Veelgestelde vragen (FAQ) ANWB Connected

Veelgestelde vragen

Nee, ook niet leden kunnen ANWB Connected bestellen.

Ja,  ANWB Connected werkt binnen Europa via het 2G netwerk.

Het versturen van data afkomstig van de connector loopt niet via je telefoonabonnement. Als je gebruik wilt maken van de ANWB Connected Car app op je smartphone, dan is uiteraard een data-abonnement noodzakelijk.

De ANWB Connected Car App is gratis te downloaden. Aan het gebruik van Connected zijn kosten verbonden in de vorm van een jaarabonnement. 

Ja dat is nodig omdat de gegevens van de auto getoond worden in de ANWB Connected Car app.
 

Nee, dit is voorlopig niet mogelijk.
 

Ja, maar bij een wisseling van auto moet je vooraf het nieuwe kenteken controleren via deze link: Is jouw auto geschikt? Geschikt? Neem dan contact op met het Leden Service Center om het nieuwe kenteken door te geven. Dat kan via 088 – 269 2222 of ons contactformulier. Dit is belangrijk om de werking van ANWB Connected te kunnen garanderen.

Ja dat kan, de nieuwe Veilig Rijden Autoverzekering meet met behulp van een app en een speciale Bluetooth beacon die je in je auto legt. ANWB Connected werkt op basis van een connector die je in de OBD-poort van je auto plaatst.

Heb je nog de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering met een connector, dan is het niet mogelijk om de autoverzekering te combineren met ANWB Connected. Je auto beschikt namelijk over maar één OBD-poort. Wil je graag beide producten? Neem dan telefonisch contact op met ANWB Verzekeren om over te stappen op de Veilig Rijden app met de speciale Bluetooth beacon.

De hoeveelheid data die de connector kan uitlezen, is sterk afhankelijk van het merk, model en bouwjaar van je auto. In de basis leest de connector de zogenoemde ECU (Engine Control Unit) uit om  diagnostische storingscodes zichtbaar te maken in de Connected Car app. Die ECU bestaat uit drie onderdelen: een controller, sensoren en actuatoren. Alle sensoren en actuatoren die informatie verzenden of worden aangestuurd door de ECU kunnen worden uitgelezen. Voorbeelden van storingscodes die herkend kunnen worden:

  • Problemen met sensoren in de motor, zoals de gasklepsensor, krukassensor, nokkenassensor en inlaatluchtdruksensor
  • Problemen met het roetfilter
  • Luchtlekken
  • Snelheidssensor
  • Brandstofpomp
  • Luchttemperatuursensor

Daarnaast kunnen we extra informatie leveren over de status van je accu en jouw snelheid, remvertraging en het stationair draaien van de motor, waarmee de eco-score wordt opgebouwd. We zijn continu bezig met het doorontwikkelen van ANWB Connected, waardoor we in de toekomst in staat zijn om steeds meer informatie uit te lezen. Zo voorzien we jou van een nóg betere dienst.

Bestellen

Dat moet volgens de Nederlandse wet- en regelgeving.
 

ANWB Connected is 12 maanden geldig en zal automatisch verlengd worden. Na 12 maanden is de dienst maandelijks opzegbaar. Wanneer je je overeenkomst hebt opgezegd (volgens de voorwaarden), worden vanuit de connector geen gegevens vanuit je voertuig meer verzonden. Hiertoe wordt de SIM kaart in de connector geblokkeerd. Wanneer je binnen twee maanden na opzegging mocht besluiten om alsnog gebruik te willen blijven maken van de dienst, dan wordt de SIM kaart gedeblokkeerd. Twee maanden na beëindiging van de overeenkomst is deblokkering niet meer mogelijk.

In sommige gevallen kan vertraging optreden bij het verzenden van een e-mail. Als je niet binnen 24 uur een e-mail ontvangt, neem dan contact op met het Leden Service Center via 088-269 2222 of ons contactformulier.

De factuur wordt los van het pakket verstuurd. 

Voor je bestelling geldt een bedenktermijn van 14 kalenderdagen. Binnen deze termijn kun je gratis retourneren. Neem hiervoor contact op met het Leden Service Center via 088-269 2222 of ons contactformulier. Dan helpen we je graag verder.

Installatie en eerste gebruik

In de Connected Car app staan installatieinstructies die voor jouw auto bekend zijn.
 

