Autodata en privacy

Auto’s verzamelen steeds meer data en leggen ook informatie vast over de activiteiten van de bestuurder. De registratie van gegevens en de verbinding met het internet lopen via een 4G-modem dat in steeds meer auto’s standaard zit of achteraf is aangesloten op de zogenoemde OBD-poort. In dat laatste geval spreken we van een connector of dongel. 

Met zo’n connected voertuig worden gegevens over onder meer de locatie, de technische staat van de auto en het verbruik verzonden naar de autofabrikant de ontwikkelaar van de connector/dongel of naar de 112-centrale. De data kunnen worden gebruikt voor allerlei relevante producten en diensten, zoals eCall (automatische oproep hulpdiensten bij een ongeval). Ook kan de bestuurder dankzij analyse van de gegevens tips krijgen om zuiniger of veiliger te rijden. Locatiegegevens maken het bijvoorbeeld mogelijk om interessante aanbiedingen van bedrijven in de buurt te ontvangen. En als technische en operationele data naar de fabrikant worden verzonden, kunnen motorproblemen vooraf worden herkend en kun je als bestuurder vooraf worden gewaarschuwd als een technisch mankement dreigt. 

Keerzijde van de informatiestroom

De stroom aan informatie uit het voertuig kent ook een keerzijde. Consumentenorganisaties, waaronder de ANWB en haar zusterclubs binnen de FIA, maken zich zorgen over de wenselijkheid van sommige mogelijkheden. Zo blijkt uit onderzoek van de FIA en de Duitse ADAC dat voertuigen informatie verzamelen over je laatste bestemming en over je rijstijl. Het onderzoek laat ook zien welke data door fabrikanten wordt verzameld. De zeggenschap over de data en het gebruik ervan zijn belangrijke aandachtspunten. Daarnaast spelen gevoelige privacy- en veiligheidsaspecten. Heeft de fabrikant vooraf wel toestemming gevraagd voor het vastleggen van jouw data? Waarom moet de autofabrikant exact weten waar ik ben geweest? Is mijn auto te hacken en dragen alle software-updates wel echt bij aan de (verkeers)veiligheid? 
Meer over My Car My Data

Zorgen over eigendom data

De ANWB en andere consumentenorganisaties maken zich zorgen dat autofabrikanten, die de systemen zelf maken en leveren, ook de voertuigdata willen beheren. Groot risico hiervan is dat onafhankelijke garages, maar ook de Wegenwacht, straks niet meer alle problemen aan auto’s kunnen en mogen oplossen. De autogebruiker is dan gedwongen zich tot de merkdealer te wenden, terwijl de kosten van arbeid en onderdelen bij een merkdealer vaak hoger liggen dan bij een onafhankelijke garage.
Uit onderzoek van de ANWB onder Nederlandse automobilisten blijkt dat 66% van mening is dat zij zelf eigenaar moeten zijn van hun autodata. Zij maken zich zorgen over:

  • commercieel gebruik van hun persoonlijke data (88%).
  • het openbaar maken van privé-informatie (87%).
  • hacking (84%).
  • het volgen van het voertuig (76%).

Zie ook het onderzoek Connected voertuig en uw data

Wat vindt de ANWB?

Mede op basis van de uitkomsten van genoemde onderzoeken heeft de ANWB enkele standpunten geformuleerd. Vertrekpunt daarbij is keuzevrijheid met een centrale rol voor de gebruiker. 
Lees meer over onze belangenbehartiging op dit onderwerp
 

Andere leden bekeken ook