Autofabrikanten eigenen zich steeds meer data toe

FIA waarschuwt voor machtspositie autofabrikanten

Steeds meer personenauto’s versturen data naar de autofabrikant zonder dat de autobezitter daar weet van heeft. Ruim 76% van de Nederlandse automobilisten weet niets van ‘connected’ diensten in auto’s, zo blijkt uit onderzoek van de FIA. Met voertuigdata kan veel goeds worden bereikt,  zoals veiligheid en comfort, maar er kan ook misbruik van worden gemaakt. De ANWB wil autobezitters hiervan bewust maken. Wanneer zij meer duidelijkheid hebben over hun voertuigdata en de zeggenschap hierover  behouden, kunnen zij zelf een keuze maken over het gebruik ervan. In Europa start op initiatief van de FIA vandaag de campagne ‘My car, my data’.

Door auto’s ‘connected’ te maken via een dataverbinding, ontstaan er volgens de ANWB allerlei mogelijkheden om de voertuigen nog veiliger te maken en meer service te laten bieden. Maar er is ook een keerzijde aan deze ontwikkeling, zoals schendingen van de privacy en afhankelijkheid van de autofabrikant en zijn dealernetwerk bij reparaties aan het voertuig. Ook vergroot de datastroom naar de fabrikant het risico op hacken, wat autodiefstal en verstoring van veiligheidsfuncties in de hand werkt. Verkoop of doorgifte van de autodata aan derden, zoals verzekeraars, kunnen leiden tot onverwachte en ongewenste situaties. Dit terwijl het FIA-onderzoek laat zien dat 76% van de Nederlanders niet bereid is zomaar data af te staan.

Onderzoek door FIA en ANWB

De ANWB heeft samen met haar Europese zusterclubs in FIA - verband onderzocht welke data er door het voertuig worden verzameld en verzonden. Dit onderzoek laat zien dat de betrokken autofabrikanten veel meer data verzamelen dan werd gedacht. Privacygevoelige gegevens zoals informatie over de laatste 100 parkeerplaatsen, routes en bestemmingen, maar ook informatie over rijgedrag en snelheid, remgedrag en zelfs het gebruik van de veiligheidsgordel - het wordt allemaal geregistreerd en verzameld. Ook telefoonnummers, mailadressen en persoonlijke foto’s van de mobiele telefoon van de bestuurder worden verzameld op de harde schijf van de auto.

Wat mogelijke gevolgen zijn van het doorzenden van je autodata naar de fabrikant, is te zien in een korte video.

Wat gaat de ANWB doen?

StraatsburgVan de Nederlandse automobilisten vindt 94% het belangrijk dat er specifieke regelgeving komt die de automobilist en zijn privacy beschermt. Om ervoor te zorgen dat deze regelgeving er komt, ook in Europees verband, willen de gezamenlijke clubs deze problematiek onder de aandacht brengen van de consument, politiek en fabrikanten. De ANWB is inmiddels in overleg hierover met partijen in Den Haag en in het Europarlement.

Meer over voertuigdata en de zeggenschap

My car, my data