Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Parkeren op een laadplek voor elektrische auto’s: dit zijn de huidige regels

'Laadpaalklevers' lopen dubbel risico op boete

Eigenaren van een elektrische auto herkennen het volgende scenario misschien wel: je komt aan bij jouw beoogde laadplek, maar die is bezet door een elektrische auto of plug-in hybride die allang een volle accu heeft. Niet fijn, maar wat zijn de geldende regels rondom het langdurig parkeren bij een oplaadpunt?

Rechterlijke uitspraak

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft een uitspraak gedaan in een zaak van een zogeheten ‘laadpaalklever’. Diegene had zijn auto geparkeerd bij een laadpaal en liet hem staan toen de accu al vol was.

Een toezichthoudende ambtenaar constateerde dat op de laadpaal een groen lampje brandde ten teken dat de auto vol was. Hij maakte daar een foto van en ongeveer twee uur later kwam hij terug. De auto stond er nog steeds, waarop hij besloot een boete van € 95 uit te schrijven voor het ‘parkeren met een ander doel dan de aangegeven wijze’.

Op de parkeerplaats stond namelijk een bord met daarop de tekst ‘uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen’. Daar was nu geen sprake van, omdat de auto niet aan het opladen was. De eigenaar van de auto ging in beroep met het argument dat hij niet naast zijn auto kan blijven wachten tot het moment dat deze volledig opgeladen is. Het Gerechtshof ging daarin niet mee, omdat elektrische auto’s doorgaans een berekening maken van wanneer de accu vol is. Met die geschatte laadtijd kun je rekening houden – en je auto tijdig weghalen.

Wat zijn de regels rondom het langdurig bezet houden van een laadpaal?

De bebording bij laadpalen is niet overal hetzelfde, omdat het parkeerbeleid van gemeente tot gemeente verschilt. Het is daarom niet duidelijk of je overal risico loopt op een boete. In ieder geval moet het gaan om een parkeerplek waarbij een verkeersbord, eventueel met onderbord, expliciet vermeldt dat deze plek uitsluitend bestemd is voor het opladen van elektrische voertuigen.

Alleen de laadkabel aansluiten is niet genoeg

Op zo’n plek volstaat het niet om alleen een elektrische auto te parkeren, je moet ook écht aan het laden zijn. De kabel in de laadpaal stoppen zonder hem te activeren kan dus al een boete tot gevolg hebben.

Betreft het een particuliere parkeergarage of een eigen parkeerplek, van bijvoorbeeld een kantoor? Dan kan de politie of een toezichthoudende ambtenaar geen boete opleggen. Het is afhankelijk van de regels van de parkeergarage of parkeerplek hoe hiermee wordt omgegaan.
 

Blokkeertarief

Niet alleen toezichthouders kunnen laadpaalklevers geld kosten. Eigenaren van laadpalen kunnen net zo goed een boete opleggen. Dit wordt een blokkeertarief genoemd en is bedoeld om het nodeloos bezet houden van een laadplek tegen te gaan.

Hoe het meestal werkt is dat het tijdtarief start na 4 uur. De eerste 4 uur van de laadsessie geldt er dus nog geen tijdtarief. Daarna ga je een bepaald tarief per minuut betalen, dat kan variëren van € 0,05 tot € 1. Tesla lanceerde als eerste zo'n blokkeertarief. Inmiddels is het ook bij de laadpalen van Shell van toepassing en recentelijk haalde een vestiging van Lidl nog het nieuws om de door hen gehanteerde kleefboete.

Ook in het buitenland komen blokkeertarieven voor. In met name Duitsland en Oostenrijk is het gebruikelijk dat er een blokkeertarief geldt naast het kWh-tarief. Dit kan leiden tot zeer hoge laadfacturen. In de ANWB Laadpas app kun je het tarief vinden dat van toepassing is indien je de ANWB Laadpas gebruikt.

Wat is raadzaam?

Als je het bord ‘uitsluitend bestemd voor opladen elektrische voertuigen’ bij een parkeerplek ziet staan, dan is het natuurlijk niet aan te raden om dat bord te negeren en je auto er neer te zetten zonder op te laden.

  • Naast de kans op een boete is dat niet sociaal tegenover EV-rijders die dat oplaadpunt nodig hebben om hun lege accu weer op te laden.
  • Wanneer je je auto gaat opladen, let dan op de geschatte laadtijd die de auto opgeeft. Heeft je auto drie uur nodig om op te laden, dan moet je volgens de geldende regels na die drie uur je auto met volgeladen accu verplaatsen.
  • Je hoeft overigens niet naast je auto te wachten tot het exacte moment dat de accu vol is. Je moet namelijk wel enige tijd krijgen om de auto te verplaatsen.

In zijn uitspraak stelde de rechter dat met twee uur sprake was van langdurig bezet houden van de parkeerplaats, maar het zal van de omstandigheden afhangen of er een boete wordt opgelegd. ’s Nachts zal je bijvoorbeeld niet snel worden bekeurd als je je elektrische auto niet op tijd verplaatst. De kans dat een volgende parkeerder op dat tijdstip wil beginnen met het opladen van zijn auto is immers klein. Een blokkeertarief geldt echter dag en nacht!

Conclusie

  1. Het is altijd verstandig om je elektrische auto daadwerkelijk op te laden bij een oplaadpunt en hem weg te halen als de batterij vol is. Je loopt dan geen kans op een boete, mits je je ook houdt aan de overige voorwaarden van die parkeerplek, bijvoorbeeld het betalen van parkeergeld of een maximale parkeerduur.
  2. Staat het bord ‘uitsluitend bestemd voor opladen elektrische voertuigen’ er niet bij? Dan hoef je in principe niet verplicht te laden bij dat oplaadpunt, al kun je je natuurlijk afvragen of dat wel zo sociaal is.
  3. Is jouw EV binnen 4 uur niet opgeladen? Dan kun je de laadsessie beëindigen en opnieuw starten, of een tweede laadpas gebruiken om een blokkeertarief te ontlopen.
Pechhulp voor je elektrische auto 

Ga ook met je elektrische auto goed voorbereid de weg op.

Je elektrische auto verzekeren 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.