Eerste rijtest Skoda Fabia, mét video

Meer bagageruimte dan de Volkswagen Polo!

In de omgeving van Lissabon reden we met de nieuwe Skoda Fabia. Een sterke opvolger, zolang je maar niet als eerste weg wilt zijn bij het verkeerslicht.

Type auto en prijs

Samen met zijn grotere broer de Octavia zette de Fabia het hedendaagse Skoda terug op de kaart. Over de verkoopaantallen heeft de Nederlandse importeur weinig klagen, maar dankzij z'n ietwat sullige styling wordt de huidige Fabia nog wel eens over het hoofd gezien bij de zoektocht naar een compacte auto.

Daar moet verandering in komen met de introductie van deze derde generatie, die er niet alleen een stuk stoerder uit ziet maar ook in verregaande mate te personaliseren valt. Met een dak, lichtmetalen wielen en spiegelkappen in een contrasterende kleur bijvoorbeeld. Een panoramadak. Of een foto van je dierbare(n) over de volle breedte van het dashboardkastje.

Prijzen beginnen bij € 12.990 voor de vijfdeurs variant. Vanwege een sterkere basismotor kost de populaire stationwagen € 14.590. Deze Fabia Combi verschijnt bij ons in februari op de markt.

Hoe rijdt de Fabia?

De nieuwe Fabia komt visueel beter voor de dag, omdat Skoda de auto lager en breder heeft gemaakt. Daar pluk je onderweg ook de vruchten van, want de wagen ligt steviger op de weg. Oneffenheden voel je wel, maar de Fabia is alleszins comfortabel te noemen. Een verdekt opgestelde verkeersdrempel zorgde ondanks onze te hoge snelheid nauwelijks voor dramatiek.

Skoda Fabia ANWB 2014Skoda Nederland heeft hoge verwachtingen van de krachtigste driecilinder (75 pk) die we al uit de stadsautodrieling van de Volkswagen-groep kennen. Met een wagengewicht van 955 kilo heeft die krachtbron ook geen moeite met de Fabia, zolang je maar niet bergop hoeft. Een caravan zouden we er ook niet achter hangen. De driepitter is echter aangenaam stil en draagt zo samen met de toegenomen spoorbreedte bij aan het gevoel een grotere auto te rijden dan je werkelijk doet.

Voor het eerst rusten de Tsjechen de Fabia ook uit met veiligheidssystemen die we voorheen alleen van duurdere auto's kenden. Denk aan een remassistent en een systeem dat herkent of je vermoeid raakt achter het stuur. 

De Fabia van binnen

Skoda is een dochteronderneming van Volkswagen en de Fabia deelt onderhuids dan ook de nodige onderdelen met de Polo. Qua bagageruimte trekt die laatste echter aan het kortste eind: in de Fabia kun je veel meer spullen kwijt (330/1.150- om 280/952 liter!). Ook de inzittenden hebben aan boord van de Skoda meer ruimte voor handen.

Althans; zolang je voorin zit. De cabine is breder dan die in de Polo, maar op de achterbank zit de Volkswagen weer comfortabeler. De hoofdruimte achterin de Fabia is prima, alleen houdt de beenruimte niet over. Het interieur ziet er verzorgd uit, maar is opgetrokken uit harde plastics. In navolging van Volkswagen introduceert ook Skoda het zogenaamde Mirror Link-systeem. Daarmee koppel je jouw smartphone aan de auto, zodat je bepaalde telefoonapplicaties via het scherm van het infotainmentsysteem kunt bedienen.

Het zag er allemaal prachtig uit, maar de in een vreemde omgeving zo broodnodige route-aanwijzingen kwamen te laat of bleven helemaal achterwege. Doorsparen en een volwaardig navigatiesysteem op de optielijst aanvinken behoort helaas niet tot de mogelijkheden.

Skoda Fabia ANWB 2014

De Fabia en het milieu

Skoda levert zeven verschillende motoren in de Fabia: 4 benzine- en 3 dieselmotoren. Het schoonste jongetje uit de klas - de op de Volkswagen Polo Bluemotion gebaseerde Greenline-uitvoering - stoot slechts 82 gram CO2 uit. Wie een krachtbron wil die breder inzetbaar is dan de door ons gereden, krachtigste driepitter kan kiezen voor een diesel of een van de viercilinders op benzine. Het vermogen van het totale motorenpallet loopt uiteen van 60- tot 110 pk. Alle Fabia's zijn voorzien van een start/stop-systeem.

Lees ook onze occasiontest van de huidige Skoda Fabia

Skoda Fabia ANWB 2014