Dakkoffer en fietsenrek kosten extra brandstof
Bij het ontwerpen van een auto is lage luchtweerstand een belangrijk gegeven. Want hoe gemakkelijker een auto door de lucht 'snijdt' , hoe een lager het brandstofverbruik. Dakkoffers en fietsdragers doen hier behoorlijk afbreuk aan. Rijd er voor en na je vakantie dus niet mee rond.
Wanneer ontwerpers hun best doen om zelfs deurgrepen in de carrosserie weg te werken om zo brandstof te besparen, dan mag het duidelijk zijn dat elk detail dat buiten de gladde carrosserie uitsteekt van invloed is op de luchtweerstand. En daarmee op het brandstofverbruik.
Lompe zaken zoals dakkoffers, fietsendragers (vooral die op het dak), bagageboxen op de trekhaak en bagagerekken op het dak hebben daarom mega invloed op het verbruik. Wat natuurlijk nog harder geldt voor volumineuze aanhangers: wie weleens met een caravan rijdt, ziet de brandstofmeter in ongekende snelheid richting reserveniveau dalen.
Invloeden van buitenaf op je brandstofverbruik
Het is moeilijk om er exacte cijfers aan te hangen. Dit komt omdat er veel meer invloeden zijn die kunnen meespelen: hoe hard de wind waait, wat de buitentemperatuur is, of je in de bergen of in heuvelrijk landschap rijdt, in de stad of daarbuiten, en ga zo maar door.
Wel hebben onderzoekers van onze Duitse zusterorganisatie ADAC berekend dat een dakkoffer bij 130 km/u twee liter brandstof méér vraagt op 100 kilometer. In deze dure tijden een flinke extra kostenpost onderweg naar vakantieoorden.
Wat fietsenrekken betreft zijn geen precieze cijfers bekend. Maar als je je rijwiel wilt meenemen, doe dat dan liever achterop dan bovenop de auto. Achterop gaat de fiets deels nog in de slipstream mee, bovenop vecht hij keihard tegen de (rij)wind.
Maar goed: soms ontkom je er niet aan en neem je de extra liters voor lief. Op vakantie met het gezin heb je misschien extra kofferruimte nodig en wanneer je ervan geniet om verder van huis te fietsen, is een fietsenrek erg handig.
Deel deze pagina