Eerste rijtest Volkswagen Touran

Gezinsauto nog verder geperfectioneerd

Niet de eerste kilometers in de nieuwe Volkswagen Touran waren indrukwekkend, maar de doordachtheid van de gezinsauto.

Type auto en prijs

Zou er een Van Dale bestaan voor autotypes, dan was de kans groot dat achter de omschrijving ‘gezinsauto’ een afbeelding prijkte van de Volkswagen Touran. De no-nonsense Volkswagen is hoog en ruim. Hoewel deze nieuwe generatie officieel te boek staat als de vierde, is het de eerste Touran die er wezenlijk anders uitziet dan het oermodel uit 2003. Daarmee willen we niet zeggen dat het een opvallende auto is geworden, maar zijn kracht ligt dan ook niet in het design. De gezinsauto is er met vijf- of zeven zitplaatsen.

Prijzen beginnen bij € 28.891. Dat is weliswaar evenveel als het bedrag dat de importeur verlangde voor zijn voorganger, maar in verhouding tot de concurrentie is de Touran aan de dure kant. Standaard heeft de Volkswagen 5 zitplaatsen, net als de Fiat 500L Living en Opel Zafira Tourer. Die zijn echter voordeliger, net als de Citroën Grand C4 Picasso die voor minder geld wél plaats biedt aan 7 inzittenden. Een derde zitrij voor de Touran kost € 805.

Hoe rijdt de Touran

De Touran mag er dan voor het eerst in 12 jaar anders uitzien, het grootste verschil met eerdere generaties vinden we onderhuids. Voortaan wordt de gezinsauto gebouwd op hetzelfde platform waarop ook modellen als de Seat Leon, Audi A3 en Volkswagen Passat zijn gestoeld. De nieuwe Touran stuurt precies en ligt stevig op de weg.

Wij reden met de 150 pk sterke 2.0-liter dieselversie, vooralsnog de sterkste zelfontbrander die je onder de kap van de gezinsauto kunt bestellen. Met deze krachtbron kom je niets tekort, al kampt hij met de kwaal waar wel meer turbomotoren van Volkswagen last van hebben. Geef je gas, dan gebeurt er in eerste instantie weinig. Daarna sleurt hij je mee als een hond die een haas ziet. Zolang je niet aan het invoegen of inhalen bent, heb je daar echter weinig last van: de Touran laat zich verder gedwee en schakellui rijden. De 2.0-liter diesel is ook nog eens aangenaam stil.

Het zicht rondom is dankzij het grote glasoppervlak in orde, al zie je over je schouder nog altijd weinig door de dikke omlijsting van de achterklep. De veiligheidsuitrusting van de gezinsauto is flink uitgebreid met onder meer adaptieve cruise control, een rijstrookassistent en een dode hoek verklikker. Die laatste is niet te missen; in de omlijsting van de toch al niet misselijke buitenspiegels zit een minstens zo groot lichtelement. Deze systemen zijn optioneel, net als de fileassistent: de Touran neemt dan bij stapvoets rijden het gas geven en remmen van je over. Standaard is de Volkswagen uitgerust met een systeem dat voorkomt dat de gezinsauto doorschuift bij een aanrijding van achteren.

Een hulpsysteem dat niets met veiligheid, maar alles met gemak van doen heeft, is de van de Passat afkomstige assistent die je helpt bij het parkeren van een aanhanger. Als je het ons vraagt, is het een briljante zet van Volkswagen om deze zogenaamde ‘Trailer Assist’ ook op de Touran te leveren.

De Touran van binnen

Het interieur van de Touran telt maar liefst 47 opbergvakjes. Sommige zijn groot, andere klein. De indeling is niet altijd even handig; zo zit er een fraai groot vak bevestigd aan de dakhemel, waar je door de aanwezige randjes alleen een paar zonnebrillen in kwijt kunt. Desondanks komt deze bergruimte bovenop de minimaal 834- en maximaal 1.980 liter bagageruimte; tientallen tot honderden liters meer dan de concurrentie kan verstouwen. Of je nu kiest voor de optionele derde zitrij of niet, die maten blijven hetzelfde. Want de extra zitplaatsen klap je eenvoudig vanuit de bagagevloer omhoog.

Ook de tweede zitrij maak je met de bodem gelijk. Samen met de neerklapbare rugleuning van de passagiersstoel (die ook uit de accessoiresfolder komt) ontstaat zo een indrukwekkende vlakke laadvloer. Het behoeft geen verduidelijking dat je op de achterste twee zitplaatsen alleen kleine kinderen kwijt kunt, maar de reguliere achterbank zit ook voor volwassenen riant. Die achterbank bestaat uit drie losse, verschuifbare stoelen, waar je volgens Volkswagen ook drie afzonderlijke kinderstoeltjes op moet kunnen monteren. De benodigde ISOfix-aansluitpunten zitten er in elk geval.

Volkswagen Touran Volkswagen Touran

Zo bevat de Volkswagen wel meer slimmigheidjes. Een airconditioning met drie zones bijvoorbeeld, zodat de kinderen achterin hun eigen temperatuur kunnen bepalen. Uiteraard bevindt zich tussen de voorstoelen een eigen stroompunt voor de spelcomputer en in onze testauto zat zelfs een heus stopcontact in de kofferbak. Wat we dan weer niet in de auto aantroffen, waren de gordelverklikkers voor alle zitplaatsen (dus ook die op de achterste zitrij). In de persmap wordt daar wel melding van gemaakt, maar hoeveel kilometer we ook zonder gordel op die krappe stoeltjes aflegden - we zeggen niet voor niets dat die plekken alleen voor de allerkleinsten bestemd zijn - er ging geen belletje af of lampje branden.

De Touran en het milieu

In eerste instantie is de nieuwe Touran leverbaar met twee benzine- en twee dieselmotoren. Het vermogen loopt uiteen van 110- tot 150 pk. Later volgen twee nog sterkere krachtbronnen: een benzinemotor met 180- en een dieselmotor met 190 pk. Hoewel de Touran van oudsher de nodige particuliere klanten trekt, heeft de Nederlandse importeur ook een interessante zakelijke aanbieding. De eenvoudigste diesel komt vanaf september in aanmerking voor 20 procent bijtelling, wanneer de gezinsauto beschikbaar komt met een uitstootvriendelijke automaat met dubbele koppeling. Een start/stop-systeem wordt op alle Tourans standaard meegeleverd.

Conclusie

De Volkswagen Touran doet zijn reputatie als ideale gezinsauto eer aan. Met sterke toevoegingen als een beter onderstel, extra veiligheidsopties, een caravanassistent en een nóg ruimer interieur kan geen vader of moeder om deze nieuwe generatie heen. Mits het gezinsbudget de stevige aanschafprijs toelaat.

Lees onze occasiontest van de Volkswagen Touran