Autotest Renault Fluence Z.E. (video)

‘Zen’ over de weg

Renault Fluence Z.E. | prijs vanaf: € 25.990 | in de showroom vanaf: december 2011

Renault Fluence 2011

Tekst: Adriaan Huigen
Renault begint voorop te lopen op het gebied van elektrisch vervoer. Want het lijstje elektrieke voertuigen begint aardig lang te worden. Wij rijden met de Fluence Z.E. (Zero Emission, oftewel nul uitstoot). En deze vierdeurs sedan voor vijf personen moet het vooral goed gaan doen op de zakelijke markt. Waarbij de batterijen worden gehuurd… Huh?

 

Eerste indruk

Renault heeft met deze Fluence Z.E. een aardige tussenoplossing gevonden. Hij rijdt redelijk goed, is netjes geprijsd en ziet er nog spacy uit ook. Voor de enkele minpunten die er zijn heeft Renault oplossingen bedacht. Zo wordt de beperkte actieradius voor als je bijvoorbeeld op vakantie wilt gaan opgevangen door een huurauto voor een aantrekkelijke prijs aan te bieden. En als de (gehuurde) batterijen het opgeven, worden ze meteen vervangen. Fabrikanten als Renault verkopen op deze manier meer en meer mobiliteit dan alleen auto's.



Type auto en prijs

De Renault Fluence Z.E. is volledig elektrisch. Net als de Nissan Leaf, die met de titel Auto van het Jaar 2011 is gelauwerd. Waarbij we maar de belangrijkste concurrent hebben genoemd. Nu zijn Nissan en Renault aan elkaar gelieerd. Maar dat betekent niet dat alle techniek hetzelfde is. Alleen het batterij- pakket is in grote lijnen hetzelfde als bij de Nissan Leaf. De rest is allemaal in de Renault- stallen bedacht. Deze elektrische auto wordt in het Turkse Bursa gebouwd op dezelfde lijn als de Fluence- versie met benzinemotor (die overigens niet in Nederland wordt verkocht).

fluenceDeze Fluence is gebaseerd op hetzelfde onderstel als de brandstofgestookte Fluence. Maar omdat de lithium ion batterijen ook een plek achterin moesten krijgen (ze zitten tussen de achterbank en de kofferruimte) en Renault de binnenruimte hoe dan ook hetzelfde wilde houden, is de achterzijde met dertien centimeter verlengd. Verder is de achteras verstevigd om het 280 kilogram zware batterijenpakket te kunnen dragen zonder teveel aan rij- eigenschappen te verliezen. Een zuinigerd kan 200 kilometer halen op een volle lading. Maar Renault belooft een gemiddelde actieradius van zo'n 185 kilometer. Wie gaat trappen op de snelweg komt maar 80 kilometer ver. Laden via een officieel oplaadpunt neemt zo'n 6 tot 8 uur in beslag. Ga je via het aanwezige oplaadsnoer laden via een gewoon 220 Volt stopcontact, dan bedraagt de laadbeurt 10 tot 12 uur.

Voorin huist een elektromotor die een vermogen levert van 95 pk. Het koppel, dat al vanaf de start beschikbaar is, bedraagt 226 Nm. Een traditionele versnellingsbak kent deze elektrische auto niet. Hij trekt je in een schokloze beweging in 13 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt volgens de makers 135 km/h.

De prijs van de Fluence Z.E. bedraagt € 25.990 voor de Expression en € 26.990 voor de luxere Dynamique. Dat is een concurrerende aanschafprijs in vergelijking met de Nissan Leaf. Maar er komen wel maandelijkse kosten bij. De batterijen blijven eigendom van Renault en die huur je voor € 82 per maand. Mocht de batterijen niet meer functioneren, dan worden die gratis vervangen door Renault. Verder regelt Renault voor aantrekkelijke tarieven een andere auto voor je als je bijvoorbeeld op vakantie wil met het hele gezin.

Hoe rijdt de Renault Fluence Z.E.?

De Renault Fluence Z.E. rijdt eigenlijk als een normale benzine- auto. Maar verschillen zijn er ook. Dat kun je vooral horen. Of beter gezegd, je hoort het niet. Want behalve een zacht gezoem is er geen motorgeluid waarneembaar. Dat betekent wel dat het geluid van de rollende banden extra hard binnenkomt. Maar storend is dat niet.

De elektromotor presteert redelijk. De acceleratie is ruim voldoende om in het dagelijkse verkeer mee te komen. En de topsnelheid van 135 km/h zal onder de meeste omstandigheden ruim genoeg zijn. Er zit geen versnellingsbak op deze Fluence Z.E. Maar hij laat zich als een automaat rijden en bedienen. Het grote voordeel is het absoluut schokloze accelereren dat je ervaart.

De Fluence stuurt licht maar een beetje indirect. Bovendien mist de besturing gevoel. Verder is goed merkbaar dat er nogal wat gewicht op de achteras leunt. Bij snelle stuurbewegingen voel je de achterzijde een beetje dansen. Het zal de consequentie zijn van de bewerking van een bestaand onderstel (waar bij Nissan voor de Leaf alles speciaal voor dit model heeft ontworpen).

De wegligging is in orde. Hij spoort goed rechtuit. Het onderstel is duidelijk op comfort afgestemd. Dat betekent in snel genomen bochten dat de koets overhelt. Nu daagt deze Fluence Z.E. niet uit om sportief te rijden. Het is vooral de rust in de auto die je helemaal ZEN doet voelen.

De Renault Fluence Z.E. van binnen

De binnenruimte is dik in orde. Voorin vind je meer dan voldoende ruimte voor de benen en het hoofd. Ook achterin kunnen drie mensen goed zitten. Alleen is de bagageruimte erg krap. Ondanks de verlenging van de koets is het volume van 317 liter niet echt om over naar huis te schrijven. Nu heeft Renault dit proberen op te vangen door binnenin nog een aantal royale opbergvakken te creëren.

Vanuit de comfortabele bestuurdersstoel kijk je uit op een goed afleesbaar maar enigszins afwijkend instrumentarium. Op de plaats van de toerenteller vind je nu een meter waarop je kunt aflezen hoeveel stroom je nog hebt. Het lampje met het woordje GO erop geeft aan wanneer deze Fluence klaar is voor vertrek. En rechts vind je een meter waarop je kunt zien of je veel of weinig energie aan de batterijen onttrekt. Ook is er op waar te nemen of je de batterijen juist bijlaadt tijdens het remmen. Via de aanwezige boordcomputer kom je te weten hoe het met de actuele actieradius staat en of je je huis nog wel haalt.

De Renault Fluence Z.E. en het milieu

Het getal nul speelt een belangrijke rol bij deze Fluence Z.E. Zo is er nul uitstoot bij deze Renault Fluence Z.E. Hij krijgt een A- label met nul procent (!) bijtelling. En er is sprake van nul bpm en nul motorrijtuigenbelasting.

Concurrentie

 Nissan Leaf

Onze autotest van de Nissan Leaf