Terugroepactie sterkt vertrouwen

Toyota en General Motors zijn dezer dagen de gebeten hond, maar ook andere fabrikanten krijgen hun beurt: massale terugroepacties vanwege mankementen aan de auto. Toch lijken terugroepacties weinig of geen effect te hebben op de inruilwaarde van een auto. Een goed onderhouden auto en op tijd uitgevoerde terugroepacties sterken juist het vertrouwen bij de koper. Die heeft het gevoel dat de kinderziektes zijn aangepakt en opgelost.

auto in de garageVolvo is wat dat betreft een sterk voorbeeld. Het Zweedse merk moest in korte tijd herhaaldelijk auto's naar de garage laten terugkomen zonder dat het enig merkbaar effect heeft gehad op de prijs van de occasions van de populaire Volvo's V70, S40 en V50.

In 2008 moesten in Nederland bijvoorbeeld zo'n 4.200 eigenaren van Volvo's S40 en V50 naar hun dealer terug wegens een mankement aan de elektronica van de brandstofpomp van de vijfcilinder benzineversies. Er kon sprake zijn van corrosie, waardoor de auto mogelijk niet meer zou starten. Het was een van de zes terugroepacties bij dit merk in negen maanden.

Voorzorg

Ook de waarde van de Suzuki Swift is totaal niet geschaad door een recall in 2009. Alleen al in Nederland zijn 11.974 eigenaren van dat model aangeschreven om de kofferbakverlichting te laten checken. Een brandvertragend middel waarmee de zijpanelen van de kofferbak zijn behandeld kon in combinatie met vocht lichte oxidatie veroorzaken op een stekker van de kofferbakverlichting. Daardoor was kortsluiting mogelijk.

Het ging om een controle uit voorzorg, zo gaf de Suzuki-importeur B.V. NIMAG destijds aan en dat sterkte juist het vertrouwen bij de eigenaren dat de fabrikant zijn verantwoordelijkheid neemt. Het ging om auto's die waren geproduceerd tussen 2005 en 2007. Een deel daarvan was dus al uit de drie jaar fabrieksgarantie.