Veelgestelde vragen

Een antwoord op de meest gestelde vragen over ANWB voor de Zaak. Klik op een vraag om het antwoord te lezen. Heeft u na het lezen nog vragen? Bel ons gerust op 088 - 269 7373 (ma t/m vr: 8.00 - 17.30 uur).

Ga direct naar vragen over:

Lidmaatschap | Wegenwacht Services | ANWB Tankpas | Prolongatiefactuur

Lidmaatschap

Wat houdt het lidmaatschap ANWB voor de Zaak in?

Het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is een lidmaatschap dat speciaal is afgestemd op MKB-ers en ZZP-ers. Het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is opgebouwd uit een basiscontributie waarbij de hoogte van de contributie afhankelijk is van het aantal aangemelde kentekens.

Via het lidmaatschap ANWB voor de Zaak kan een bedrijf voor alle auto’s die zakelijk worden gebruikt, hulpverlening inkopen. Per kenteken bepaalt u welke services u wenst.

Ook geeft het lidmaatschap recht op de ANWB Tankpas en ANWB Voordeel voor de Zaak.

Hoe kan ik ANWB voor de Zaak aanvragen?

U kunt ANWB voor de Zaak aanvragen door het online aanmeldingsformulier geheel in te vullen en aan ons te verzenden, of u kunt telefonisch contact opnemen met:

Afdeling Customer Services
Telefoon: 088 - 269 73 73 (ma - vr 08.00-17.30)
E-mailadres: anwbvoorbedrijven@anwb.nl

Wat zijn de tarieven voor ANWB voor de Zaak?
Bekijk de tarieven
Hoe kan ik inloggen op Mijn ANWB voor de Zaak?
Inloggen op Mijn ANWB voor de Zaak
Wat is het verschil tussen het particulier en zakelijk lidmaatschap?

Bekijk de vergelijkingstabel <link naar tabel>

Hoe kan ik een nieuwe bedrijfsauto toevoegen als ik al lid ben?

U voegt nieuwe kentekens op ieder moment zelf toe via Mijn ANWB voor de Zaak. In de handleiding kunt u lezen hoe dit gaat.

Direct inloggen op Mijn ANWB voor de Zaak

Ik heb mijn bedrijfsauto verkocht. Hoe kan ik deze afmelden?

Het afmelden van een kenteken kan alleen schriftelijk. Stuur uw verzoek voor restitutie samen met een kopie van het vrijwaringsbewijs naar:

ANWB voor de Zaak
Afdeling Customer Services, H5M
Postbus 93200
2509 BA DEN HAAG

Indien een vrijwaringsbewijs kan worden overlegd kunnen alle modules gekoppeld aan het kenteken binnen 4 weken na afgifte van het vrijwaringsbewijs direct opgezegd worden.

Restitutie zal per maand plaatsvinden. Zodra er op het betreffende kenteken een hulpverlening heeft plaatsgevonden zal er geen restitutie plaatsvinden.

Kan ik mijn persoonlijk lidmaatschap van de ANWB stopzetten als ik lid word van ANWB voor de Zaak?

U kunt beide lidmaatschappen behouden. Dat is wel zo verstandig als u recht wilt blijven houden op de persoonsgebonden producten en diensten van de ANWB, zoals bijvoorbeeld de ANWB Visa Card.

Desgewenst bestaat de mogelijkheid ook uw privé-auto bij ANWB voor de Zaak onder te brengen. Mocht u uw consumentenlidmaatschap willen beëindigen bij het aangaan van een lidmaatschap ANWB voor de Zaak, dan kunnen onze medewerkers van de afdeling Customer Services u hierover nader adviseren.

Afdeling Customer Services
Telefoon: 088 - 269 73 73 (ma - vr 08.00-17.30)
E-mail: anwbvoorbedrijven@anwb.nl

Hoe lang is mijn lidmaatschap geldig?

Uw lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is geldig vanaf het moment van inschrijving. Na 1 jaar is uw lidmaatschap dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van 4 weken.

Hoe kan ik mijn bedrijfslidmaatschap opzeggen?

Opzeggen van het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak kan alleen schriftelijk.

Adres:
ANWB Contact Center
Postbus 93200
2509 BA
Den Haag

Voor meer informatie belt u tijdens kantooruren met de afdeling Customer Services (088 - 269 7373).

