Veel gestelde vragen over de EVscan

Algemeen

Als je geen lid bent van de ANWB word je met het aanvragen van de EVscan niet automatisch lid. Je krijgt wel een relatienummer. Hiermee kun je een account aanmaken en kun je gebruik maken van de ANWB Connected Car App.

Ja, ook niet-leden kunnen mee doen aan de EVscan.

Het versturen van data afkomstig van de connector loopt niet via je telefoonabonnement. Als je gebruik wilt maken van de ANWB Connected Car app op je smartphone, dan is uiteraard een data-abonnement noodzakelijk.

Voor de EVscan is geen smartphone nodig. De gegevens voor het rapport worden niet via jouw telefoon verzameld. Om optimaal gebruik te maken van de connector is de ANWB Connected Car app nodig. Die kun je gratis downloaden op je smartphone.

Ongeveer drie maanden nadat je de connector in je auto hebt geïnstalleerd ontvang je een email met daarin een link naar het rapport. Via deze link kun je je rapport inzien en downloaden.

De ANWB Connected Car app is gratis te downloaden.

Ja, de connector werkt binnen Europa via het 2G netwerk.

Nee, het adviesrapport en de connector zijn gebonden aan de aangemelde auto.

Nee, dat is op dit moment niet mogelijk. De Veilig Rijden Autoverzekering en EVscan werken beiden op basis van een connector die je in de OBD-poort van je auto plaatst. Deze connectoren zijn niet hetzelfde. Omdat je auto slechts over één OBD-poort beschikt, is het niet mogelijk om de Veilig Rijden Autoverzekering te combineren met de EVscan.

Het contract voor ANWB Connected is het eerste jaar gratis en wordt automatisch verlengd naar een betaald abonnement. Na 12 maanden kun je elke maand opzeggen door te bellen met het Leden Service Center via 088-269 2222 (lokaal tarief, ma t/m vr: 8:30 - 18:00 uur,  zaterdag: 10:00 - 16:00 uur). Opzeggen kan niet via de website.

Connected Car app

Wanneer je de connector in je auto hebt geïnstalleerd, kun je je rijgedrag volgen met de ANWB Connected app. Voor meer informatie kijk op ANWB Connected Car app.

Download ANWB Connected Car voor iOS

Download ANWB Connected Car voor Android

Voor vragen over de Connected app zie www.anwb.nl/auto/connected/anwb-connected-car-app
Let op als je al lid bent van de ANWB kun je direct inloggen met je ANWB-account. Ben je geen lid van de ANWB dan kun je pas inloggen zodra je een nummer hebt. Deze krijg je zodra de connector is geleverd.

Alleen als je al lid bent van de ANWB kun je inloggen met je ANWB-account. Ben je geen lid van de ANWB kun je pas inloggen zodra je een nummer hebt. Deze krijg je zodra de connector is geleverd.

Connector

Meer weten over de connector kijk op Veelgestelde vragen ANWB Connected.

Privacy

De connector verzamelt gegevens op basis van het uitlezen van de zogenoemde ECU (Engine Control Unit). De ECU bestaat uit drie onderdelen: een controller, sensoren en actuatoren. Alle sensoren en actuatoren die informatie verzenden of worden aangestuurd door de ECU kunnen worden uitgelezen. Hiermee zie je door het gebruik van de connector hoe je auto ervoor staat. Zo krijg je automatisch een bericht op je telefoon als er iets mis is of dreigt te zijn met je auto, zoals:

  • Problemen met sensoren in de motor, zoals gasklepsensor, krukassensor, nokkenassensor en inlaatluchtdruksensor
  • Problemen met het roetfilter
  • Luchtlekken
  • Snelheidssensor
  • Brandstofpomp
  • Luchttemperatuursensor

Daarnaast kan de connector extra informatie leveren over de status van je accu en jouw snelheid, remvertraging en het stationair draaien van de motor, waarmee de eco-score wordt opgebouwd.

Wij slaan gegevens op die afkomstig zijn vanuit de connector in je voertuig en die nodig zijn om de EVscan te kunnen aanbieden. Het gaat hierbij om de volgende gegevens:

  • (Technische) voertuiggegevens om je inzicht te geven in de status van bepaalde onderdelen van je voertuig, zoals de accustatus. Ook het Voertuig Identificatie Nummer / Verhicle Identification Number (VIN) ofwel chassisnummer, wordt vastgelegd voor zover je boordcomputer dit uitgeeft.
  • Locatiegegevens van het voertuig om bijvoorbeeld je rit te kunnen registreren. Hierbij gaat het om geo-codering zoals longitude en latitude posities.
  • Metingen om je rijscore te kunnen bepalen, zoals snelheid, acceleratie en remgedrag.
  • Gegevens die duiden op storingen (storingscodes), om je in geval van storingen te kunnen voorzien van diagnose en advies.

