Gebroken been

Gebroken been op reis

Klantverhalen op reis

In de serie 'Klantverhalen op reis' nemen we je mee in de ervaringen van onze klanten. We laten zien met welke problemen wij klanten in het buitenland helpen. Centraal onderwerp van deze case is een gebroken been. Je leest hier wat dit precies inhoudt, hoe de ANWB Alarmcentrale je hierbij kan helpen en welke kosten je ANWB reisverzekering vergoedt.

Klantverhaal

''Afgelopen voorjaar waren mijn vriend en ik op stedentrip naar Rome. Tijdens de tweede dag op weg naar het Colosseum, struikelde ik over een losliggende steen. Enigszins geschrokken en met geschaafde knieën stond ik weer op. Mijn voet deed behoorlijk pijn, maar ik verwachtte dat dat wel weer weg zou trekken. Na even op een bankje gezeten te hebben om van de schrik te bekomen, zijn we verder gelopen richting Colosseum. Wanneer ik mijn voet maar een beetje zou ontzien, ging het vast snel beter.

Eenmaal binnen in het Colosseum bleef de pijn en moest ik toch toegeven dat het niet meer ging. Mijn voet begon best wel op te zwellen, dus het bezoek aan het Colosseum hebben we afgebroken. We hebben een taxi teruggenomen naar het hotel, maar toen ook een paar uur rust houden niet hielp, hebben we de Alarmcentrale gebeld voor advies. Zij adviseerden ons om naar een ziekenhuis te gaan, om daar röntgenfoto’s te laten maken, om te zien of er niets gebroken was.

Eenmaal in het ziekenhuis bleek mijn voet inderdaad gebroken en werd in het gips gezet. Krukken kreeg ik niet mee. De Alarmcentrale adviseerde mij om deze bij een apotheek aan te schaffen en regelde de kostenafhandeling. We zouden nog twee dagen in Rome blijven en dan terugvliegen naar Nederland. De arts van de Alarmcentrale adviseerde mij om met mijn been omhoog te zitten tijdens de terugvlucht. De Alarmcentrale heeft daarom een nieuwe vlucht naar Nederland voor mij en mijn vriend geregeld en een taxi naar huis.''

Reactie van ANWB Alarmcentrale

''In sommige gevallen is er bij een fractuur een operatie nodig. Vaak is het voldoende dat de breuk wordt gezet en wordt gefixeerd met gips. Moet je binnen een aantal dagen nadat je gips hebt gekregen vliegen? Dan is het van belang dat het gips tijdens de vlucht een opening heeft. Heb je een gips dat volledig rond is, dan verwachten luchtvaartmaatschappijen dat je het alsnog open laat knippen in het ziekenhuis. Het gips blijft dan nog wel om je breuk heen zitten, maar is open en wordt met zwachtels vastgezet.

Bij een breuk van de voet is aan te raden om je been tijdens de reis hoog te houden. Hier moet voldoende ruimte voor zijn. Er zijn verschillende oplossingen, de beschikbaarheid van die oplossingen is afhankelijk van de vakantiebestemming. De Alarmcentrale kan een legrest in het vliegtuig laten inbouwen, zodat de stoel voor je een soort van poef wordt, maar dat is lang niet op alle bestemmingen mogelijk, in die gevallen worden er extra stoelen voor je geboekt. Alternatieven over de weg zijn een aangepaste taxi of een ambulance.

Om trombose te voorkomen krijg je vaak ook spuitjes mee met een bloedverdunner. Dit geldt zowel bij een vliegvakantie als bij bijvoorbeeld een autovakantie. Krijg je deze niet standaard, overleg dit dan met de behandelend arts, of de Alarmcentrale of dit nodig is.''

Tips van de Alarmcentrale

Tip 1: bel de Alarmcentrale

Tip 1: bel de Alarmcentrale

Bel altijd de ANWB Alarmcentrale voor advies en het betalen van medische kosten.

Tip 2: Let op je gips

Tip 2: Let op je gips

Ga je vliegen? Laat dan voor vertrek altijd het gips openknippen. Zorg er bij terugkomst in Nederland voor dat je zo snel mogelijk nieuw gips laat zetten.

Tip 3: Zorg voor de juiste documenten

Tip 3: Zorg voor de juiste documenten

1) Vraag een arts of deze een fit-to-fly verklaring kan afgeven of bel voor advies met de Alarmcentrale.

2) Met een Europese Verzekeringskaart word je in veel ziekenhuizen snel geholpen.

Hoe kan de ANWB Alarmcentrale je helpen?

  1. Helpen bij het vinden van een arts of ziekenhuis om een diagnose te kunnen stellen
  2. Regelen dat de medische kosten van het arts of ziekenhuis bezoek rechtstreeks aan de zorg- of reisverzekering gefactureerd worden, zodat je deze niet hoeft voor te schieten (mits de kosten boven de € 250 zijn).
  3. Advies geven over aanpassingen op de terugreis door een arts op basis van informatie over de diagnose en behandeling.
  4. Het zoeken en boeken van een geschikte vlucht in overleg met jou. De medische aanmeldingen bij de luchtvaartmaatschappij regelen.
  5. Advies geven en vragen beantwoorden die je door de ontstane situatie hebt.
  6. Toelichten van welke dekkingen uit je ANWB Reisverzekering gebruik gemaakt kan worden in de specifieke situatie.

Welke kosten vergoedt mijn ANWB Reisverzekering?

Elke situatie is natuurlijk anders en de kosten verschillen per bestemming. Om je toch een beeld te geven van de uitgaven die hierbij komen kijken, hebben we aan de hand van het verhaal uit deze case de bedragen op een rij gezet.

Kostenpost Kosten*

Ziekenhuis kosten voor x-rays en gips**

€ 340

Kosten voor aanschaf krukken

€ 48

Eén regulier ticket voor vriend

€ 235

Eén legrest ticket voor patiënt

€ 590

De taxi van het hotel naar de luchthaven in rome

€ 50

De taxi kosten van Schiphol naar huis

€ 70

De kosten van de hulpverlening door de Alarmcentrale

n.v.t.

 

* De onderstaande bedragen zijn slechts een indicatie. De daadwerkelijke kosten zijn afhankelijk van factoren als tijd, datum en locatie.

** De kosten van het artsen bezoek en de medicatie worden in eerste instantie aangeboden bij de zorgverzekeraar. Deze biedt niet altijd voldoende dekking. Indien medische kosten dekking op de reisverzekering is afgesloten, dan worden de kosten volledig door de reisverzekering vergoedt.