Bespaar op opties en extra's

Zin en onzin van opties op je nieuwe auto

De duizendjes vliegen je werkelijk om de oren zodra je opties gaat bestellen op een nieuwe auto. Welke opties zijn hun meerprijs waard en waar kun je zonder?

Vanafprijs met korreltje zout nemen

Automerken schermen maar wat graag met zogeheten vanafprijzen. De prijs dus van de allergoedkoopste versie van een bepaald model. Je bent al gauw geneigd te denken: 'Oh, dat valt eigenlijk best mee.' Maar beschouw die prijs louter als een lokkertje, want zo'n versie is vaak heel kaal. De spullen die je wilt, zitten er nog niet op.

Airconditioning

Iets duurder is realistischer

Vaak is het realistischer een iets duurdere versie te kiezen, met een rijkere uitrusting en een krachtiger motor. Dan blijven er nog steeds extra's over, die handig kunnen zijn om bij te bestellen. Dit kunnen zaken zijn die de auto mooier maken (lichtmetalen wielen, metallic lak, lederen bekleding), maar ook comfortabeler (elektrische bedienbare stoelen, navigatie) of veiliger (meedraaiende koplampen, vierwielaandrijving, adaptieve cruise control). Dit gaat op voor zowel dure als goedkope auto's.

Meter gaat lopen

In alle gevallen gaat de meter lopen. Soms zelfs heel behoorlijk. De Opel Insignia uit het filmpje op deze pagina heeft een vanafprijs van 29 mille. Maar ons testexemplaar heeft een sterkere dieselmotor, vierwielaandrijving en een sportpakket. Hij kost daardoor 45 mille. Bovendien zijn er allerlei extra's toegevoegd, waardoor de totaalprijs ruim 57 mille bedraagt. Dat is dus bijna het dubbele van die aanlokkelijke vanafprijs!

Automatische versnellingsbak

Wat zie je terug bij inruil?

Uiteraard staat er dan wel een schitterende auto voor je neus. En je zou denken dat straks, als de auto na een paar jaar wordt ingeruild, hij ook wel meer zal opleveren door die rijke uitrusting. Maar dat is dus niet zo. Slechts een beperkt aantal extra's zoals metaallak, een automaat en navigatie verhogen de inruilwaarde van je auto.

Een nieuwe auto met een rijke aanvullende uitrusting schrijft relatief hard af. Zaken als vierwielaandrijving hebben bijvoorbeeld maar een beperkte invloed op de inruilwaarde. Tweedehandskopers zijn er eerder huiverig voor, omdat de optie hogere onderhoudskosten met zich mee brengt.


Zo bespaar je duizenden euro's

Is er dan niet een voordeliger manier om een rijk uitgeruste auto te kopen? Jazeker wel! Zoek naar een rijk uitgerust exemplaar van ongeveer een jaar tot anderhalf jaar jong. Die zal normaal gesproken tot 30.000 kilometer op de teller hebben en zit vaak nog in de fabrieksgarantie. Maar hij heeft wel dat eerste, zeer dure jaar van afschrijving gehad.

In het geval van de Opel Insignia uit het filmpje is er volgens de financieel experts van de ANWB een afschrijving van bijna 21 mille (!) over het eerste jaar. Zij verwachten dat de auto na een jaar rijden (20.000 km) 36 mille opbrengt bij inruil. En dat een Bovag-garage er ongeveer 40 mille voor zal vragen bij verkoop. Zou je de auto dan als occasion kopen, dan bespaar je dus 17 mille en heb je al die extra's in wezen gratis gekregen!

Bekijk onze Top 5 Waardevaste Opties