Moderne Méhari voor even in Nederland

Citroën laat ons snuffelen aan elektrische reïncarnatie van een van haar iconen

Onlangs was hij eventjes in Nederland: de Citroën e-Mehari. In Frankrijk is hij al te koop. De ANWB bekeek of het volledig elektrische retromodel in ons land ook bestaansrecht heeft.

De Méhari is een van de beroemdste Citroëns die het eigenwijze merk in haar bijna 100-jarige bestaan heeft voortgebracht. Het olijke strandwagentje, gebouwd op basis van de Dyane, liep van eind jaren ’60 tot begin jaren ’80 van de fabrieksband.

Citroën is zuinig op haar verleden. Illustere typenamen keren bijna nooit terug, maar in Frankrijk kun je vandaag de dag opnieuw een Méhari kopen. Een volledig elektrische dit keer, voor het zesvoudige van wat de auto ooit kostte.

Bollore Bluesummer ANWB

Dat uitgerekend dit model een beroemde naam mag dragen, is eigenlijk best saillant. De cabriolet zag namelijk het levenslicht als Bolloré. Dat is een Franse fabrikant van elektrische auto’s als de Bluesummer. Citroën heeft dat type weliswaar van een aangepaste carrosserie voorzien, maar de aandrijflijn in zijn geheel overgenomen.

Moeite met laden

De elektrische Méhari heeft een rijbereik van 200 kilometer, maar opladen kan alleen bij een zogenaamde wallbox of aan een regulier stopcontact. Daarmee is het aantal oplaadpunten beperkt. De laadtijd is juist gigantisch; voor een volle accu moet je minimaal 8 uur uit trekken.

De Citroën is gemaakt om open mee te rijden. Je zit alleen dusdanig in de buitenlucht, dat de adem je bij snelheden boven de 80 kilometer per uur wordt ontnomen. Maar waarom zou je ook op wegen komen waar je harder mag rijden? De e-Méhari is een aandachtstrekker van jewelste en de enthousiaste reacties die je van omstanders krijgt, dragen in grote mate bij aan het plezier dat je aan de funauto beleeft.

Er zit wel een dak bij, maar de montage daarvan is bewerkelijk. Bovendien nemen het dak en de opzetvensters dusdanig veel ruimte in, dat je nauwelijks nog passagiers of bagage kunt meenemen.

Citroen e-Mehari ANWB

De Fransen maken maximaal 1.000 e-Méhari’s per jaar. Zouden ze er meer fabriceren, dan zijn ze wettelijk verplicht om ingrijpende wijzigingen aan de auto door te voeren. Nu heeft de strandwagen bijvoorbeeld geen airbags, omdat het model vanwege de geringe oplage onder de kleinseriehomologatie valt. Binnen die typegoedkeuring hoeft de e-Méhari niet aan alle overheidseisen voor nieuwe personenauto’s te voldoen.

Minimaal 25 mille

Citroën heeft begrijpelijkerwijs geen plannen om het retromodel ook buiten de Franse thuismarkt te gaan verkopen. Daar kost de auto al zo’n € 25.000. Zou de e-Méhari alsnog in Nederland te koop worden aangeboden, dan komt daar vermoedelijk nog een extra bedrag bovenop.

Het zou de doodsteek betekenen voor de funauto, die het hier op moet nemen tegen modellen als de Nissan Leaf en Renault Zoe. Volwaardige elektrische gezinsauto’s die niet alleen beter bruikbaar zijn, maar ook met de modernste veiligheidssystemen worden uitgerust.

We moesten het dus maar bij een zonovergoten proefritje met de e-Méhari laten.

Lees meer over elektrisch rijden