Eerste autotest Toyota Prius Plug-in Hybrid (met video)

Prijs vanaf € 38.990, in de showroom vanaf 22 augustus 2012

De Toyota Prius bestaat alweer vijftien jaar. En deze trendsetter op het gebied van het hybride rijden heeft al heel wat navolgers gekregen. Maar de ontwikkelingen staan niet stil. Want nu is de Prius er ook als Plug-in Hybrid. Met veel belastingvoordeel en subsidies.

Type auto en prijs

De Toyota Prius is een zogeheten hybride. En dat betekent dat je er ook elektrisch mee kunt rijden. Nu kan dat met de gewone Prius ook. Maar dan tot een snelheid van 50 km/h en dan ook nog eens voor een heel korte tijd.

Toyota Prius Plug-in Hybrid 2012 Toyota Prius Plug-in Hybrid 2012 Toyota Prius Plug-in Hybrid 2012

De Toyota Prius met het plug-in hybride systeem komt een heel stuk verder. Er is een nieuwe lithium-ion batterij aan boord die veel meer energie kan opslaan. Als je deze batterij met behulp van de meegeleverde stekker in anderhalf uur hebt opgeladen, kun je zeker 15 kilometer rijden waarbij je nog snelheden tot boven de 80 km/h kunt halen. Dat betekent concreet dat als je een gemiddelde forens bent en je kunt ook op je werk opladen, je het hele woon-werkverkeer nagenoeg elektrisch kunt doen.

De Prius Plug-In Hybrid is lastig in te delen. Maar als je al een concurrent zou moeten noemen, dan komt de Opel Ampera in beeld (hoewel het elektrisch rijden concept daarin wel anders is). De Toyota is ruimer (vijf personen kunnen een plek vinden) en een stuk goedkoper. De vanaf-prijs van deze Prius Plug In Hybrid bedraagt € 38.990. De luxere Dynamic Business en Executive kosten respectievelijk € 41.390 en € 45.290.

Hoe rijdt de Toyota Plug-in Hybrid?

De Toyota Plug-in Hybrid is voorzien van een viercilinder 1.8 liter benzinemotor. Die is goed voor 73 kW (99 pk) bij 5.200 r/min. De aanwezige elektromotor levert 60 kW (82 pk). Het gecombineerde maximum vermogen bedraagt 100 kW (136 pk). Als de aanwezige lithium-ion batterij helemaal is volgeladen, kun je volledig elektrisch je weg vervolgen. Een licht gezoem is alles wat je hoort. Dat geeft heel veel rust. Pas als je boven de 80 km/h gaat rijden, slaat de benzinemotor bijna ongemerkt aan, om de rest van net gevraagde vermogen voor zijn rekening te nemen. Op het instrumentarium kun je zien wanneer je elektrisch rijdt, wanneer de batterijen worden bijgeladen en wanneer de benzinemotor meedoet. Een beetje onoverzichtelijk is het dashboard wel.

Wat rijeigenschappen betreft merk je nauwelijks verschil tussen deze en een gewone Prius. De wegligging is voorspelbaar. En het algehele rijcomfort ligt op een redelijk niveau. De besturing is nog steeds een tikje gevoelloos. De aanwezige standaard CVT doet zijn werk naar behoren.

Een realistisch gemiddeld brandstofverbruik is 5 l-100 km (1 op 20). Maar als je de elektrische modus ten volle benut en je rijdt 30.000 kilometer per jaar, dan moet je op 3,3 l/100 km kunnen uitkomen (1 op 30).

De Toyota Plug-in Hybrid van binnen

Deze Toyota Plug-in Hybrid is verrassend ruim van binnen. Op de achterbank kunnen met gemak drie personen plaatsnemen. Die vinden er voldoende ruimte voor het hoofd en de benen. Ook de kofferbak is met zijn inhoud van 443 liter groot genoeg. De laadruimte is overigens nog gemakkelijk te vergroten door de achterbankleuning (in twee ongelijke delen) om te klappen.

Conclusie

De Toyota Prius Plug-in Hybrid is een buitengewoon belastingvriendelijke auto. Hij heeft nul procent bijtelling. En wie er een als zzp-er koopt en van álle subsidies en belastingvoordelen gebruik weet te maken, kan deze auto zelfs voor onder de tien mille aanschaffen. Deze Prius is dus milieu- en belastingvriendelijk.

Binnenkort volgt een uitgebreide test van de Toyota Plug-in Hybrid

Tip: Het laatste autonieuws in uw mailbox!

Op de hoogte blijven van het laatste autonieuws, verkeersnieuws, handige tips en aantrekkelijke aanbiedingen? Meld u dan nu aan en ontvang de nieuwbrief elke twee weken gratis in uw mailbox!

> Schrijf u nu in!