Plug-in hybride VW Passat GTE

Nog even fiscaal voordeel

Met de Passat GTE gaat Volkswagen volop de strijd aan met de vooral bij leaserijders gewilde plug-in hybrides. Wie ‘m wil moet snel toeslaan. Voor dit jaar is ie al uitverkocht dus die 7 procent bijtelling die dit jaar geldt krijg je al niet meer. Volgend jaar is die bijtelling nog 15 procent, maar daarna is het afgelopen met het fiscale voordeel. Snel doen dus, of niet meer doen.

Type auto en prijs

Na de introductie van de nieuwe Passat vorig jaar – hij werd meteen ook Auto van het Jaar - biedt Volkswagen hem nu ook als plug-in hybride aan. Het is de tweede GTE naast de al eerder verschenen plug-in Golf. Voor de aandrijving zorgen dus een benzine- en een elektromotor. Die brandstofmotor is de bekende 1.4 TSI. Samen met de elektromotor levert die een indrukwekkende 218. De kracht wordt op de aangedreven wielen overgebracht middels een speciaal voor hybridegebruik ontwikkelde DSG-versnellingsbak. Die heeft van huis uit al twee koppelingen, maar nu ook een derde, die de motor – wanneer mogelijk – loskoppelt van de aangedreven voorwielen. Dan benut de auto de kinetische energie en rolt zonder aandrijving.

De GTE is er als sedan en als stationwagon. Hij heet dan Variant. De vanafprijs van de sedan bedraagt € 44.590, voor een Variant betaal je € 1.500 meer. Voor dat geld zit de auto wel volgestopt met een bulk aan uitrusting, zoals fraaie lichtmetalen velgen, LED-verlichting, allerlei veiligheidssystemen, airco, cruise control, te veel om op te noemen. Die 45 mille is een stevig bedrag. Voor een Toyota Prius plug-in betaal je een stuk minder. Maar een Mercedes Benz C-Klasse of een Volvo V60 kosten nog aanzienlijk meer. De Passat GTE is hier in Nederland – wegens het fiscale voordeel - overigens zijn eigen succes al vooruitgesneld: hij wordt pas leverbaar vanaf september en de 2.500 exemplaren die dit jaar voor Nederland zijn bestemd zijn al uitverkocht! Die 7 procent bijtelling die dit jaar geldt kun je dus op je buik schrijven. Volgend jaar geldt nog een tarief van 15 procent maar in 2017 is het afgelopen met alle voordeel.

Hoe rijdt de Volkswagen Passat GTE?

Op het gebied van rijeigenschappen verschilt de Passat GTE nauwelijks van zijn eerder geïntroduceerde benzinebroers. Dat betekent dat hij zich gemakkelijk laat bedienen, goed stuurt en voldoende veercomfort biedt. Vooral door het accupakket brengt hij wel 300 kilogram meer gewicht in de schaal dan een vergelijkbaar benzinemodel; dat betekent dat hij zich iets minder lichtvoetig door bochten laat sturen. Maar echt last heb je daar niet van.

Bij het rijden heb je keus tussen de standen volledig elektrisch (mits er genoeg stroom voorhanden is), hybride (dan kiest de motor zelf de gunstigste combinatie), batterij laden en GTE. Bij een volle batterij kun je maximaal 50 kilometer volledig elektrisch rijden; de topsnelheid is dan begrensd op 130 km/h. Druk je de knop GTE in, dan toont de Passat zich van zijn meest sportieve kant. Benzine- en elektromotor zorgen samen voor maximale prestaties; bovendien worden afstemming van gaspedaal, besturing en versnellingsbak sportiever.

De Volkswagen Passat GTE van binnen

De Passat biedt een riante interieurruimte. De bestuurder kan zijn stoel in alle richtingen verstellen en daarmee een ideale zitpositie creëren. Hij heeft prima zicht op het instrumentenpaneel. Optioneel kies je voor een multimediasysteem met groot kleurenscherm met aanraakscherm in de middenconsole. Ook achterin zit je voortreffelijk. Vooral de beenruimte is er imposant. De bagageruimte heeft door het accupakket wel wat aan volume ingeboet: het scheelt zo’n 170 tot 180 liter met de niet-hybride versies. Maar dan nog heb je 402 (sedan) of 483 (Variant) liter ter beschikking. En met omgeklapte achterbank 968 respectievelijk 1.613 liter.

De Volkswagen Passat GTE en het milieu

Theoretisch moet je met de Passat GTE een brandstofverbruik kunnen realiseren van 1 op 62,5! In de praktijk haal je dat natuurlijk nooit, maar zuinig is hij zeker. Vanwege zijn – ook al weer theoretische – uitstoot van 37 gram CO2 per kilometer valt hij dit jaar nog in het bijtellingstarief van 7 procent en dat maakt hem heel aantrekkelijk voor zakelijke rijders. In 2016 wordt dat tarief opgetrokken tot 15 procent, nog altijd vrij gunstig.

Conclusie

De nieuwe Passat GTE biedt alle sterke eigenschappen van de ‘gewone’ Passat, maar zijn grootste pluspunt is natuurlijk de bijtelling van 7 procent in 2015 en 15 procent in 2016. Daarom zal hij vooral de interesse wekken van de zakelijke rijder, want voor de privérijder vormt de forse meerprijs van de GTE al gauw een struikelblok.