Autotest Smart ForTwo Electric Drive

In een woord verbazend

Prijs vanaf € 19.288, nu in de showroom

Tekst: Frank Buma

De elektrische Smart maakt al twee jaar furore als Amsterdamse deelauto. Je kunt er tegenwoordig ook eentje voor jezelf kopen. En dan val je opeens van de ene verbazing in de andere.

Type auto en prijs

Voor wie dagelijks in Amsterdam komt, is de Smart ForTwo Electric Drive niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Daar bewijst het wagentje al twee jaar goede diensten als volledig elektrische deelauto. Sinds mei van dit jaar is de nieuwste generatie van het model ook gewoon te koop: een elektrische Smart helemaal voor jezelf, voor een verbazend scherpe prijs. De importeur vraagt € 19.288. De batterij moet je er dan weliswaar nog bij huren, maar het verschuldigde maandbedrag valt met 65 euro te overzien. Zeker wanneer je bedenkt dat je voor dat geld zoveel kilometers mag maken als je wilt! Dit zogenaamde ‘sale & care’-principe geldt ook voor de cabrio-uitvoering: het dak kan er al af vanaf € 22.369. Wil je de Electric Drive met accu en al aanschaffen, dan kan dat ook. De prijskaartjes bedragen dan € 24.078 voor de Coupé en € 27.219 voor de cabriolet.

Hoe rijdt de Smart ForTwo Electric Drive?

Sinds Mercedes eind jaren ’90 met de Smart begon, hebben de Duitsers al het nodige werk aan het wagentje verzet. Zo zorgde de schokkerige halfautomaat uit de begindagen voor de nodige hoofdbrekens. De Electric Drive schakelt echter als een zonnetje, met dank aan een volwaardige automatische versnellingsbak. Het toonbeeld van comfort is de Smart nog altijd niet: grote én kleine oneffenheden worden stevig doorgegeven in het interieur, wat met name hinderlijk is op de snelweg.

Hoewel de ForTwo oorspronkelijk is ontwikkeld als stadsauto, maakt de actieradius van deze elektrische uitvoering het namelijk heel goed mogelijk om je ook buiten de stadsgrenzen te begeven. Op één lading stroom kom je volgens de fabrikant 145 kilometer ver. We vonden tijdens onze testperiode geen reden om dat cijfer in twijfel te trekken: we reden van Den Haag naar Amsterdam en van Rotterdam naar Tilburg, per rit op nog geen halve tank. Het gaspedaal helpt actief mee bij het realiseren van dat spaarzame verbruik: er zit een behoorlijke weerstand op, waardoor je moeite moet doen om de 75 pk sterke elektromotor harder te laten werken dan 100 kilometer per uur.

smart fortwo electric drive smart fortwo electric drive smart fortwo electric drive

De Smart ForTwo Electric Drive van binnen

Volgens de overlevering is de Smart ooit bedacht om ruimte te bieden aan twee personen en een krat bier. Dat past nog steeds probleemloos: de batterij van de elektrische uitvoering neemt geen extra ruimte in. De auto wordt standaard geleverd met een volledig automatische airco, die kan worden voorgekoeld of -verwarmd wanneer de auto op het stroomnet is aangesloten. De plezierige hoge instap was al standaard, evenals de overvloedige hoofdruimte (en nee, heus niet alleen in de cabriolet). Hoewel je maar weinig mist aan boord, zullen er toch wat compromissen moeten worden gesloten. Het stuur is bijvoorbeeld niet in hoogte of diepte verstelbaar, de stoelen bieden weinig zijdelingse steun en bij lange ritten mis je de cruise-control (ook niet als optie verkrijgbaar). Maar het vervelendste is nog het gebrek aan aflegruimte: een flesje water zul je op het dashboard moeten leggen, waar het bij elke bocht tegen je klokkenwinkel aan klotst.

De Smart ForTwo Electric Drive en het milieu

Moeder Natuur drukt de Smart ForTwo Electric Drive tegen de borst, dat moge duidelijk zijn. Met de komst van deze elektrische uitvoering heeft de Nederlandse Smart-importeur zijn CO2-uitstoot zien dalen naar 86 gram per kilometer, gemeten over het complete modellengamma. Een fraaier getal dan het cijfer dat hoort bij de oplaadtijd: aan een regulier stopcontact duurt het maximaal 7 uur voordat de Electric Drive weer op krachten is gekomen. Met de aanschaf van een zogenaamde ‘wallbox’ snoep je daar 1 tot 6 (!) uur vanaf, afhankelijk van je stoppenkast.

Conclusie

Laten we de spartaanse Renault Twizzy even buiten beschouwing, dan is de Smart ForTwo Electric Drive momenteel de goedkoopste elektrische auto op de Nederlandse markt. Een verrassend bruikbare bovendien, met een actieradius die door de fabrikant eens niet dik aangezet lijkt. Het is niet de comfortabelste auto die je kunt kopen voor je woon/werk-verkeer, maar wel een hele leuke. Zeker wanneer je kiest voor de door ons gereden open uitvoering.