Rijden bij wateroverlast

Neem geen onnodig risico

Het kan in ons land zó hard regenen, dat straten en tunnels blank komen te staan. Mag je stoppen en de bui afwachten op de vluchtstrook? Kun je probleemloos door een diepe plas rijden? En wat doe je wanneer je auto in een halve meter water heeft gestaan? Een schets van meerdere scenario’s én de oplossingen.

Stoppen op de vluchtstrook bij slecht weer

Wanneer het door extreem weer niet meer verantwoord is om verder te rijden, is uitwijken naar de vluchtstrook een begrijpelijke keuze. De omstandigheden maken het immers moeilijk om de auto veilig te besturen. Net als bij pech of onwel worden. Maar mág het ook? Daarover zijn de betrokken partijen niet eenduidig.

Volgens een toelichting op het Reglement verkeersregels en verkeerstekens is extreem weer een noodsituatie die het rechtvaardigt om de vluchtstrook op te zoeken. Maar wanneer er sprake is van extreem weer, dát vermeldt de toelichting niet. Rijkswaterstaat ziet het anders. Volgens de wegbeheerder kun je beter langzaam doorrijden naar een parkeerplaats. De politie tot slot, geeft aan het niet onlogisch te vinden wanneer weggebruikers in extreme situaties op de vluchtstrook gaan staan. De politie zal in ieder geval niet handhavend optreden.

Houd er in ieder geval rekening mee dat de vluchtstrook geen veilige plek is om stil te staan. Zeker niet bij slecht zicht, en al helemaal niet als je in de auto blijft zitten. Denk aan andere weggebruikers die misschien ook op de vluchtstrook willen stoppen, maar niet zien dat er al een auto staat. Rijd dus, als het maar enigszins mogelijk is, door naar een veilige parkeerplek.

Je komt bij je auto en die staat onder water

De straat is ondergelopen en daarmee ook je auto. Wat nu te doen? Er zijn twee situaties met bijpassend advies:

  • De auto staat nog onder water
    Niet starten! Je zult moeten wachten tot het water is weggelopen.
  • Het water is inmiddels weggelopen
    Als je geluk hebt, is er niet veel aan de hand. Water in de uitlaat is vrij onschuldig; dat komt er bij het starten wel uit. Maar heeft het water hoger gestaan dan je uitlaat, dan kan ook de elektronica van de auto nat zijn geworden. Die kan daardoor stuk gaan en moet dan vervangen worden. Maar zo erg hoeft het niet te zijn. Krijg je de auto niet gestart of merk je iets vreemds, bel dan de Wegenwacht.

Er staat heel veel water op de weg. Doorrijden?

Het grootste probleem bij het rijden door diep water is de boeggolf die ontstaat. Tot aan je bumper gaat het nog goed, maar als deze golfslag hoger komt, loop je het risico dat het water bij de luchtinlaat komt en de motor water gaat aanzuigen. Komt er water in een draaiende motor, dan moet de motor vrijwel altijd worden vervangen. De schade kan oplopen tot € 10.000,-.

Water heeft bovendien een desastreus effect op de elektronica. Bij te diep water houden de deurrubbers het water niet langer tegen. Dat levert je niet alleen natte voeten op, de kans is ook groot dat het water de computerapparatuur in je auto bereikt. Als je niet weet hoe diep een plas is, neem dan geen risico. Rijd je toch te diep het water in, schakel dan direct de motor uit. Wanneer je er op tijd bij bent, hoef je alleen te wachten tot alles weer droog is. 

Let op riolen

Als de straten volledig blank staan, is de kans ook groot dat de riolen overlopen en de putdeksels niet meer op hun plek liggen. Je loopt dan niet alleen risico met je wiel in een put te raken. Er bestaat ook de kans dat een putdeksel tegen de onderkant van je auto slaat met alle mogelijke schade tot gevolg.

Plotseling verlies je de controle over de auto. Wat nu?

Als je bij zware regenval door een waterpartij rijdt, kan je auto plotseling grip verliezen. Dat heet aquaplaning. Je banden kunnen dan het water niet snel genoeg afvoeren. Er ontstaat een dun laagje water tussen je wielen en het wegdek. Het contact met het asfalt wordt verbroken, waardoor je tijdelijk geen controle meer hebt over de auto.

Wat doe je bij aquaplaning?
Laat geleidelijk het gaspedaal los. Bij handgeschakelde auto’s: trap de koppeling in. Houd het stuur recht. Als de auto toch begint te slippen, blijf kijken én sturen in de richting die je uit wilt.

Hoe voorkom je aquaplaning?
Snelheid is de belangrijkste oorzaak van aquaplaning. Pas je snelheid daarom altijd aan. Bij spoorvorming ligt er meer water op de weg. Probeer te voorkomen dat je in de sporen rijdt.

Profieldiepte banden
En dan je banden. De profieldiepte is hier van groot belang. Hoe minder profieldiepte, des te gevoeliger wordt de auto voor aquaplaning. De ANWB adviseert om bij een profieldiepte van 2 millimeter de banden te vervangen. Om veiligheidsredenen is 3 millimeter nog verstandiger. Verder is het belangrijk je banden op de juiste spanning te houden. En brede banden staan misschien stoer, maar maken auto’s extra gevoelig voor aquaplaning.

Actuele situatie

Hoe is het nu op de weg?
Bekijk de actuele verkeerssituatie (met buienradar)