My car my data

Autofabrikanten eigenen zich steeds meer data toe

Steeds meer auto’s leggen gegevens vast over de staat van de auto en het rijgedrag van de bestuurder. Deze gegevens worden via een dataverbinding doorgestuurd naar de autofabrikant, vaak zonder dat de autobezitter daar weet van heeft. Met voertuigdata kan veel goeds worden bereikt, maar er kan ook misbruik van worden gemaakt. De ANWB wil autobezitters hiervan bewust maken en er voor zorgen dat er regelgeving komt omtrent autodata. Daarom is de ANWB met de FIA en zusterclubs uit andere Europese landen de campagne ‘My car, my data’ gestart.

Voordelen en risico’s

Het doorgeven van uw gegevens kan voordelen opleveren, zoals het waarschuwen voor tijdig vervangen van een onderdeel of voor gevaarlijk rijgedrag. Maar er gaan ook gevaren van uit, zoals:

  • verplicht (duur) onderhoud op onderhoudsadressen van fabrikant
  • hacken van systemen en data (risico diefstal/ storingen)
  • doorspelen van uw data naar derden (o.a. verzekeringen)

Onderzoek ANWB met FIA

Uit onderzoek van ANWB en haar zusterclubs in de FIA van november 2015 blijkt dat personenauto’s privacygevoelige gegevens vastleggen, zoals:

  • je gereden routes en bestemmingen
  • de laatste 100 parkeerplaatsen
  • contactgegevens uit het adressenbestand, als je mobiele telefoon is verbonden met de auto

Ook gegevens over je rijgedrag worden verzameld zoals je snelheid, remgedrag en het gebruik van je gordel. Deze gegevens worden voor een groot deel automatisch doorgestuurd naar de autofabrikant. 
Onderzoek naar data in auto's (PDF)

Vervolgonderzoek

In het voorjaar van 2016 heeft de ADAC een vervolgonderzoek gedaan naar de data die voertuigen verzamelen en welke data worden doorgestuurd naar de fabrikant. Hierbij zijn twee andere automerken onderzocht. Lees hier de samenvatting van dit rapport met de meest opmerkelijke conclusies.
Samenvatting ADAC vervolgonderzoek (PDF)

alt text alt text

Wat gaat de ANWB nog meer doen?

Van de Nederlandse automobilisten vindt 94% het belangrijk dat er specifieke regelgeving komt die de automobilist en zijn privacy beschermt. Om ervoor te zorgen dat deze regelgeving er komt, ook in Europees verband, willen de gezamenlijke clubs deze problematiek onder de aandacht brengen van de consument, politiek en fabrikanten. De ANWB is inmiddels in overleg hierover met partijen in Den Haag en in het Europarlement.

Wat doet de ANWB nog meer op het gebied van Connected Car?

Hoe denkt Nederland over ‘connected’ auto’s

  • 76% van Nederlanders weet niets van de voor- en nadelen van ‘connected’ diensten in auto’s
  • 88% is bezorgd over commercieel gebruik van zijn gegevens, 84% is bezorgd voor hacking
  • 94% wil bescherming via wetgeving

Lees het onderzoek naar het verzamelen van data door auto's

Geef je mening

Laat ons weten hoe je denkt over het gebruik van je autodata.
Tweet met #mycarmydata
Geef je reactie in de ANWB Community