Deze OBD (On Board Diagnostics) poort zit in de meeste gevallen in het dashboard onder de stuurkolom. De eerste drie keer dat je de app start, wordt een tegel met de tekst "Installatie instructies" getoond. Hiermee kun je de installatie instructies inzien. Daarna kun je de installatie instructie vinden als je klikt op 'meer' onderin het hoofdscherm. Is het daar niet te vinden, dan kun je contact opnemen met het Leden Service Center via 088 – 269 2222 of ons contactformulier.

Wanneer je de motor start gaan afhankelijk van het type connector heel kort alle 4 de lampjes in de connector branden of maar 1 rood lampje dat gaat knipperen.

Wanneer je de connector hebt met de 4 lampjes zal tijdens de eerste rit het groene lampje gedurende enkele seconden gaan branden. Daarna zal het gaan knipperen, ter bevestiging dat het voertuig is herkend. Het gele lampje zal eerst gaan knipperen. Indien de GPS verbinding is opgezet zal het gele lampje continu gaan branden. Wanneer alles goed werkt tijdens een rit brandt het gele lampje en knippert het groene lampje. Het rode lampje zal af en toe gaan branden. Dit geeft aan dat er gegevens worden verzonden.

Wanneer je de connector hebt met enkel het rode lampje zal na het inpluggen van de connector het rode lampje een aantal knipperfrequenties doorlopen, dit kan tot wel 5 minuten duren. Verwijder de connector niet, deze is aan het initialiseren. Wanneer het lampje 3 korte knipperfrequenties geeft is deze klaar met initialiseren en gereed voor gebruik.

Nee, het contact moet uit staan wanneer je de connector aansluit op de OBD-poort van je auto.

Als de motor loopt, kun je dat controleren door te kijken naar de statuslampjes: wanneer het gele en rode lampje branden en het groene lampje knippert, dan werkt alles goed.

Volg de installatieprocedure en let erop dat je elke stap goed afrondt. Neem eventueel contact op met het Leden Service Center via 088 - 269 2222 of ons contactformulier.

Als je vragen hebt over het gebruik van de connector, vragen wij je eerst om een antwoord te zoeken in de veelgestelde vragen. 
Vermoed je dat de connector defect is, dan kun je contact opnemen met het Leden Service Center via 088 - 269 2222 of via ons contactformulier.

Als het gsm-netwerk niet beschikbaar is, dan zal de connector de data opslaan totdat de verbinding hersteld is. Er zit dan mogelijk vertraging in de getoonde data in de app.  

Privacy

Persoonlijke gegevens en de ontvangen data van gebruikers worden zorgvuldig behandeld; zie hiervoor de voorwaarden. 

ANWB houdt zich aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De verantwoordelijke voor de gegevensverwerking is ANWB BV, Wassenaarseweg 220, 2596 EC Den Haag. In overeenstemming met genoemde wet is de verwerking aangemeld bij de toezichthouder, het College Bescherming Persoonsgegevens in Den Haag.


 

Wij slaan gegevens op die afkomstig zijn vanuit de connector in je voertuig en die nodig zijn om de ANWB Connected te kunnen aanbieden. Het gaat hierbij om de volgende gegevens:

  • (technische) voertuiggegevens  om je inzicht te geven in de status van bepaalde onderdelen van je voertuig, zoals de accustatus. Ook het Voertuig Identificatie Nummer / Verhicle Identification Number (VIN) ofwel chassisnummer, wordt vastgelegd voor zover je boordcomputer dit uitgeeft.
  • locatiegegevens van het voertuig om bijvoorbeeld je rit te kunnen registreren. Hierbij gaat het om geo-codering zoals longitude en latitude posities.
  • metingen om je rijscore te kunnen bepalen, zoals snelheid, accleratie en remgedrag.
  • gegevens die duiden op storingen (storingscodes), om je in geval van storingen te kunnen voorzien van diagnose en advies.

Daarnaast leggen wij ook je naam, adres, woonplaats, emailadres, telefoonnummer en kenteken vast om ANWB Connected te kunnen leveren. De gegevens die de ANWB in het kader van ANWB Connected verzamelt en vastlegt kunnen ook worden gebruikt voor:

  • het aanbieden van aanvullende mobiliteitsdiensten
  • de ondersteuning bij eventuele pechhulpverlening door de ANWB, indien je een Wegenwacht abonnement hebt. Je gegevens worden dan doorgegeven aan de ANWB Alarmcentrale .
  • het verbeteren en verder ontwikkelen van ANWB Connected en andere diensten die relevant voor je kunnen zijn.
  • het doen van analyses en onderzoek.