Alle informatie over de voorwaarden rondom de wijze van opzeggen, opzegdata en mogelijke restitutie, leest u in de Algemene Voorwaarden van ANWB voor de Zaak.

Wordt mijn bedrijfslidmaatschap automatisch verlengd?

Ja, het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak en de bijbehorende modules worden automatisch met telkens 1 jaar verlengd. Uw lidmaatschap is na 1 jaar dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van 4 weken.

Op welke voordelen heb ik recht als lid van ANWB voor de Zaak?

Bekijk de voordelen van ANWB voor de Zaak

Wegenwacht Services

Wie moet ik als bedrijf bellen als ik autopech heb?

Voor adequate hulpverlening voor de zaak is het van groot belang dat u het speciale hulpverleningsnummer voor bedrijven belt.

  • Bij pech in Nederland: 0900 9000 888
  • Bij pech in het buitenland: +31 88 269 1464
Waar kan ik met vragen over Wegenwacht terecht?

Al uw vragen kunt u stellen aan de afdeling Customer Services. Dit kan per e-mail: anwbvoorbedrijven@anwb.nl of telefonisch: 088 - 269 7373 (op werkdagen van 08.00 - 17.30 uur).

Stel mijn busje gaat kapot. Krijg ik wel een busje als vervangende auto?

Mocht de Wegenwacht uw busje niet kunnen repareren, het kenteken is geregistreerd bij Wegenwacht Services en de module Vervang-Auto Binnenland is afgesloten, dan krijgt u indien voorradig een passend voertuig ter vervanging. Kijk in de voorwaarden voor meer informatie.

Ben ik in het buitenland ook verzekerd van Wegenwacht hulp?

Als u lid bent van ANWB voor de Zaak en de module Voertuighulp Buitenland hebt afgesloten, heeft u ook in het buitenland recht op pechhulpverlening. Onze buitenlandse zusterclubs bieden u soortgelijke hulp als de Wegenwacht dat in Nederland doet.

Zijn mijn medewerkers ook verzekerd van pechhulp?

Ja, iedere bestuurder heeft recht op pechhulpverlening als het kenteken waar hij in rijdt is aangemeld bij Wegenwacht Services. Het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is geregistreerd op kenteken, niet op naam.

Wanneer heb ik recht op hulp van de Wegenwacht?

Als u een lidmaatschap ANWB voor de Zaak met de module Wegenwacht Service Binnenland afsluit, of voor het buitenland de module Voertuighulp Buitenland, dan heeft u recht op pechhulpverlening van de Wegenwacht.

ANWB Tankpas

Kan ik in Nederland overal tanken met de ANWB Tankpas?

Ja, in Nederland wordt de kaart bij vrijwel ieder tankstation geaccepteerd. U kunt bij alle merktankstations terecht maar ook bij de zogenaamde witte pomp en bij de onbemande tankstations. U bent dus niet afhankelijk van één merk tankstation u hoeft dus nooit om te rijden!

Waar kan ik in Europa tanken met de ANWB Tankpas?

De internationale Tankpas kunt u ook gebruiken buiten Nederland. Door de samenwerking met DKV hebt u toegang tot het grootste merkonafhankelijke tanksstationnetwerk van Europa.

De internationale Tankpas heeft 2 magneetstrips: de ene (Travelcard) zijde gebruikt u binnen Nederland, de andere zijde (DKV) zijde gebruikt u bij meer dan 30.000 tankstations in het buitenland.

Krijg ik mijn spaarpunten wel als ik afreken met de ANWB Tankpas?

Ja, het gebruik van de ANWB Tankpas heeft in principe geen invloed op het ontvangen van spaarpunten bij bijvoorbeeld Shell of Esso stations, ze zijn het echter niet verplicht! Spaaracties van lokale stations hebben vaak hun eigen voorwaarden over het wel of niet uitgeven van spaarpunten.

Hoe kan ik de ANWB Tankpas aanvragen?

Bent u nog geen lid van ANWB voor de Zaak? Om de tankpas aan te kunnen vragen, moet u eerst online lid worden van ANWB voor de Zaak. Bij de bevestiging vindt u een aanvraagformulier voor de tankpas.

Bent u al lid van ANWB voor de Zaak? Bel of mailt u dan naar Customer Services. Wij zorgen ervoor dat u het aanmeldformulier van ons ontvangt.

