Opel Ampera geïntroduceerd in Nederland

Auto van het Jaar 2012

Opel Ampera | prijs vanaf: € 42.900 | in de showroom vanaf: november 2011

Opel Ampera 2011

Tekst: Jos Vroomans, jurylid Car of the Year

De internationale persintroductie van de nieuwe Opel Ampera vond in juli 2011 plaats in Nederland. Want Nederland heeft het perfecte 'klimaat' voor elektrisch rijden, aldus Opel. Als eerste mochten de juryleden van de Auto van het Jaar met de Ampera rijden. Ruim een half jaar later riepen zij de Ampera uit tot Car of the Year 2012.


 

Eerste indruk

Wie tot nu toe niks had met elektrische auto's zal door de komst van de Ampera wellicht van gedachten veranderen. Argumenten? Een: de Ampera ziet er gewoon verdraaid lekker uit. Twee: je kunt er net zo lang mee rijden als nodig en je hoeft niet nerveus op zoek naar een oplaadpaal. Drie: de rijeigenschappen zijn helemaal niet verkeerd en je wordt onderweg ook nog eens verwend met mooie en informatieve graphics. En vier: allerlei fiscale voordelen houden de kosten van zo'n Ampera nog redelijk binnen de perken.

 

Doorbraak

 

 

NIssan LeafIn 2011 werd voor het eerst een elektrische auto uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar: de Nissan Leaf. Volkomen terecht, want de Leaf is de eerste elektrische auto die net zo goed rijdt als een 'normale' auto en betekent dus echt een technische doorbraak.

Een jaar later hebben de Car of the Year juryleden opnieuw aan een elektrische auto tot winnaar uitgeroepen: de nieuwe Opel Ampera. En opnieuw is er sprake van een belangrijke technische innovatie. De Ampera is namelijk de eerste elektrische auto die is voorzien van een range extender. Een kleine brandstofmotor die zo nodig de accu kan bijladen.

Ritverlenger

Opel Ampera plugDe range extender of ritverlenger neemt een belangrijk praktisch bezwaar van elektrisch rijden weg: de kans dat je stil komt te staan als de accu leeg is. Dat is ook een belangrijke psychologische drempel. Voor de meeste mensen is het beperkte bereik van een elektrische auto ruim voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer. Maar zodra je een keer verder weg moet wordt het opeens een stuk lastiger. Want waar ga je opladen en hoe lang gaat dat duren?

De Ampera heeft dat probleem niet. Je laadt hem in vier uur op aan het stopcontact en hebt dan een bereik van maximaal 80 kilometer. Maar met een volle tank benzine heeft de Ampera, dankzij de range extender, een actieradius van 500 kilometer. En als de brandstoftank leeg is: een benzinestation is nooit ver weg.

Hoe rijdt de Opel Ampera?

Opel Ampera 2011

Rijden met de Ampera is plezierig. De elektromotor is fluisterstil en als na een tijdje de brandstofmotor wordt bijgeschakeld is dat nauwelijks te horen. Veercomfort en rijeigenschappen van de Ampera zijn prima voor elkaar. Hij heeft hetzelfde onderstel als de Opel Astra en hij is makkelijk wendbaar, heeft een stabiel bochtgedrag en een heel behoorlijke wegligging.

Schakelen hoeft niet in de Ampera. Dat is het mooie van een elektromotor: die heeft ook bij heel weinig toeren een heleboel trekkracht. De prestaties van de Ampera zijn zeker niet verkeerd. De topsnelheid is 161 km/h en je accelereert in 9 seconden van stilstand naar 100. Niet slecht voor een auto die 1735 kilo weegt.

Wat wel een beetje anders aanvoelt zijn de remmen. De Ampera remt namelijk zoveel mogelijk af 'op de motor'. Zodra je het rempedaal intrapt gaat de elektromotor als generator fungeren en wordt de remenergie als elektriciteit teruggevoerd naar de accu. De Ampera heeft overigens ook normale schijfremmen, maar die hoeven eigenlijk alleen bij een noodstop volledig in actie te komen.

De Opel Ampera van binnen

Opel Ampera 2011

Het interieur van de Ampera is een mooie combinatie van luxe, high tech en entertainment. Twee fraaie 7 inch kleurenschermen geven je alle informatie over snelheid, ladingstatus van de accu, rijbereik en brandstofpeil. Vooral het aanraakscherm op de middenconsole heeft spectaculaire graphics. Hier kun je ook precies zien hoe de energiestroom loopt tussen de accu en de wielen. Eigenlijk jammer dat dit uit beeld verdwijnt zodra je de navigatie aanzet.

De hele middenconsole doet trouwens futuristisch aan. Geen schakelaars of drukknoppen maar 'soft touch' bedieningselementen. Dat is wel even wennen overigens, want je raakt snel per ongeluk zo'n tiptoets aan zonder dat je het in de gaten hebt.

De vier zitplaatsen in de Ampera zijn ruim en comfortabel. De zit achter het stuur is goed en de stoel is prima te verstellen. De enige negatieve kanttekening betreft de hoofdruimte achterin. Iemand van 1 meter 90 zit daar echt met z'n hoofd klem tegen de achterruit.

De Opel Ampera en het milieu

Opel Ampera 2011

Volgens Opel blijkt uit onderzoek dat 80% van de Europeanen dagelijks gemiddeld minder rijden dan 60 kilometer. Met de Ampera rij je dus meestal elektrisch, en dus goedkoop en emissievrij. En als er dan ook nog 'groene' stroom uit het stopcontact komt bij het opladen ben je dus heel milieuverantwoord bezig. Het wordt natuurlijk een iets ander verhaal als de verbrandingsmotor mee gaat doen. Die verstookt benzine en produceert dus uitlaatgassen en CO2. Veel is dat echter niet. Volgens de officiële cijfers verbruikt de Ampera gemiddeld minder dan 1,6 liter brandstof per 100 km en bedraagt de gemiddelde CO2 uitstoot minder dan 40 gram per kilometer.

Deze milieuvriendelijkheid wordt door de fiscus ruimhartig beloond. Ook nu de nieuwe strengere regels van kracht zijn geworden blijft de Ampera vrij van BPM en wegenbelasting. Als je hem registreert vóór 1 januari 2014 bedraagt de fiscale bijtelling voor zakelijke rijders gedurende zestig maanden slechts nul procent.

Alles over elektrisch rijden
Autotest Nissan Leaf, met video