Autotest Skoda Octavia Combi Green E-line

Proefkonijn voor de aandrijflijn

Skoda Octavia Combi Green E-line | prijs vanaf: n.v.t. | in de showroom vanaf: n.v.t.

Skoda Octavia Green E-line

Tekst: Frank Buma

Het komende jaar zullen in en rond Praag 10 Skoda Octavia Combi Green E-lines worden ingezet om gebruikerservaringen op te doen. Daarna verdwijnt de volledig elektrische stationwagen in het fabrieksmuseum; alleen zijn aandrijflijn komt in 2014 daadwerkelijk op de markt. Wij mochten een blokje om met de complete auto.

Skoda Octavia Green E-line neus Skoda Octavia Green E-line dashboard

Eerste indruk

Skoda heeft geen plannen om deze volledig elektrische Octavia daadwerkelijk op de markt te brengen. Tijdens de 30 minuten die we ermee mochten rijden, kunnen we die beslissing alleen maar betreuren. In combinatie met een elektrische aandrijflijn is de familieauto een nog fijnere metgezel dan hij al was. We hadden hem zo mee naar huis willen nemen, maar met een actieradius van 150 kilometer - vooralsnog de achilleshiel van elke elektrische auto - waren we dan vanuit Praag bijna een week onderweg geweest.

Skoda Octavia Green E-line motor Skoda Octavia Green E-line achter

Type auto en prijs

Een betaalbare familieauto met genoeg ruimte voor het gezin, hun bagage én een 315 kilo zware lithium-ion batterij; de Skoda Octavia Green E-line heeft alles in zich om uit te groeien tot de eerste elektrische auto voor de grote massa. Toch is dat niet de bedoeling van de fabrikant zelf: de Octavia dient louter als proefkonijn. Skoda CEO Winfried Vahland gelooft in elektrische mobiliteit, maar dan wel in de stad. Wanneer de Tsjechen de aandrijflijn van deze Octavia op de markt brengen, zal dat in een (veel) kleinere auto zijn: de Skoda Citigo. Ze mikken op 2014.

Hoe rijdt de Skoda Green E-line?

Net als zusterbedrijf Seat heeft Skoda van moederconcern Volkswagen een 85 kW sterke elektrische aandrijflijn cadeau gekregen om mee te experimenteren. De batterij is weggewerkt op de plek van de benzinetank, onder de laadvloer en onder de middenconsole, zodat het weggedrag niet te lijden heeft onder het extra gewicht. We kregen vooraf wel een waarschuwing mee; omdat de batterij in de bodem van de auto is weggewerkt, werd ons met klem verzocht om met de Octavia niet op onverharde wegen te rijden. Daar zou het accupakket beschadigd van kunnen raken.

De elektromotor van de Green E-line is gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met twee verschillende rijstanden. Zet je de bak in 'D', dan kun je zelf kiezen welk rijkarakter je de Octavia geeft (normaal, eco of actieradius). Bovendien bepaal je met de schakelflippers achter het stuur hoeveel remenergie je regenereert; een trucje dat we al kennen uit het studiemodel van de elektrische Volkswagen Golf.

Staat de automaat van de Octavia in stand 'B', dan gedraagt de familieauto zich alsof er aan het einde van de maand nog wel dagen, maar geen centen meer over zijn; gas lossen betekent maximaal regenereren en het gaspedaal zelf laat zich zwaar bedienen. Dit alles om zo dicht mogelijk bij de door de fabrikant opgegeven actieradius van 150 kilometer te komen. En dat is geen pretje voor degene die achter je rijdt.

Om voetgangers te waarschuwen, maakt de auto geluid bij snelheden onder de 50 km/h. De Skoda-ingenieurs hebben geprobeerd een V8 te simuleren: optrekken lijkt daardoor wel een computerspelletje. Erg vermakelijk, maar geen van de aanwezige journalisten herkende in het aanzwellende motorgeluid een V8. Eerder het luchtgekoelde prutteltje van een Volkswagen Kever.

De Skoda Green E-line van binnen

Omdat het batterijpakket onder de bodem van de auto is weggewerkt, is de Skoda nog altijd prima bruikbaar als gezinsauto. Het interieur is onverminderd ruim en lijkt als twee druppels water op dat van een reguliere Octavia. Alleen de meters op je dashboard zijn anders en ook het navigatiescherm heeft een aantal opvallende wijzigingen ondergaan. Zo staat het aantal kilometers dat je nog kunt rijden, prominent in de linkerbovenhoek vermeld en kun je desgewenst meekijken naar de actuele energiestromen.

De Skoda Green E-line en het milieu

Dat is een inkoppertje; de Skoda en Moeder Natuur zijn bij gebrek aan schadelijke uitstoot natuurlijk de dikste vrienden. Hoewel de Octavia niet in de geteste vorm op de markt zal verschijnen, denken ze in Tsjechië inmiddels na over een plug-in variant. De kans dat deze generatie Octavia dat nog mee gaat maken, lijkt overigens klein. De volledig elektrische aandrijflijn waarmee het komende jaar wordt geëxperimenteerd, zien we in ieder geval rond 2014 terug in de Skoda Citigo.