Autobanden: 4x vraag & antwoord

Dit moet je weten over autobanden

Wat betekenen al die codes op een autoband? En wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren eigenlijk? Dit moet je weten over autobanden.

 1.) In welke volgorde wissel ik mijn banden? 

Bij voorkeur worden banden tussen voor- en achteras gewisseld in verband met het gelijk houden van de profieldiepte. Je linker voorband wordt dan je linker achterband, je rechter voorband je rechter achterband en andersom. Bij verschillen van meer dan 1.5 mm in profieldiepte kun je het beste de minste versleten banden op de achteras te plaatsen.

De meeste banden zijn draairichting gebonden, wat je kunt zien aan een pijl op de band. Kruislings wisselen kan alleen bij niet-draairichting gebonden banden die een symmetrisch profiel hebben. Kruislings wisselen doe je bijvoorbeeld als je een ongewenst slijtagebeeld hebt.

2.) Waarom is een band zwart?

Omdat er roet in zit. Roet mengt goed met rubber, is licht en versterkt de band. Het is bovendien een goedkope grondstof. Moeten banden volgens de wet zwart zijn? Nee. Had chilipoeder dezelfde eigenschappen als roet, dan waren alle banden waarschijnlijk rood geweest.

3.) Wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren?

Bij uitlijnen wordt de wielstand gecontroleerd. Dat is bij een bandenwissel normaal niet nodig, maar wel als je bijvoorbeeld een stoeprand stevig hebt geraakt. Balanceren gebeurt altijd bij de montage van nieuwe banden. Dan worden de velg en band op elkaar afgesteld.

4.) Mijn auto kan harder dan mijn band, mag dat?

Nee, en het is gevaarlijk. De snelheidsindex op een band geeft met een letter aan hoe hard je maximaal met de band kunt rijden. Staat er bijvoorbeeld een T op je band (tot 190 km/u) maar kan je auto 240 km/u dan is de band niet berekend op de snelheidsprestaties van je auto. En dus wordt hij onvoorspelbaarder.

CodetaalCodetaal

185 = breedte van de band in mm.
60 = hoogte van de band in een percentage van de breedte
R = aanduiding dat het een radiaal band is (opbouw van de koordlagen van de band)
14 = velgdiameter in inch
82 = loadindex (li), oftewel draagvermogen van de band. 82 staat voor 475 kg.
H = snelheidsindex, oftewel maximum toegelaten snelheid van de band. H staat voor 210 km/u.
Outside = aanduiding dat deze zijde aan de buitenkant van de auto op de velg gemonteerd moet worden
Dot code = productiedatum. Voorbeeld: bij DOT 0215 is de band in de tweede week van 2015 gemaakt