Volkswagen up! flink vernieuwd

Follow up!

- De Volkswagen up! heeft een fikse update ondergaan. De basis is weliswaar zo goed als gelijk gebleven maar het uiterlijk is aangepast, het aantal mogelijkheden om de up! naar eigen smaak aan te kleden is sterk uitgebreid en er is een nieuwe motor verkrijgbaar. De eerste met een turbo.

alt text

Type auto en prijs

De Volkswagen up! is een compacte maar ondanks dat toch praktische auto. Vaak worden dit soort auto's aangeduid als stadsauto’s, maar vrijwel alle modellen in deze categorie zijn die kwalificatie ontgroeid. Ze blijven door hun compacte afmetingen zeer wendbaar en dat is heel prettig in de stad, op de snelweg staan ze hun mannetje en het comfort komt op een steeds hoger niveau te staan.
In vergelijking met zijn voorganger is de nieuwe up! zes centimeter gegroeid tot 3,60 meter, vooral door de forsere voorbumper, waardoor de nieuwe up! volwassener en krachtiger overkomt.

Koplampen en achterlichten zijn aangepast en de nieuwe up! is in nieuwe, opvallende kleuren te spuiten en zelfs met 17-inch lichtmetalen wielen te leveren. Nieuw in het programma is de beats up! die is uitgerust met een 300 Watt sterke geluidsinstallatie met zeven luidsprekers van Dr. Dre. Gebleven zijn de uitvoeringen take up!, move up! en high up!

Voor het eerst monteert Volkswagen een turbomotor in de up! Het gaat om de 1.0-liter driecilinder turbobenzinemotor (TSI), die ook in de Polo en Golf te vinden is, maar in de up! goed is voor 66 kW/90 pk. Onveranderd zijn de turboloze versies van dezelfde motor, die respectievelijk 44 kW/60 pk en 55 kW/75 pk leveren. Ook de met een elektromotor aangedreven e-up! blijft leverbaar. Die heeft een actieradius van 160 kilometer. Prijzen kunnen we op dit moment helaas nog niet geven. Die worden in een later stadium bekendgemaakt. Op dit moment is de up! te koop vanaf 10.581 euro en het zou best kunnen dat hij ondanks de upgrade zelfs iets goedkoper wordt, want in Duitsland gaat de nieuwe up! vanaf 9.850 euro kosten en is dan 125 euro goedkoper.

De Volkswagen up! van binnen

Een kleine auto was nog niet eens zo heel lang geleden synoniem aan een karige uitrusting en weinig comfort. Tegenwoordig is dat wel anders en de nieuwe up! is daar een schoolvoorbeeld van. Van budget naar trendy zou een toepasselijke kwalificatie zijn. Zeker als high up! is de kleinste Volkswagen een modieuze auto met kleurrijke en fraaiere accenten, smaakvolle bekleding en geavanceerde info- en entertainmentsystemen. Met Maps + More is de mobiele telefoon te koppelen aan de auto en ben je met de wereld verbonden. Beetje jammer dat je de kabel zichtbaar in beeld ziet en dat het navigatiesysteem ermee ophoudt, als je bijvoorbeeld een zender op de radio zoekt. Als je de beats up! kiest komt het geluid loepzuiver binnen dankzij het 300 Watt BeatsAudio systeem. Ook als je de zeven luidsprekers via de 8-kanaals versterker vol open zet, klinkt de muziek fenomenaal.

Hoe je het ook wendt of keert, de up! blijft een autootje van slechts 3,60 meter, dus de ruimte is beperkt. Met name achterin is het passen en meten, maar met een beetje inschikkelijkheid van degene die voorin zitten is het voor niet al te grote kinderen nog wel te doen. De laadruimte is gelijk aan de voorganger en bedraagt 251 liter. De laadvloer is in hoogte verstelbaar en de rugleuning van de achterbank in delen neerklapbaar.

VW Up! 2016 interieur

Hoe rijdt de up!

Helaas hebben we niet met de 1.0-liter driecilinder met 44 kW/60 pk kunnen rijden en dat is nu juist in ons land veruit de populairste motor (95 %). Maar geen nood, want de variant met 55 kW/75 pk levert vrijwel dezelfde prestaties. Wat direct opvalt zijn de enorm lange versnellingen. In de tweede versnelling tikt de snelheidsmeter bijna 100 km/h aan en in ’drie’ wordt 150 km/h (!) gehaald. Loopt de weg licht op, dan heeft de up! moeite om deze snelheid in vierde en vijfde versnelling vast te houden. Overigens haalt de 55 kW-versie een top van 172 km/h en heeft 13,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/h te halen. Gemiddeld verbruikt hij 4,1 l/100 km en is daarmee exact even zuinig als de 44 kW versie.

De nieuwe TSI-versie is heel andere koek. Dankzij de turbo stijgt het vermogen naar 66 kW/90 pk, maar wat nog belangrijker is, de trekkracht is al bij lage toeren erg goed. Moet je bij de turboloze versies de motor hoog in de toeren houden om enige vaart te maken, de TSI blinkt uit in souplesse. Hij is ook net even iets stiller dan de 55 kW, al is die zeker niet luidruchtig. Over de prestaties en de consumptie (fabrieksopgave) heb je niet te klagen. De top ligt bij 185 km/h en net binnen de tien tellen (9,9 seconden) schiet de wijzer van de snelheidsmeter van 0 naar 100. Dat bij een opgegeven gemiddeld verbruik van 4,4 l/100 km.

Het is nogal een verschil of je de up! op 17- of 16-inch wielen zet. De gereden TSI stond op de grootst mogelijke wielen en had platte banden en dan lever je comfort in. Vooral met kleine onregelmatigheden in de weg had het onderstel moeite. Met 16-inch wielen slaat de weegschaal iets meer richting comfort uit. In de stad voelt de up! zich als een vis in het water, maar ook op de snelweg, zelfs bij hogere snelheden, toont hij zijn kwaliteiten.

VW Up! 2016 achterkant

Volkswagen up! en het milieu

Alle uitvoeringen van de nieuwe up!, ook de 1.0 TSI, vallen in de 21 % bijtelling. Volgend jaar gaat dat dus naar 22 %.

Conclusie

De nieuwe up! is wat scherper gestileerd met een neus die markanter en aantrekkelijker is. Van binnen ziet hij er modieuzer uit en er zijn veel meer opties om hem aan te kleden. De binnenruimte is hetzelfde gebleven, maar gezien de beperkte afmetingen aanvaardbaar. Een feestje is het om met de TSI te rijden, want die is echt sportief. Geen wonder dat Volkswagen terloops even aanhaalt dat de up! TSI dezelfde prestaties levert als de eerste Golf GTI.

Alternatieven

Opel Karl

Kia Picanto