Wanneer je de overeenkomst hebt opgezegd (volgens de voorwaarden), worden vanuit de connector geen gegevens vanuit je voertuig meer verzonden. Hiertoe wordt de SIM kaart in de connector geblokkeerd. Wanneer je binnen twee maanden na opzegging mocht besluiten om alsnog gebruik te willen blijven maken van de dienst, dan wordt de SIM kaart gedeblokkeerd. Twee maanden na beëindiging van de overeenkomst is deblokkering niet meer mogelijk. De gegevens afkomstig uit je connector zullen twee maanden na het beëindigen van de overeenkomst worden geanonimiseerd. Het anonimiseren gebeurt door de voertuiggegevens en de indentificerende gegevens van elkaar los te koppelen. Zo wordt bijvoorbeeld het tot de persoon te relateren ID nummer verwijderd en worden van alle ritgegevens het begin en het eind verwijderd, zodat deze niet meer herleidbaar zijn tot een persoon.

Je hebt toegang tot de gegevens vanuit ANWB Connected via de bijbehorende app. Wanneer je inzage wilt in de data die wij ontvangen vanuit de connector, log daarvoor in op de beveiligde omgeving van Mijn ANWB. Je vindt hier een overzicht van je gegevens, en informatie over je factuur, lidmaatschap en producten en diensten die je bij ons hebt afgesloten. Hier kun je ook eventuele wijzigingen doorgeven. Kijk voor meer informatie op onze pagina Jouw privacy.

Wanneer je wilt dat de gegevens, die wij hebben vastgelegd vanuit ANWB Connected, worden verwijderd, log daarvoor in op de beveiligde omgeving van Mijn ANWB. Je vindt hier een overzicht van je gegevens, en informatie over je factuur, lidmaatschap en producten en diensten die je bij ons hebt afgesloten. Hier kun je ook een verzoek indienen om gegevens in te zien of te laten verwijderen. Kijk voor meer informatie op onze pagina Jouw privacy.

De volgende partijen zijn betrokken bij de uitvoering van ANWB Connected:

  • ANWB: de ANWB ontvangt de gegevens uit de connector van de leverancier van het platform en verwerkt deze. Daarnaast verwerkt de ANWB de persoonlijke gegevens zoals naam, adres en woonplaats.
  • Leverancier van de connector: deze partij levert de connector, maar heeft geen toegang tot je persoonsgegevens.
  • Logistiek partner: deze partij verzendt de connector aan je, in opdracht van de ANWB. Hiertoe ontvangt deze partij  je naam, adres en woonplaatsgegevens. 
  • Provider van de SIM-kaart in de connector: deze partij zorgt ervoor dat versleutelde gegevens via de SIM-kaart uit de connector naar de leverancier van het platform worden verstuurd. 
  • Leverancier van het platform: deze partij ontvangt de gegevens vanuit de connector en verwerkt en retourneert deze gegevens aan de ANWB zodat de ANWB deze bewerkte gegevens aan je kan tonen via de app. De leverancier van het platform ontvangt niet je naam, adres of woonplaatsgegevens maar alleen de gegevens over je voertuig en het gebruik daarvan. De leverancier van het platform kan op deze gegevens (in opdracht van de ANWB) analyses en rapportages uitvoeren. Deze partij is direct gelieerd aan de ANWB.

De ANWB gaat zorgvuldig om met de gegevens uit je connector. Wij gebruiken de gegevens die de ANWB in het kader van ANWB Connected vastlegt niet voor de volgende doeleinden:

  • wij geven je gegevens niet door aan politie of justitie, behalve als wij hiertoe wettelijk verplicht zijn, bijvoorbeeld in het kader van een gerechtelijk onderzoek.
  • wij gebruiken je gegevens niet ten behoeve van snelheidscontrole of verkeersboetes.
  • wij gebruiken je gegevens niet om de toedracht en aansprakelijkheid bij een ongeval te bepalen.
  • wij verstrekken je locatiegegevens en andere gegevens uit de connector niet aan de Belastingdienst, behalve als wij hiertoe wettelijk verplicht zijn.

Nee, ANWB Connected is uitsluitend bedoeld voor gebruik voor ondersteuning van jou. ANWB volgt geen auto's of personen. Buiten ANWB kan niemand jouw auto volgen tenzij je zelf je gebruikersnaam en wachtwoord doorgeeft. Beveilig je gebruikersnaam en wachtwoord om te voorkomen dat onbevoegden bij je gegevens kunnen.

Je  wachtwoord moet minimaal 6 tekens bevatten, waarvan tenminste 1 cijfer. Naast (hoofd)letters en cijfers zijn ook de volgende tekens toegestaan: - _ ! ? ( ) @ # $ * & . ,

Op het inlogscherm van de app vindt je de optie ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’. Als je hierop klikt, kom je op de plek waar je een nieuw wachtwoord kunt aanvragen.

