Bespaar op opties en extra's (met VIDEO)

Zin en onzin van opties op nieuwe auto

De duizendjes vliegen u werkelijk om de oren zodra u opties gaat bestellen op een nieuwe auto. Het verhoogt het comfort, verfraait het uiterlijk en vergroot de veiligheid, maar hoeveel zie je van die extra investering bij inruil nog terug? En hoe kunt u besparen op al die extra's? Bekijk ook de VIDEO voor de antwoorden op deze vragen.

Vanafprijs met korreltje zout nemen

Automerken schermen maar wat graag met zogeheten vanafprijzen. De prijs dus van de allergoedkoopste versie van een bepaald model. U bent al gauw geneigd te denken: 'Oh, dat valt eigenlijk best mee.' Maar beschouw die prijs louter als een lokkertje, want zo'n versie is vaak heel kaal. Er zit bijna niks op aan spullen die u wel graag wilt.

Airconditioning

Iets duurder is realistischer

Vaak is het realistischer een iets duurdere versie te kiezen waar meer uitrusting op zit, en bijvoorbeeld een iets krachtiger motor zodat je ook nog de caravan kunt trekken. En er zijn vaak extra's die best handig zijn om aan de nieuwe auto toe te voegen. Dan gaat het dus over extra's of opties uit de optielijst. Het kunnen zaken zijn die de auto vooral mooier maken (lichtmetalen wielen, metallic lak, lederen bekleding etc), of comfortabeler (elektrische bedienbare stoelen, satellietnavigatie) of veiliger (meedraaiende koplampen, vierwielaandrijving, cruise control met afstandsradar). Dit gaat zowel op voor goedkope als dure auto's.

Meter gaat behoorlijk lopen

In alle gevallen gaat de meter lopen. En soms zelfs heel behoorlijk. De Opel Insignia uit het filmpje op deze pagina heeft een vanafprijs van 29 mille. Maar ons testexemplaar heeft een sterkere dieselmotor, vierwielaandrijving en een sportpakket. Hij kost daardoor 45 mille. Bovendien zijn er allerlei fraaie extra's opgeschroefd die de totaalprijs brengen op ruim 57 mille. Dat is dus bijna het dubbele van die aanlokkelijke vanafprijs! Ook bij veel goedkopere, kleinere auto's.

Automatische versnellingsbak

Wat zie je ervan terug bij inruil?

Uiteraard staat er dan wel een schitterende auto voor je neus. En je zou denken dat straks, als de auto na een paar jaar wordt ingeruild, hij ook wel meer zal opleveren door die rijke uitrusting. Maar dat is dus niet zo. Slechts een beperkt aantal extra's zoals metaallak, een automaat en satellietnavigatie verhogen de inruilwaarde van de auto, het gros echter niet. Of omgekeerd: een nieuwe auto met heel veel extra uitrusting schrijft relatief hard af. Ook zaken als vierwielaandrijving hebben maar een zeer beperkte invloed op de inruilwaarde. Tweedehandskopers zijn er vaak een beetje huiverig voor, bijvoorbeeld ook omdat het hogere onderhoudskosten met zich mee brengt.

Zo bespaar je duizenden euro's

Is er dan niet een voordeliger manier om een rijk uitgeruste auto te kopen? Ja, die is er zeker. Zoek naar een rijk uitgerust exemplaar van ongeveer een jaar tot anderhalf jaar jong. Die zal normaal gesproken tot 30.000 kilometer op de teller hebben en zit over het algemeen nog in de fabrieksgarantie. Maar hij heeft wel dat eerste, zeer dure jaar van afschrijving gehad.

In het geval van de Opel Insignia uit het filmpje is er volgens de financieel experts van de ANWB een afschrijving van bijna 21 mille over het eerste jaar! Zij verwachten dat de auto na een jaar rijden (20.000 km) 36 mille opbrengt bij inruil. En dat een Bovag-garage er ongeveer 40 mille voor zal vragen bij verkoop. Zou je de auto dan dus als occasion kopen, dan bespaar je 17 mille en heb je al die extra's in wezen gratis! Ook bij goedkope(re) auto's met veel extra's heb je te maken met een zo hoge afschrijving in het eerste jaar.

Top 5 waardevaste opties