Auto te duur? Dit kun je doen

13 waar- en onwaarheden over besparen op je autokosten

Driekwart van de Nederlanders kampt met onvoorziene autokosten, blijkt uit onderzoek van ANWB Private Lease. Wij vertellen je hoe je die kosten omlaag kunt brengen.

We kunnen er niet omheen: autorijden is gewoon duur. Het is zelfs duurder dan veel automobilisten denken, omdat ze zelden het complete kostenplaatje overzien. Uit een recent onderzoek* in opdracht van ANWB Private Lease blijkt dat 76 procent van de Nederlanders kampt met onvoorziene autokosten. Gelukkig valt er het nodige op die kosten te besparen. Wat scheelt wel en wat werkt niet?

*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.015 respondenten, oktober 2015

Echt besparen:

1) Langer doorrijden

Een simpele rekensom leert dat de kostprijs per kilometer daalt als je jouw autokosten verdeelt over méér kilometers. Ja, de restwaarde van je auto neemt af wanneer je er langer mee door rijdt, maar na het eerste jaar wordt die waardevermindering elk jaar minder groot. Zo lang jouw wagen voldoet aan je eisen, is er meestal geen dringende reden voor vervanging. Bovendien is de kwaliteit van hedendaagse auto’s dusdanig, dat hogere kilometerstanden geen enkel probleem zijn. Mits je jouw auto goed laat onderhouden!

2) Koop jong gebruikt i.p.v. nieuw

Bij het merendeel van alle auto’s is de waardevermindering de grootste kostenpost. Maar wat je niet uitgeeft, kun je ook niet afschrijven. Kijk eens hoeveel het scheelt als je in plaats van een nieuwe, een puntgave occasion van een jaar oud met weinig kilometers koopt, inclusief alle garanties en zekerheden van een merkdealer. Andere mogelijkheden: koop een demonstratieauto van zo’n dealer, een auto die al op kenteken in voorraad staat of de laatste exemplaren van een ‘oud’ model.

3) Koop kwaliteit

Dit adagium geldt voor nieuwe auto’s, maar nog sterker voor gebruikte. Kies voor een auto waarvan bekend is dat die naast het normale onderhoud je zelden in de steek laat en waarvan geen onverwachte reparatiekosten te verwachten vallen. Onze collega's van de Wegenwacht weten welke auto’s vaak langs de kant van de weg staan en welke niet. Dat is terug te vinden in de ruim 300 occasiontests op deze website.

4) Een kleinere auto kopen

Een kleinere auto is lichter en kost daarom minder in de motorrijtuigenbelasting én de verzekering. Idealiter heb je ook een lager brandstofverbruik. Om een andere wagen aan te schaffen, zal je wel een (forse) investering moeten doen. Je kunt eenvoudig uitrekenen of je die in jouw geval terugverdient.

5) Rijd hybride

Hybride auto’s hebben naast een brandstofmotor ook een elektromotor aan boord. Op die manier realiseert een Toyota Prius of Honda Civic Hybrid met gemak een praktijkverbruik van 1 op 18 tot 1 op 20. Vergeleken met een normale middenklasse auto die 1 op 12 loopt, scheelt dat aanzienlijk in de brandstofkosten, vooral wanneer je veel kilometers maakt.

6) Private Lease

Zorgeloos de weg op in een nieuwe auto, zonder dat je een cent hoeft te investeren. In een private leasetarief zitten alle autokosten behalve de brandstof. Het is wel belangrijk om vooraf goed te informeren wat er gebeurt als je méér kilometers rijdt dan in het contract staat, of de leaseperiode eerder wilt beëindigen. Bij ANWB Private Lease is het contract bij onverwachte persoonlijke omstandigheden - zoals overlijden, ontslag, arbeidsongeschiktheid of een scheiding – direct en zonder extra kosten opzegbaar.

7) Rijdt economisch

Onder de noemer Economisch rijden zijn een aantal eenvoudig toepasbare tips verzameld, waarmee je brandstof – en dus geld - kunt besparen. Volg bijvoorbeeld de schakelindicator van je auto, gebruik zoveel mogelijk de cruise control en anticipeer op het verkeer om je heen.

8) Tank voordelig

Let op de literprijs bij de benzinepomp. Waar je tankt, kan tot tientallen centen schelen. Zelfs het moment waarop je een tankstation bezoekt, maakt al verschil. In de gratis ANWB Onderweg-app kun je niet alleen zien welke benzinestations zich in jouw omgeving bevinden, je krijgt ook meteen de gehanteerde literprijs te zien.

Zó werkt het niet:

1) Goedkoop onderhoud

Iedereen kent wel een ‘mannetje’. Niet zelden zijn het automonteurs, die in hun vrije tijd wat bijklussen voor vrienden en familie. Meestal kan er contant - en dus ‘zwart’ - worden afgerekend en daarmee zijn ze goedkoper dan een reguliere garage. Maar hoe weet je wat er precies is gedaan en wat gebeurt er als je auto na zo’n ‘beurtje’ mankementen gaat vertonen? Bovendien staat de restwaarde van je auto op de tocht, wanneer je op geen enkele wijze de onderhoudshistorie en de juistheid van de kilometerstand kunt aantonen.

2) Schade niet repareren

Ai, dat ellendige paaltje had je niet in de gaten. Je kunt de schade laten zitten en de vergoeding van de verzekering incasseren; je auto rijdt tenslotte nog even goed als daarvoor. Maar heb je een deuk van pakweg € 500, dan is je auto bij inruil tenminste dat bedrag minder waard. Bovendien is zo’n deuk een rotgezicht, elke rit opnieuw.

3) Goedkoop verzekeren

Een lage premie is iets anders dan een goede verzekering. Op je premie kun je best besparen. Omdat je onnodig met een allrisk dekking rond rijdt bijvoorbeeld. Of omdat er voor jou ongemerkt geen kilometerbeperking geldt, terwijl je al jaren tienduizend kilometer per jaar maakt. Helaas is het zo dat niemand graag in de omstandigheid komt om een goede verzekering te waarderen. Eentje die meteen uitkeert en niet zeurt over bijkomende kosten op een moment dat je daar werkelijk niet op zit te wachten.

4) Zelf je auto in het buitenland kopen

Het kan voordelig zijn om zelf je auto te importeren, maar voor de gemiddelde particuliere autobezitter is het niet aan te raden. Niet alleen zijn de wetten en regels per land verschillend, je moet ook precies weten wat je aan het doen bent. Is de kilometerstand wel te vertrouwen, wat zijn de zwakke punten van de auto van jouw keuze, welke exemplaren kun je gerust zonder garantie kopen en welke kun je beter laten staan? Daar komen vraagstukken als ‘hoe breng je de auto naar Nederland?’ en ‘hoe ga je betalen?’ dan nog bij.

5) Een oude diesel kopen

Zo’n ijzersterke oude diesel, dat rijdt natuurlijk heel goedkoop. Toch? Dit verschijnsel is een heel eind uitgebannen sinds zulke auto’s tot 40 jaar oud gewoon weer worden aangeslagen voor de Houderschapsbelasting. Vooral bij diesels zijn de belastingtarieven niet mals. Op papier rijdt zo’n oude auto weliswaar goedkoop, maar vergeet niet dat auto’s vroeger veel meer onderhoud nodig hadden dan tegenwoordig het geval is. Daarbij kan de betrouwbaarheid ook een probleem zijn.

Wat kost jouw auto eigenlijk?

Bereken je eigen autokosten