Tijdens het gebruik

Nee, de connector heeft geen invloed op het brandstofverbruik van je auto.

Sommige merken en modellen auto's geven het brandstofverbruik wel (66%) en andere geven dit niet (34%) door. 

Eco score en ritten

Klik op de Eco score op je app om toegang te krijgen tot de details.

De Eco score wordt berekend zodra de rit geëindigd is. Wanneer de auto in een parkeergarage staat, is er geen GPS ontvangst en kan de rit niet afgesloten worden. Zodra de auto weer buiten de garage staat, zal de Eco score berekend gaan worden.

Groen betekent ‘goede score’, oranje ‘gemiddelde score’ en rood ‘slechte score’.

De eerste rit nadat je de connector voor de eerste keer geïnstalleerd hebt, wordt niet geregistreerd. Wanneer je meteen na installatie de motor 3 tot 5 minuten laat lopen, wordt dit gezien als eerste rit (en die wordt dus niet vastgelegd). Wanneer je vervolgens echt gaat rijden, dan wordt die rit wel vastgelegd.

Het overzicht van jouw gemaakte ritten kun je in de app opvragen. Wanneer je naar de tab met het rittenoverzicht gaat, dan staat rechts bovenin een knop om een export te maken. Deze kun je bijvoorbeeld naar jezelf mailen en vervolgens uitprinten. Hiermee heb jij altijd toegang tot jouw rittenoverzicht.

Voor het Keurmerk rittenregistratie Belastingdienst moeten alle gegevens onveranderbaar worden vastgelegd zodat achteraf binnen redelijke termijn kan worden vastgesteld of deze gebeurtenissen volledig, juist en tijdig zijn geregistreerd. Bij ANWB Connected is dit niet het geval omdat je als gebruiker de gegevens zelf kan wijzigen. Maar als hulpmiddel is de rittenexport wel heel handig, omdat de ritgegevens zoals; startdatum/tijd, eindtijd, duur en het start en eind adres alvast voor je worden ingevuld (binnenkort ook de kilometerstand). Dat scheelt weer een hoop papierwerk!

Zie voor meer informatie de website van de belastingdienst www.belastingdienst.nl

Niet in alle gevallen. In de basis stopt de rit pas wanneer je zelf de motor af zet en de sleutel uit het contact haalt. Echter, bij sommige auto's stopt de rit wanneer de motor 30 seconden niet loopt; bij andere auto's is dit pas na 2 minuten.

Het start/stop systeem kan ritten beïnvloeden. Dit verschilt echter per automodel (en soms ook bouwjaar). Bij sommige auto's stopt de rit wanneer de motor 30 seconden niet loopt; bij andere auto's is dit pas na 2 minuten. Als de auto zelf wordt uitgezet en de sleutel uit het contact gehaald wordt de rit altijd afgesloten.

Diagnose codes

Nee, dit is niet mogelijk. Je krijgt alle storingscodes doorgestuurd naar de app.

Connector verwijderen

Houd de OBD-aansluiting van de auto indien mogelijk tegen met je hand en beweeg de connector voorzichtig heen en weer terwijl je hem in zijn geheel uit de aansluiting trekt. Let op: de aansluiting past precies en je moet dan vaak ook even kracht zetten om de connector eruit te trekken.

De connector is zo ontworpen dat het stevig vast blijft zitten in alle auto’s. Wanneer je over een hobbelige weg rijdt, zou de connector door de trilling los kunnen raken als de aansluiting niet precies zou passen.

We raden je aan om de connector los te koppelen wanneer je startkabels gaat gebruiken om de auto te starten of wanneer je de auto wegbrengt voor een onderhoudsbeurt.

Bij een wisseling van auto moet je vooraf het nieuwe kenteken controleren via deze link: Is jouw auto geschikt? Geschikt? Neem dan contact op met het Leden Service Center om het nieuwe kenteken, merk en type auto door te geven. Dat kan via 088 – 269 2222 of ons contactformulier. Dit is belangrijk om de werking van ANWB Connected te kunnen garanderen.

De connector zal zelf weer contact maken met het netwerk en de service zal automatisch hersteld worden.

De connector zal zelf weer contact maken met het netwerk en de service zal automatisch hersteld worden. Als dat niet lukt kun je contact opnemen met het Leden Service Center via 088 - 269 2222 of ons contactformulier.

Contact, suggesties of klachten

Je kunt contact opnemen met het Leden Service Center via 088 - 269 2222 of ons contactformulier.