Vijf vragen aan de accudokter van de Wegenwacht

Jim voorspelt de toekomst van jouw accu

Jim Otjens (34) is automotive engineer bij de Wegenwacht en kan de toekomst voorspellen. Niet van jou, maar wel van je accu. ‘Van de 1,2 miljoen pechgevallen per jaar hebben de meeste te maken met accuproblemen. Dus als je die voor kunt zijn. Dat is ons gelukt.’  In dit interview kom je erachter hoe het ANWB voorspelmodel van accuproblemen tot stand is gekomen. 

Foto: Arnaud Roelofsz

1. Waarom is een accu zo moeilijk te onderzoeken?

‘Een accu is een chemisch fabriekje en je kunt hem niet doorzagen en bekijken. Je kunt natuurlijk wel de ladingstoestand van de accu meten, en dat is ook belangrijk, want met een lege accu kun je niet starten, maar dat zegt niets over de conditie van de accu, over hoe lang de accu nog meegaat. Het is letterlijk en figuurlijk een black box.’

2. Wanneer had je je eureka-moment?

‘Halverwege mijn vooronderzoek dacht ik: we moeten het zoeken in het startvoltage. De start is het enige moment dat een accu echt wordt belast en komt elke rit voor. Eerst gekeken of je alle accudata rond het starten via zo’n dongel (ook wel connector genoemd. Red.) zou kunnen vangen in een grafiekje. En dat lukte.’

3. Wat heb je toen ontdekt?

‘Daarna heb ik een opstelling gebouwd van twee motorblokken, één benzine en één diesel, en vijf accu’s, waarvan twee ter controle. Drie accu’s heb ik snel oud gemaakt, door ze heel hard te laten werken, en toen ben ik gaan testen. Ik begon met 27 verschillende parameters tijdens het starten van de motor, en hield er uiteindelijk 3 over die samen iets zeiden over de conditie van de accu. Dat zijn het voltage voor de start, de eerste diepe dip bij de start, en het gemiddelde voltage van dat punt tot het begin van aanslaan van de motor.’

4. En daarmee kun je accupech voorspellen?

‘Daarna heb ik software geschreven die referentiewaardes maakt op basis van die parameters, die voor elke auto-accucombinatie uniek zijn. En die een seintje geeft als die referentiewaarde niet meer wordt gehaald bij het starten. Die software hebben we in een connector gestopt. Dat is de connector geworden die nu bij Smart Driver wordt geleverd. In essentie draait dat om het uitlezen van foutcodes die de boordcomputer doorgeeft, en codes die vaak voorbijkomen proberen te linken aan bepaalde storingen. Het voorspelmodel van de ANWB is echt uniek. Wij hebben er ook patent op aangevraagd, en gekregen.’

5. Wat is de volgende stap in het accuvoorspelmodel?

‘Dat het temperatuurafhankelijk wordt. Nu maken we de referentiewaarden bij verschillende temperaturen. Maar het zou mooier zijn als we alle metingen naar een temperatuur kunnen herleiden. Dan worden de voorspellingen nog nauwkeuriger.’