Autotest smart fortwo electric drive

Zeer bruikbare elektrische stadsauto

smart fortwo electric drive | prijs vanaf: € 15.890 | in de showroom vanaf: maart 2013

 

 smart electric drive 2012 voorzijdeTekst: Adriaan Huigen

De smart fortwo electric drive van de derde generatie is klaar. En ze hebben goed geluisterd naar de paar duizend klanten die in eerdere elektrische smarts hebben gereden. Dat heeft geresulteerd in deze elektrische tweezitter die nu echt af is.

 

 

smart electric drive meters smart electric drive Conclusie

De smart electric drive is een buitengewoon goed rijdende auto. De wegligging is goed en de prestaties zijn voor lokaal gebruik uit de kunst. Verder zit hij goed in zijn veiligheidsuitrusting.

Met de actieradius van 145 kilometer kan de gemiddelde gebruiker goed uit de voeten.

dashboard smart electric drive smart electric drive ladend

Type auto en prijs

Er zijn wel meer compacte elektrische auto's zoals de Citroën C-Zero, de Mitsibishi i-Miev en de Peugeot iOn. Maar die bieden plaats aan vier. De smart is een echte tweezitter. In dat opzicht zou hij meer lijken op de onlangs geïntroduceerde Renault Twizy. Maar die laatste mag de naam auto eigenlijk niet dragen. Dat maakt dat de smart fortwo electric drive lastig is in te delen. Eigenlijk is hij zonder concurrentie.

De smart electric drive is voorzien van een elektromotor en een batterij. Er is constant een vermogen van 35 kW beschikbaar. Maar je kunt er, als je het stroompedaal helemaal intrapt, 55 kW uithalen. Het maximale koppel dat de elektromotor kan afleveren, bedraagt 130 Nm. De topsnelheid bedraagt 125 km/h. En de acceleratie van 0-60 km/h neemt 4,8 seconden in beslag. Van 0-100 km/h duurt 11,5 seconden. Onder normale gebruiksomstandigheden bedraagt de actieradius 145 kilometer.

De laadtijd met een standaard stekker en stopcontact bedraagt volgens smart 7 uur. Met een speciale wallbox van de energiemaatschappij is die tijd flink te verkorten. En met een snelllader zou het zelfs binnen een uur moeten kunnen.

De vanafprijs bedraagt € 15.890. de cabrioversie, de allereerste elektrische cabrio trouwens, verwisselt voor € 18.486 van eigenaar. Voor de batterijhuur betaal je vervolgens € 65 per maand. Daar zijn dan ook alle onderhoudskosten inbegrepen. Wil je de batterij erbij kopen, dan betaal je bij de aankoop van deze elektrische smart € 4.010 extra. Dan heb je twee jaar garantie op de accu. Maar volgens smart heeft de lithium-ion accu een levensduur van zo'n 10 jaar. Let wel, deze prijzen kunnen nog veranderen omdat nog niet duidelijk is of er in Nederland nog een BTW-verhoging op stapel staat.

Hoe rijdt de smart electric drive?

Je moet eerst gewoon de contactsleutel omdraaien. Je hoort geen motor aanslaan. Maar in het instrumentarium zie je het woordje 'ready' oplichten. Als je dan de pook in D zet en je duwt het pedaal naar beneden, dan ben je op weg. Geluidloos. Dat blijft een aparte ervaring. Maar je kunt wel een piepje oproepen (optie) om de voetgangers te waarschuwen.

Deze elektrische smart rijdt verrassend goed. Hij speert werkelijk van zijn plek af. De acceleratie tot zo'n 70 km/h voelt zelfs sensationeel aan. Daarbij heb je geen moment het idee dat je deze kleine rakker kwijtraakt. De accu met een gewicht van 175 kilogram ligt onderin het chassis en dat zorgt voor een mooi laag zwaartepunt. Zo kun je ook de bochten behoorlijk snel nemen. Mocht je dat toch te snel doen, dan zal het standaard aanwezige ESP onmiddellijk ingrijpen. Hij topt desgewenst 120 km/h. Zo hoef je een forse ringweg om een stad dus ook niet te mijden.

De besturing is dan wel bekrachtigd, hij is voor het stadse werk een tikkie aan de zware kant. En hij is redelijk indirect. Maar storend is het niet.

De smart electric drive van binnen

Van binnen is het eigenlijk een heel gewone smart. Je ziet alleen aan de andere instrumenten dat je met een elektrische auto van doen hebt. Bovenop het dashboard zitten nog twee aparte klokjes. Een meter geeft aan hoe het met de laadtoestand van de accu is gesteld. En op de andere meter lees je af hoeveel stroom je verbruikt of dat de accu weer wordt bijgeladen (bijvoorbeeld tijdens het remmen). De snelheidsmeter lijkt veel op die uit de gewone smart. Maar in het computerschermpje onder de snelheidsmeter krijg je wat andere informatie. Zo kun je er op aflezen wanneer de elektrische smart klaar voor de start is.

De smart electric drive en het milieu

De smart electric drive heeft geen CO2-uitstoot. Vooralsnog zijn elektrische auto's vrijgesteld van BPM en hoeft er ook geen motorrijtuigenbelasting te worden betaald. Leaserijders betalen vooralsnog geen bijtelling. Maar in 2014 moet er 7 procent worden bijgeteld.

Concurrentie

 Renault Twizy

 Lees ook onze autotest van de Twizy

 Citroën C Zero

 Meer over deze auto