VW Tiguan biedt meer voor minder geld

Beter en vier mille goedkoper

De nieuwe Tiguan is volgens Volkswagen ruimer, lichter, veiliger en comfortabeler dan zijn voorganger en desondanks is deze compacte SUV ruim 4.000 euro lager geprijsd. 

De nieuwe Tiguan mag dan misschien geen sprankelend design hebben, het is wel een aantrekkelijke SUV. De keuze voor tijdloos design heeft Volkswagen geen windeieren gelegd, dus waarom zouden zij van koers veranderen? Dat doet het merk dan ook niet. Waar het om kwaliteit gaat valt er niets aan te merken op de Tiguan. Hij zit uitstekend in elkaar, rijdt voortreffelijk, het interieur ziet er klasse uit en is ook nog eens ruimer geworden. Verder is de Tiguan 50 kilo afgevallen, kreeg zuiniger motoren en een indrukwekkende lijst met veiligheidsverhogende (assistentie)systemen. En dat voor lagere prijzen. Wat wil een mens nog meer?

Type auto en prijs

De Volkswagen Tiguan is een compacte vijfdeurs SUV, vroeger ook wel terreinwagen genoemd, met een tijdloos design. De Tiguan ziet er aantrekkelijk uit. Heeft een strak en scherp design, maar toch een zekere chic. Het is echter niet direct een model waar je autohart van op hol slaat. Wel van de afwerking, want die is onberispelijk.
Met 4,49 meter is de nieuwe Tiguan zes centimeter langer dan zijn voorganger en ook drie centimeter breder (1,84 meter). Daarentegen is de hoogte met 3,3 centimeter teruggebracht tot 1,63 meter en dat komt de luchtweerstand ten goede. Mede hierdoor ligt het brandstofverbruik tot 24 procent lager dan van zijn voorganger.
Volkswagen levert de Tiguan met een keur aan motoren, gestookt met benzine (TSI) of diesel (TDI). Het zijn er in totaal vijf, drie benzine en twee diesels. Alle, dus benzine én diesels, hebben directe injectie, een turbo, stop-startsysteem en accuregeneratie, een systeem dat bij remmen de vrijkomende energie in de accu opslaat. Het aanbod van benzinemotoren bestaat uit de 1.4 TSI met 92 kW/125 pk of 110 kW/150 pk en de 132 kW/180 pk sterke 2.0 TSI. De 2.0 TDI is leverbaar met 81 kW/110 pk of 110 kW/150 pk. Verder is er keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of een DSG-transmissie met dubbele koppeling.
De krachtigste benzine- en dieselvariant is te leveren met 4MOTION vierwielaandrijving met Haldex-koppeling. Deze zorgt ervoor dat de Tiguan meestal als een voorwielaandrijver functioneert, maar indien nodig worden automatisch de achterwielen ’bijgeschakeld’. Dankzij het nieuwe 4MOTION Active Control heeft de bestuurder keuze uit verschillende rij-instellingen zoals Snow, Onroad en Offroad en individuele offroadinstellingen.

Prijzen van de nieuwe Tiguan beginnen bij 28.790 euro voor de 1.4 TSI Trendline en lopen door tot 45.690 voor de 2.0 TDI Highline 4MOTION. Naast de bekende uitvoeringen Trendline, Comfortline en Highline is er ook de Connected Series (vanaf 31.590 euro voor de 1.4 TSI 92 kW). Die biedt onder meer het allerlaatste op het gebied van connectiviteit, waaronder de 'Mijn Volkswagen'-app en opties als het Executive pakket, digitale radio (DAB+), spraakbediening (Voice Control) en een dakreling in chroom.

Hoe rijdt de Volkswagen Tiguan

Over de 2.0 TDI kunnen we eigenlijk heel kort zijn. Of hij nu aan een handbak of de DSG automaat gekoppeld is, hij functioneert uitstekend. Produceert weinig geluid en alleen bij fel optrekken hoor je in de verte de sonore brom van de dieselmotor. De handgeschakelde bak heeft korte en duidelijke schakelwegen en de DSG met dubbele koppeling laat de overgangen bijna onmerkbaar verlopen. De motor is op zijn best tussen de 1.500 en 3.500 toeren (maximum koppel 340 Nm bij 1.750 toeren) en is dan heerlijk soepel en krachtig. Verbruik hebben we niet kunnen meten. Volkswagen geeft voor de handgeschakelde versie 4,0 l/100 km (1 op 25) op en voor de 4MOTION 5,7 l/100 km (1 op 17,5).
Met vierwielaandrijving heeft de Tiguan meer grip. Veilig op gladde wegen en handig in het terrein. Dat wilde Volkswagen graag demonsteren, maar de fietscrossbaan was niet bepaald een grote uitdaging. We kregen een globale indruk van de capaciteiten van de 4MOTION, maar de Tiguan werd niet echt op de proef gesteld. In de stad (Berlijn) gedraagt de Tiguan zeer heel wendbaar en op de snelweg, ook bij hoge snelheid, voelt hij zeer solide aan.

De Volkswagen Tiguan van binnen

Zes centimeter meer lengte en zelfs een 7,7 centimeter langere wielbasis; het zal duidelijk zijn dat de Tiguan van binnen ruimer is geworden. Volkswagen claimt bijna drie centimeter meer knieruimte op de achterbank en dat maakt echt een verschil. Zelfs ik, met mijn 1,90 meter, kan achterin heel behoorlijk zitten en mijn kruin raakt het dak niet. Die extra leefruimte op de achterbank is bovendien niet ten koste gegaan van de laadruimte, want die is met 50 liter gegroeid tot 520 liter.

De achterbank is over een lengte van achttien centimeter te verschuiven, dus is het interieur heel flexibel in te delen. Met 1.655 liter laadvolume bij neergeklapte achterbank heb je zelfs 145 liter meer dan in de vorige Tiguan. We trappen inmiddels een open deur in als we constateren dat de afwerking van het interieur en de gebruikte materialen van superieure kwaliteit zijn. Op de ergonomie is niets af te dingen en de nieuwe stoelen zorgen niet alleen voor een iets hogere zit en dus een beter overzicht, maar ook voor meer zitcomfort en zijdelingse steun. Instrumentarium en kleurenscherm zijn uitstekend afleesbaar

De Volkswagen Tiguan en het milieu

Door de aangescherpte milieueisen valt geen enkele Tiguan, ook al is hij flink zuiniger dan zijn voorganger, in een lage bijtelling. Allemaal hebben ze 25 procent.

Concurrenten van de Volkswagen Tiguan

Mazda CX-5

Renault Kadjar