Daarnaast leggen wij ook je naam, adres, woonplaats, emailadres, telefoonnummer en kenteken vast om de Evscan te kunnen leveren. De gegevens die de ANWB in het kader van EVscan verzamelt en vastlegt kunnen ook worden gebruikt voor:

  • Het aanbieden van aanvullende mobiliteitsdiensten.
  • De ondersteuning bij eventuele pechhulpverlening door de ANWB, indien je een Wegenwacht-abonnement hebt. Je gegevens worden dan doorgegeven aan de ANWB Alarmcentrale.
  • Het verbeteren en verder ontwikkelen van EVscan en andere diensten die relevant voor je kunnen zijn.
  • Het doen van analyses en onderzoek.

De ANWB gaat zorgvuldig om met de gegevens uit je connector. Persoonlijke gegevens en de ontvangen data van gebruikers worden zorgvuldig behandeld; zie hiervoor de voorwaarden op www.anwb.nl/auto/connected/privacy

Wij gebruiken de gegevens die de ANWB in het kader van de EVscan en ANWB Connected vastlegt niet voor de volgende doeleinden:

  • Wij geven je gegevens niet door aan politie of justitie, behalve als wij hiertoe wettelijk verplicht zijn, bijvoorbeeld in het kader van een gerechtelijk onderzoek.
  • Wij gebruiken je gegevens niet ten behoeve van snelheidscontrole of verkeersboetes.
  • Wij gebruiken je gegevens niet om de toedracht en aansprakelijkheid bij een ongeval te bepalen.
  • Wij verstrekken je locatiegegevens en andere gegevens uit de connector niet aan de Belastingdienst, behalve als wij hiertoe wettelijk verplicht zijn.
  • Wij delen je gegevens niet met de Gemeente Den Haag.

Na een jaar stopt je gratis EVscan-abonnement en wordt dit, tenzij je het abonnement tijdig opzegt, automatisch omgezet naar een betaald ANWB connected abonnement. Wanneer je de overeenkomst hebt opgezegd (volgens de voorwaarden), worden vanuit de connector geen gegevens vanuit je voertuig meer verzonden. Hiervoor wordt de SIM-kaart in de connector geblokkeerd. Wanneer je binnen 2 maanden na opzegging mocht besluiten om alsnog gebruik te willen blijven maken van de dienst, dan wordt de SIM-kaart gedeblokkeerd. 2 maanden na beëindiging van de overeenkomst is deblokkering niet meer mogelijk. De gegevens afkomstig uit je connector zullen 2 maanden na het beëindigen van de overeenkomst worden geanonimiseerd. Het anonimiseren gebeurt door de voertuiggegevens en de identificerende gegevens van elkaar los te koppelen. Zo wordt bijvoorbeeld het tot de persoon te relateren ID-nummer verwijderd en worden van alle ritgegevens het begin en het eind verwijderd, zodat deze niet meer herleidbaar zijn tot een persoon.

Je hebt toegang tot de gegevens via de bijbehorende app. Wanneer je inzage wilt in de data die wij ontvangen vanuit de connector, log daarvoor in op de beveiligde omgeving van Mijn ANWB. Je vindt hier een overzicht van je gegevens, en informatie over je factuur, lidmaatschap en producten en diensten die je bij ons hebt afgesloten. Hier kun je ook eventuele wijzigingen doorgeven. Kijk voor meer informatie op onze pagina Jouw privacy.

Wanneer je wilt dat de gegevens, die wij hebben vastgelegd vanuit de EVscan, worden verwijderd, log daarvoor in op de beveiligde omgeving van Mijn ANWB. Je vindt hier een overzicht van je gegevens, en informatie over je factuur, lidmaatschap en producten en diensten die je bij ons hebt afgesloten. Hier kun je ook een verzoek indienen om gegevens in te zien of te laten verwijderen. Kijk voor meer informatie op onze pagina Jouw privacy.

Nog andere vragen?

Mail naar EVscanDenHaag@anwb.nl

Terug naar de EVscan

Meer informatie

Elektrisch rijden en elektrische auto's