Eerste autotest Ford Kuga

Prijs vanaf € 32.465, in de showroom medio februari 2013

Ford heeft een nieuwe Kuga. Die is op allerlei punten beter dan het vorige model, maar de belangrijkste verbetering is wel het prijskaartje. Want daarmee wordt de nieuwe Kuga opeens voor een veel breder publiek bereikbaar.

Ford Kuga

 

Type auto en prijs

De eerste Kuga (geïntroduceerd in 2008) is in Nederland nooit echt een succes geweest. Met een vanaf-prijs van zo’n € 43.000 was-ie gewoon te duur. Dat wordt anders met het nieuwe model. Dat is er namelijk niet alleen met kostbare vierwielaandrijving (AWD); je kunt hem ook met alleen voorwielaandrijving (FWD) kopen en met een relatief bescheiden 1,6 liter benzinemotor. En daardoor begint de Kuga-prijslijst nu al bij € 32.465 en dat is natuurlijk een veel budgetvriendelijker bedrag. Oké, je mist dan wel de vierwielaandrijving, maar dat is in het vlakke Nederland met zijn goed geplaveide wegen en relatief milde winters een overkomelijk probleem. En of je nou een AWD of een FWD Kuga neemt: het blijft een stoer ogende SUV. Met lekker veel binnenruimte en een hoge zitpositie.

Ford Kuga Ford Kuga

 

Hoe rijdt de Ford Kuga?

Met die betaalbare, voorwielaangedreven basis-Kuga hebben we helaas nog niet kunnen rijden. Voor deze eerste autotest was alleen de 163 pk sterke dieselversie beschikbaar, mét vierwielaandrijving. En die kost, in luxe Titanium-uitrusting € 46.780, of zelfs € 50.405 voor de versie met PowerShift automaat. Een heel bedrag, maar reken maar dat zo’n  2.0 TDCi  AWD uitstekend rijdt. De topsnelheid ligt net iets onder 200 km/h en versnellen van stilstand naar 100 km/h kost rond de 10 seconden.

Het AWD-systeem werkt prima. De aandrijfkrachten worden voornamelijk naar de voorwielen gestuurd, maar als de omstandigheden daarom vragen gaat een deel van de aandrijving ook naar de achterwielen. Op een display op het dashboard kun je de krachtenverdeling zien. Een stukje ‘off road’ met veel kuilen, keien en hobbels bleek een peulenschil voor de Kuga. En op de weg, bij hoge snelheden, zorgt het AWD-systeem voor meer grip in de bochten en betere handelbaarheid. Verder valt op dat de Kuga erg stil is, wat betreft weggeluid en windgeruis.

Ford Kuga interieur Ford Kuga

 

De Ford Kuga van binnen

De nieuwe Kuga is 8 cm langer dan de vorige, en die extra lengte is grotendeels terug te vinden in de bagageruimte. Die trouwens heel makkelijk toegankelijk is dankzij de - optionele - handsfree achterklep. Even een voetbeweging maken onder de achterbumper en de klep zwaait open. Of weer dicht. Handig.

Voor de inzittenden biedt de Kuga ruim voldoende plaats. Bestuurdersstoel en stuurwiel zijn goed instelbaar. Het dashboard is helemaal nieuw en lijkt sterk op dat van de nieuwe Focus. Mooi, maar al die knopjes zijn wel een beetje verwarrend. Verder is de Kuga standaard onder meer uitgerust met zeven airbags, airco en cruise control. De luxere Titanium-versie is € 2000 duurder. En je kunt ook voor € 1995 het First Edition Pack bestellen, met onder meer navigatiesysteem, achteruitrijcamera, en automatisch inparkeren.

De Ford Kuga en het milieu

Met de 1,6 liter benzinemotor is de nieuwe Kuga véél zuiniger (ruim 25%) dan met de 2.5T motor uit het vorige model. De tweeliter diesel heeft nu een 10% lager verbruik. En voor zowel benzinemotor als diesel geldt dat de CO2 uitstoot evenredig is gedaal. Niettemin vallen alle Kuga-versies in de 25% bijtellingscategorie.

Conclusie

Ford verkocht van de vorige Kuga zo’n honderd stuks per jaar in Nederland. Maar met het nieuwe model denken ze dat het er honderd per máánd gaan worden. Die spectaculaire stijging zal dan vooral te danken zijn aan de vriendelijk geprijsde FWD-versie met 1.6 Ecoboost motor. Hoe die rijdt hebben we nog niet kunnen vaststellen. Maar met de veel duurdere AWD dieselversie is het in elk geval zeer plezierig rijden.

Prijzen Ford Kuga

Ford Kuga veiligste SUV volgens Euro NCAP