Storingscode P2458 - Roetfilter

Diesel Partikel Filter: Regeneratie Tijdsduur

We hebben een probleem geconstateerd met de regeneratie van het roetfilter. Dit kan er voor zorgen dat de motor slecht loopt/inhoudt en dit kan het brandstofverbruik en de uitlaatemissies beïnvloeden. Op basis van deze storingscode adviseren wij om contact op te nemen met je garage om naar deze storing te laten kijken.

Dieselmotoren produceren roetdeeltjes. Die komen via de uitlaat in de buitenlucht en kunnen leiden tot ademhalingsproblemen en cardiovasculaire ziekten. Bij moderne dieselauto’s (bouwjaar vanaf 2009) is daarom verplicht een roetfilter (Diesel Particulate Filter, DPF) gemonteerd in de uitlaat.

Om goed te blijven functioneren moet een roetfilter geregeld geleegd worden. Bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrandt het roet en ontstaat er as, dat wél uit het filter kan ontsnappen. Dit noemen we ‘regenereren’. Het filter is dan leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen. Van een auto waarmee normaal wordt gereden, gaat het filter zo’n 150.000 km mee.

Maar auto’s die vooral vaak korte stukjes rijden, zoals stadsverkeer, worden niet warm genoeg of zijn dat niet lang genoeg. Daarom hebben autofabrikanten ‘actieve’ regeneratie ingebouwd. Hierbij signaleert software van de motor dat het filter verstopt raakt. Er wordt dan extra brandstof ingespoten om de temperatuur van de uitlaat te verhogen zodat de regeneratie op gang komt.

Actieve regeneratie vindt plaats na elke ca. 500 km, afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Het hele proces duurt 5 à 10 minuten. Het geeft echter problemen als de rit te kort is en de regeneratiecyclus niet wordt voltooid.

Actieve regeneratie

Tijdens actieve regeneratie kan je het volgende opmerken:

  • Koelventilatoren draaien
  • Motor maakt meer toeren bij stationair draaien
  • Automatisch stoppen/starten werkt niet
  • Motor verbruikt meer brandstof
  • Hete, scherp geurende lucht uit de uitlaat
  • Motorgeluid klinkt anders

Waarschuwingslampje niet negeren

Gaat er een lampje branden dat waarschuwt dat het filter verstopt is, dan is het belangrijk om een minuut of tien te blijven rijden met een snelheid van meer dan 65 km/h. Dat moet voldoende zijn om een volledige regeneratiecyclus te doorlopen, waarna het waarschuwingslampje uit zal gaan.

Negeer je het waarschuwingslampje en blijft je rijden met betrekkelijk lage snelheid, met veel stoppen en optrekken, dan bouwt het roet zich op in het filter. Uiteindelijk  schakelt de auto over naar de modus “beperkte prestaties”, om schade te voorkomen.

Als het zover is gekomen:

  •  ...is rijden met flinke snelheid niet meer voldoende;
  •  ...moet je naar een dealer voor een handmatige of ‘gedwongen’ filterregeneratie;
  •  ...moet in extreme gevallen het roetfilter vervangen worden, wat minstens € 1.100 plus arbeidsloon kost.

In de meeste gevallen zit er maar weinig tijd tussen het moment dat het roetfilter gedeeltelijk verstopt raakt en het moment dat het zo verstopt is dat handmatig regenereren noodzakelijk wordt.

Waardoor vindt er geen normale regeneratie plaats?

  • Frequente korte ritjes waarbij de motor niet op temperatuur komt;
  • Het verkeerde type motorolie – sla het instructieboekje van de auto er op na;
  • Probleem met brandstoftoevoersysteem of uitlaatgasrecirculatie (EGR);
  • Waarschuwingslampje op het dashboard of diagnose-code in het motormanagementsysteem;
  • Servicebeurt langer uitstellen dan de aanbevolen onderhoudstermijnen;
  • Bij gebruik van Eolys™ additieven (zie ook hieronder: roetfilteradditieven) vindt vaak geen regeneratie plaats als er te weinig brandstof in de tank zit;
  • Wanneer de tank te weinig brandstof bevat – doorgaans minder dan een kwart vol – vindt er geen actieve regeneratie plaats.

Roetfilteradditieven

Een roetfilter bevindt zich vlak bij de motor, waar de uitlaat het heetst is, zodat er meer kans is op geslaagde passieve regeneratie. Er zijn echter auto’s met een ander soort roetfilter waarbij een brandstofadditief (Eolys™ vloeistof) nodig is om de ontbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes te verlagen, zodat regeneratie kan plaatsvinden bij een lagere temperatuur.

  • Het additief wordt opgeslagen in een aparte tank en automatisch vermengd met de brandstof.
  • Een volle tank additief is voldoende voor zo’n 42.000 km.
  • Het laten bijvullen van de additieftank kost zo’n € 225 (vloeistof plus arbeidsloon).
  • Gaat er een lampje branden ten teken dat de additieftank leeg raakt, laat de vloeistof dan bijvullen. Zonder additief raakt het roetfilter snel verstopt.

Roetfilter verwijderen is bij de wet verboden

Soms hoor je wel eens dat het mogelijk is om het roetfilter uit de uitlaat te halen en de motormanagementsoftware te herprogrammeren, in plaats van te betalen voor reparatie.Dat is verboden.

  • Roetfilters worden gemonteerd conform de Europese wetgeving. Rijd je in een auto die zodanig aangepast is dat hij niet meer aan de regels voldoet, dan overtreed je de wet.
  • Verwijderen van een roetfilter kan tot gevolg hebben dat je verzekering geen dekking meer biedt, want zonder roetfilter mag de auto niet de weg op.
  • Auto’s die af fabriek zijn voorzien van een roetfilter, maar waarvan het roetfilter verwijderd is, komen met ingang van februari 2014 niet meer door de APK-keuring.

Rijstijl aanpassen

Ga je een nieuwe auto kopen en die je voornamelijk gebruikt voor stadsverkeer (dus met veel stoppen en optrekken) kies dan lieverniet voor een dieselmotor met roetfilter. Zelfs als je regelmatig op de snelweg rijdt, kan het nodig zijn om je rijstijl aan te passen zodat het systeem goed blijft functioneren. Hou je aan de adviezen die in het instructieboekje van de auto staan.

Meer over roetfilters