: € 793

Test Ford Focus Wagon

 

6.    Renault Mégane Estate
(vanaf € 21.290 – testauto € 24.490)

Restwaarde € 12.500
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 46
Totale kosten per maand: € 596
Totale kosten per km: 47,7 cent
Leaserichtprijs*: € 390,47
Verzekering**: € 698

Test Renault Mégane Estate

 

7.    Kia Cee’d Sportswagon
(vanaf € 21.195 – testauto € 26.895 )

Restwaarde € 12.300
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 46
Totale kosten per maand: € 644
Totale kosten per km: 51,5 cent
Leaserichtprijs*: € 433,54
Verzekering**: € 752

Test Kia Cee'd Sportwagon

 

8.    Peugeot 308 SW
(vanaf € 22.630 – testauto € 27.620)

Restwaarde € 13.500
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 47
Totale kosten per maand: € 625
Totale kosten per km: 50,0 cent
Leaserichtprijs*: € 433,06
Verzekering**: € 740

Test Peugeot 308 SW

 

 

9.    Toyota Auris Touring Sports
(vanaf € 20.250 – testauto € 25.950)

Restwaarde € 14.300
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 44
Totale kosten per maand: € 560
Totale kosten per km: 44,8 cent
Leaserichtprijs*: € 458,60
Verzekering**: € 793

Test Toyota Auris Touring Sports

 

10.    Subaru Levorg
(vanaf € 35.995 – testauto € 35.995)

Restwaarde € 16.150
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 52
Totale kosten per maand: € 826
Totale kosten per km: 66,1 cent
Leaserichtprijs*: € 617,41
Verzekering**: € 863

Test Subaru Levorg

 

11.    Mini Clubman
(vanaf € 24.490 – testauto € 24.490)

Restwaarde € 12.500
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 46
Totale kosten per maand: € 593
Totale kosten per km: 47,5 cent
Leaserichtprijs*: € 414,25
Verzekering**: € 698

Test MINI Clubman

 

12.    Mercedes CLA Shooting Brake

(vanaf € 34.495 – testauto € 34.495)

Restwaarde € 22.000
ROB (reparaties, onderhoud, banden): € 51
Totale kosten per maand: € 636
Totale kosten per km: 50,9 cent
Leaserichtprijs*: € 515,84
Verzekering**: € 826

Test Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Genoemde bedragen zijn berekend voor de geteste auto, op basis van 4 jaar gebruik en 15.000 km/jaar *leasetarief Leaseplan bij 4 jaar gebruik, 15.000 km/jaar, excl. brandstof
**WA Casco 70% no claim

 

ANWB Private Lease

Ga je deze auto’s private leasen dan komt er weer een ander beeld uit. Bij de auto’s in deze test is de Opel Astra Sports Tourer het scherpst geprijsd met een vanafprijs van € 364,- per maand bij ANWB Private Lease
Bekijk het totale aanbod