Autotest Nissan Leaf

Stille kracht

Nissan Leaf | prijs vanaf: €23.890 en 79 p/m | in de showroom vanaf: juni 2011

Tekst: Jos Vroomans

Nissan Leaf 2010

Zeker, er zitten de nodige nadelen aan een elektrische auto als de Nissan Leaf. De beperkte actieradius, bijvoorbeeld. Maar voordelen zijn er duidelijk ook. Hij trekt als een lier en het interieur is fluisterstil.

 







Type auto en prijs

De Nissan Leaf, waarvan de verkoop op 1 december begint, is een honderd procent elektrische hatchback met een bereik van maximaal 160 kilometer. Volgens Nissan is dat bereik in de meeste gevallen voldoende. Mensen die in een stedelijke omgeving wonen rijden dagelijks gemiddeld tussen 50 en 100 km per dag, aldus Nissan.

De Leaf heeft ook voordelen voor de portemonnee. Bij gemiddeld 15.000 km per jaar ben je dik € 500 aan stroomkosten kwijt. Een vergelijkbare benzineauto verstookt zo'n € 1800. Verder kun je zo'n € 600 aan wegenbelasting in je zak houden. En als je de Leaf zakelijk gebruikt heb je geen bijtelling en dat kan per jaar € 2500 tot € 4000 aan belasting schelen, vergeleken met een auto met 25% bijtelling. En dan is de Leaf ook nog eens vrijgesteld van BPM. Desondanks komt hij op een verkoopprijs van € 34.990 en dat is toch nog een behoorlijk bedrag.

Hoe rijdt de Nissan Leaf?

De Leaf rijdt eigenlijk best lekker. De kleine elektromotor zit voorin en de platte accumodules zitten onder de vloer. De Leaf heeft daardoor een prima gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. Hij stuurt daardoor heel makkelijk en blijft in bochten lekker vlak. Ook prettig is dat de 80 kW/108 pk sterke elektromotor razendsnel op het gaspedaal reageert. De 280 Nm aan trekkracht (vergelijkbaar met een drieliter V6 benzinemotor) is in alle omstandigheden voorhanden. Met als gevolg dat de Leaf snel optrekt en ook met inhaalmanoeuvres weinig moeite heeft. De topsnelheid is 140 km/h. Schakelen hoeft niet. De Leaf heeft maar één versnelling.

De Nissan Leaf van binnen

De elektromotor maakt nauwelijks lawaai. En Nissan heeft erg zijn best gedaan om de Leaf extra stil te krijgen. Zo kregen de koplampen een speciale vorm om de rijwind langs de buitenspiegels te leiden. Al met al is het in het interieur van de Leaf stiller dan in een superluxe Infiniti, aldus Nissan.

Belangrijk om te weten is ook dat de Nissan Leaf geen petieterig stadsautootje is. Hij heeft de afmetingen van een normale middenklasse hatchback en vier volwassenen kunnen er comfortabel in zitten. Ook de bagageruimte is met 330 liter inhoud heel behoorlijk. Er is maar één versie, met onder meer volautomatische airco, ESP, een navigatiesysteem achteruitrijcamera, en een elektrische handrem. Met je smartphone kun je op afstand de airco of verwarming alvast aanzetten terwijl de Leaf aan het opladen is.

De Nissan Leaf is Auto van het Jaar 2011

Concurrentie

 Chevrolet Volt

 Opel Ampera