Autobanden, dit moet je weten

Alles over autobanden; onderhoud, aanschaf en vervangen

Wat betekenen al die codes op een autoband? En wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren? Ga je autobanden kopen? Dan is dit wat je moet weten.

In welke volgorde wissel ik mijn autobanden? 

Bij voorkeur worden autobanden tussen voor- en achteras gewisseld in verband met het gelijkhouden van de profieldiepte. Monteer de autobanden met het meeste profiel altijd op de achteras.

De meeste banden zijn draairichting gebonden, wat je kunt zien aan een pijl op de band. Kruislings wisselen kan alleen bij niet-draairichting gebonden autobanden die een symmetrisch profiel hebben. Kruislings wisselen doe je bijvoorbeeld als je een ongewenst slijtagebeeld hebt.

Waarom is een band zwart?

Een band is zwart omdat er roet in zit. Roet mengt goed met rubber, is licht van gewicht en versterkt de band. Het is bovendien een goedkope grondstof. Moeten banden volgens de wet zwart zijn? Nee. Had chilipoeder dezelfde eigenschappen als roet, dan waren alle autobanden waarschijnlijk rood geweest.

Wat is het verschil tussen uitlijnen en balanceren?

Bij uitlijnen wordt de wielstand gecontroleerd. Dat is bij een bandenwissel normaal niet nodig, maar wel als je bijvoorbeeld een stoeprand stevig hebt geraakt. Balanceren gebeurt altijd bij de montage van nieuwe banden. Dan worden de velg en band op elkaar afgesteld.

Mijn auto kan harder dan mijn band, mag dat?

Nee, en het is gevaarlijk. De snelheidsindex op een autoband geeft met een letter aan hoe hard je maximaal met de band kunt rijden. Staat er bijvoorbeeld een T op je band (tot 190 km/h) maar kan je auto 240 km/h, dan is de band niet berekend op de snelheidsprestaties van je auto – en wordt hij dus onvoorspelbaarder.

Hoe weet ik wanneer ik mijn banden moet vervangen?

Je dient je banden te vervangen wanneer:
• De profieldiepte minder is dan de wettelijke eis van 1,6 mm.
• De wang van de band (de zijkant) een ernstige beschadiging heeft waardoor het karkas (staaldraden) zichtbaar is.
Heb je wat oudere banden en ga je met een zwaar beladen auto op zomervakantie bij hoge temperaturen en snelheden? Dan kan het geen kwaad om je banden van te voren extra te laten controleren.

Hoe meet ik de profieldiepte van mijn band?

De profieldiepte van banden kun je meten met de slijtage-indicatoren (TWI). Dit zijn blokjes in de groeven in het profiel die aangeven tot waar het profiel mag slijten. Soms slijten banden niet gelijkmatig en heeft de band rechts van het midden 1,5 mm en links van het midden 3,0 mm. Het gemiddelde van alle hoofdgroeven is dan wel meer dan de wettelijke eis van 1,6 mm, maar je moet de band toch vervangen. Ook moet je een specialist vragen de oorzaak van de ongelijkmatige slijtage te achterhalen.

Wat betekenen de cijfers en letters op mijn banden? De bandenmaat uitgelegd.

Wat betekenen de cijfers en de letters op je banden precies? Hieronder vind je de uitleg van de bandenmaat 185/65 R14 88H.

• 185 = Breedte in millimeters, geen exacte maat.Codetaal
• 65 = Hoogte-breedteverhouding. De waarde 65 van een 65-serie banden betekent dat de hoogte 65 procent van de breedte bedraagt.
• R = Aanduiding bandopbouw: R van radiaalband.
• 14 = Velgdiameter van hiel tot hiel in inches.
• 88 = Belastingindex (loadindex) geeft het maximum draagvermogen aan van de band.
• H = Snelheidssymbool (Speed-Index) geeft de maximale snelheid aan. H staat voor 210 km.

Kan ik van autobandenmaat wisselen?

Een auto heeft een voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende, benodigde afrolomtrek. Een andere bandenmaat toepassen is alleen mogelijk als de afrolomtrek van de wiel-bandcombinatie daarmee niet of nauwelijks (minder dan 1,5%) wijzigt. Een andere bandenmaat op dezelfde velg valt zelden of nooit binnen deze marge. Je kunt wel andere velgen - met een andere diameter - kiezen en dan een andere bandenmaat waarbij de afrolomtrek wel binnen die marges valt. Om te weten welke wiel-bandcombinaties voor je auto mogelijk zijn, kun je het best de specificaties van de verschillende uitvoeringen opzoeken of kijken welke sets er af fabriek als opties worden aangeboden.

Kan ik mijn bandenmaat op kenteken zoeken?

Eenvoudig online je bandenmaat op kenteken opzoeken kan bijvoorbeeld op KwikFit. Op jouw auto kunnen een andere maat banden of velgen zijn gemonteerd dan voorgeschreven. Controleer dan of dit een combinatie is die binnen de grenzen van de voorgeschreven afrolomtrek valt. Zie ook ‘Kan ik van autobandenmaat wisselen?’

Wat is de standaard bandenmaat?

Elke auto heeft een eigen standaard bandenmaat. De breedte van de band kan variëren van 125 mm tot en met 335 mm en gaat altijd per 10 mm. De gemiddelde middenklasse in Nederland heeft de 205 mm autobandbreedte; de 205/55 R16 is momenteel de meestverkochte bandenmaat. Voor nieuwe auto’s zien we een trend naar groter en smaller omdat zo’n bandenmaat zuiniger is.

Wat te doen bij een lekke band met de auto?

Tegenwoordig hebben auto’s hebben geen reserveband meer, maar beschikken ze over een noodreparatieset. Deze set bestaat uit een pompje dat je aansluit op de 12V-sigarettenaansteker. Met het pompje spuit je een hoeveelheid vloeistof via het ventiel in de band. Dit is voor kleine lekken en alleen om thuis te komen; houd er rekening mee dat de band daarna vervangen moet worden. De specialist adviseert je hierin. Is de schade iets groter en heb je een andere reserveband nodig om thuis te komen? Bel dan de Wegenwacht. Zij hebben een universeel wiel. Na gebruik stuur je dat in een meegeleverde zak gratis retour.