Top 10 zuinige auto's - CNG (aardgas / groengas)

april 2016

Naast de al bekende ANWB Top 10's zuinige auto's, waarin we benzine- en dieselauto's testen op uitstoot  en verbruik, maken we de nieuwe Top 10 CNG (aardgas / groengas) bekend. Het rijden op CNG biedt een alternatief voor traditionele brandstoffen als benzine en diesel.

Inmiddels is er ook een grotendeels landelijk dekkend netwerk van vulpunten. Rijden op gas, anders dan LPG, is niet nieuw. Er nemen al langer auto’s en bussen die op aardgas rijden deel aan het verkeer. Het aanbod van auto’s op CNG is inmiddels zo groot dat een Top10-overzicht ook voor deze auto's op zijn plaats is. We streven ernaar dit overzicht elk half jaar te actualiseren.

Merk | Model

CO2 uitstoot
(gram/km)

Gemiddeld normverbruik
(kg/100km)(1)

Indicatie praktijkverbruik
(km/kg)(2)

Consumen-tenprijs
(vanaf)

Bijtelling 2016(3)

Bijtelling 2017(3)

1
(1)

Seat Mii Seat Mii 1.0 50 kW Ecofuel

79

2,9

1 op 19,1

12.250

21%

22%

1
(1)

Skoda Citigo Skoda Citigo 1.0 50 kW CNG Greentech

79

2,9

1 op 19,1

12.240

21%

22%

1
(1)

Volkswagen Up Volkswagen Up 1.0 50 kW Ecofuel BM

79

2,9

1 op 19,1

12.500

21%

22%

4
(4)

Fiat Panda Fiat Panda 0.9 T 63 kW CNG 85 3,1

1 op 18,1

13.695

21% 22%

4
(4)

Lancia Ypsilon Lancia Ypsilon 0.9 8V 59 kW TwinAir Turbo 86 3,1 1 op 18,1 15.735 21% 22%

6
(6)

Audi A3 Audi A3 Sportback 1.4 TFSI G-Tron 89

3,3

1 op 16,3

30.410

21% 22%

7
(7)

Volkswagen Golf Volkswagen Golf 1.4 TGI 81 kW BlueMotion 92 3,4

1 op 16,1

30.050

21% 22%

8
(9)

Skoda Octavia Skoda Octavia 1.4 TGI 81 kW G-TEC

94

3,5 1 op 15,9

24.300

21% 22%

9
(8)

Seat Leon Seat Leon 1.4 TGI 81 kW

96

3,5

1 op 15,9

23.900

21%

22%

10
(10)

Fiat 500 L Fiat 500 L 0,9 59 kW CNG

105

3,9

1 op 15,5

21.695

21%

22%

De zuinigste (laagste CO2-uitstoot) en vervolgens de goedkoopste 4- of 5-deurs uitvoering van een model is opgenomen. Modellen waarvan de de 2- of 3-deurs zuiniger is of modellen die niet als 4- of 5-deurs leverbaar zijn, worden als 2- of 3-deurs opgenomen.

Noten
1. De opgegeven waarden voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn bepaald volgens verordening [EG] 715/2007 in de huidige versie. Het brandstofverbruik wordt gemeten met hoog calorisch testgas. In Nederland wordt gas met een lage calorische waarde gebruikt. Als gevolg hiervan valt het testverbruik in de type goedkeuring met Nederlands gas circa 12% hoger uit.
2. De indicatie van het praktijkverbruik is berekend via een door TNO en Travelcard ontwikkelde formule. Deze formule is afgeleid na analyse van een grote hoeveelheid data over werkelijk getankte liters brandstof en werkelijk gereden kilometers.  Afhankelijk van rijstijl en gebruiksomstandigheden kan het werkelijk verbruik afwijken van het hier gehanteerde gemiddelde (te verwachten) praktijkverbruik. Voor CNG/Groengas zijn deze praktijkverbruikscijfers in beperkte mate beschikbaar. ANWB en GroengasMobiel streven ernaar (meer van) deze data te verzamelen en analyseren.
3. De bijtelling is er als een auto van de zaak ook privé gebruikt wordt. De fiscus ziet de auto dan als een stukje loon in natura en hierover moet (inkomsten) belasting worden betaald. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2 uitstoot van een auto en van het jaar van registratie (bouwjaar) van de auto. Een eenmaal toegekend bijtellingspercentage blijft 5 jaar geldig. Omdat per 1-1-2017 de CO2 grenzen weer worden aangescherpt, is ook ook alvast het percentage, dat geldt bij eerste registratie in 2017, opgenomen.

Bekijk de Top 10 van zuinige auto's

Top 10's zuinige auto's