Autotest Mitsubishi Outlander PHEV

Prijs vanaf € 39.990, in de showroom vanaf november 2013

Het is een van de weinige elektrische auto's die een caravan mag trekken, maar aanvankelijk draaide het bij de Mitsubishi Outlander PHEV alleen om zijn fiscale voordeel. Blijft de terreinwagen aantrekkelijk nu er met ingang van 2014 bijtelling over moet worden betaald?

Type auto en prijs

Een stoere terreinwagen tegen verwaarloosbare kosten; het is niet vreemd dat de semi-elektrische Mitsubishi Outlander begin 2013 insloeg als een bom. Zakelijke rijders betaalden 0% bijtelling, zolang de reus maar vóór het einde van het jaar op kenteken stond. Het feit dat dit naast de Volvo V60 Plug-in Hybrid de enige elektrische auto is die een aanhanger mag trekken (in het geval van de Mitsubishi bedraagt het trekgewicht 1.500 kg), sneeuwde door al dat prijsvoordeel volledig onder. Maar nu alle PHEV’s voor 2013 zijn vergeven en er met ingang van volgend jaar 7 procent bijtelling over de Mitsubishi moet worden betaald, kan het model eindelijk op zijn merites worden beoordeeld. Je betaalt net geen 40 mille voor de eenvoudigste uitvoering. Standaard heb je dan onder meer dual zone airconditioning, een hoogwaardig audiosysteem en een snellader aan boord.

Hoe rijdt de Outlander PHEV?

De letters ‘PHEV’ staan voor ‘Plug-in Hybrid Electric Vehicle’; een hele mond vol, maar de Outlander is dan ook afgeladen met besparende techniek. Onder de koets gaan 3 krachtbronnen schuil: twee elektromotoren en een 2.0-liter benzineversie. Samen zijn ze goed voor 203 pk. Volgens de fabrikant kan de Mitsubishi 52 kilometer rijden, louter op stroom. Daarna springt de brandstofmotor bij om het batterijpakket te laden óf rechtstreeks de voorwielen aan te drijven. De ene elektromotor ligt op de vooras, de ander op de achteras. Het batterijpakket vindt zijn plaats onder de inzittenden. Die gewichtsverdeling heeft gunstige gevolgen voor het weggedrag. Om nu te zeggen dat de Outlander een rijdersauto is, gaat wat ver: daarvoor is de besturing te vaag. Bovendien weegt de PHEV bijna 500 (!) kilo meer dan het reguliere model. Deinen doet de SUV echter nauwelijks. Met de flippers aan het stuur bepaal je zelf hoe fel de auto remt op de motor: hoe meer je toestaat, hoe meer stroom de wagen bijlaadt. Wie er daadwerkelijk de natuur mee in wil, doet er verstandig aan een andere Mitsubishi te kopen: weliswaar staat er met grote letters ‘4WD’ op de wagen, maar de importeur benadrukt dat terreinrijden gezien de fraaie lichtmetalen wielen en de geringe bodemspeling geen goed idee is.

Mitsubishi Outlander PHEV Mitsubishi Outlander PHEV laden Mitsubishi Outlander PHEV

De Outlander PHEV van binnen

Omdat de elektrische componenten letterlijk onder de vloer zijn weggewerkt, is de Outlander PHEV van binnen even groot als de versies met een brandstofmotor. Zowel de inzittenden als hun reisbagage hebben dan ook alle ruimte. Je wordt goed verzorgd aan boord, zeker wanneer het budget een duurder uitrustingsniveau toelaat. Dan zit je op verwarmde lederen stoelen en beschik je over cruise-control die zélf afstand houdt tot je voorganger. De PHEV is sowieso een zelfstandig type; je kunt bijvoorbeeld niet beslissen welke rijmodus je in wilt schakelen. Dat bepaalt de auto helemaal zelf. De enige opties die je ter beschikking staan, zijn het bewaren van je elektriciteit of het doelbewust inschakelen van de brandstofmotor om stroom op te wekken.

De Outlander PHEV en het milieu

Op papier scoort de Mitsubishi prachtig groene cijfers: de brochure meldt een fabrieksverbruik van 1 op 52,6. De CO2-uitstoot blijft beperkt tot 44 gram per kilometer. Maar in de praktijk ben je na 35 kilometer al door je stroom heen en gaat de brandstofmotor aan het werk. Met een fluwelen voetje haal je dan net 1 op 14. Wanneer je de Outlander PHEV inzet voor langere ritten, moet je sowieso vaker tanken: door de extra elektromotoren is er nog maar weinig ruimte voor een brandstoftank. Met een inhoud van slechts 45 liter is die voor een auto van dit formaat eigenlijk te klein. Gelukkig kun je onderweg elke laadpaal benutten die je tegenkomt: de PHEV ‘lust’ alle voltages, van een huis-, tuin-, en keukenstopcontact tot een snellader.

Conclusie

Ondanks de geweken fiscale voordeelkoorts blijft de Outlander PHEV een sterke aanbieding. Je koopt voor een redelijke prijs een ruime en praktische auto, die nog elektrisch is ook. Hang je er inderdaad een caravan achter, dan zal je onderweg naar Spanje vaker bij de pomp staan dan je lief is. Maar wie de Mitsubishi hoofdzakelijk inzet voor korte afstanden, kan het merendeel van die ritten volledig elektrisch afleggen. In zo’n woudreus blijft dat een attractie van formaat.

Speciaal voor jou geselecteerd