Afdeling Customer Services
Telefoon: 088 - 269 73 73
E-mail: anwbvoorbedrijven@anwb.nl

Hoe kan ik het stoppen met een andere tankkaart het beste regelen?

Stuur een brief naar uw huidige tankpasleverancier met de boodschap dat u de kaart zo snel mogelijk wilt opzeggen.

Moet ik een borg betalen voor het gebruik van de ANWB Tankpas?

Ja, als u gebruik wilt maken van de ANWB Tankpas betaalt u een borg. Om gebruik te maken van de ANWB Tankpas moet u lid zijn/worden van ANWB voor de Zaak. U betaalt maandelijks de abonnementskosten voor de ANWB Tankpas.

Kan ik mijn ANWB Tankpas blokkeren bij verlies of diefstal?

Het is van belang dat u uw ANWB Tankpas direct na verlies of diefstal blokkeert. U kunt deze 24 uur per dag, 7 dagen per week blokkeren via Mijn ANWB Tankpas. Kies op uw persoonlijke pagina's de optie "passen / (de)activeren". Betalingen die tussen het moment van verlies of diefstal en blokkeren zijn gedaan zijn voor uw risico en kunnen niet worden verhaald op ANWB en Travelcard.

Mijn tankpas is geblokkeerd. Hoe kan dit?

Als u of uw medewerkers de ANWB Tankpas niet zelf heeft geblokkeerd, dan heeft hoogstwaarschijnlijk ANWB / Travelcard de tankpas geblokkeerd in verband met het niet kunnen incasseren van de factuur. Kijk op www.travelcard.nl voor meer informatie.

Hoe kan ik zien welke transacties er met de ANWB Tankpas(sen) zijn gedaan?

Iedere week ontvangt u per email een factuur met een overzicht van de totale brandstofkosten. Wilt u een gedetailleerder overzicht van de verbruikskosten? Ga dan naar Mijn ANWB Tankpas. Hier kunt u diverse selecties maken op detail niveau per kaart en op overall niveau van alle kaarten samen.

Hoe ontvang ik en mijn werknemers de ANWB Tankpas na aanvraag?

De ANWB Tankpas wordt altijd rechtstreeks naar uw bedrijf gestuurd, vergezeld van een persoonlijke brief. Het is niet mogelijk om de kaart direct naar uw werknemers te versturen.

Prolongatiefactuur

Ik wil mijn wagenpark gegevens inzien. Waar kan ik de link vinden naar Mijn ANWB voor de Zaak?

U kunt op verschillende locaties de link vinden om in te loggen:


Ik heb de prolongatiefactuur ontvangen. Hoe kan ik mijn kentekengegevens wijzigen?

U kunt via Mijn ANWB voor de Zaak kentekens aan- en afmelden. Nadat u heeft ingelogd met uw Lidmaatschapsnummer en Wachtwoord gaat u naar het tabblad ‘Contracten’. Klik  vervolgens op het tabblad ‘Voertuigen’. Hier kunt u kentekens toevoegen en beëindigen.

Bekijk een uitgebreide handleiding

Ik wil graag de modules achter een kenteken wijzigen. Waar kan ik dit doen?

U kunt via Mijn ANWB voor de Zaak de modules die gekoppeld zijn aan een kenteken wijzigen. Nadat u heeft ingelogd met uw Lidmaatschapsnummer en Wachtwoord gaat u naar het tabblad ‘Producten’. Hier kunt u producten (modules) selecteren en koppelen aan een kenteken. Let op: een kenteken (voertuig) heeft alleen dekking als het gekoppeld is aan een product.

Bekijk een uitgebreide handleiding

Ik wil graag de modules achter een kenteken wijzigen. Waar kan ik dit doen?

Bij ANWB voor de Zaak wordt er variabel geprolongeerd. Dit wil zeggen dat een bedrijf een prolongatiefactuur ontvangt op basis van de contractdatum. En dit is voor elk bedrijf een andere datum. Uw contract gegevens kunt u vinden op Mijn ANWB voor de Zaak. Voordat er wordt geprolongeerd ontvangt u circa 6 weken van te voren een pre-prolongatiebrief. U heeft dan nog enkele weken de tijd om uw wagenparkgegevens te wijzigen.

Ontvang ik een nieuwe (gewijzigde) prolongatiefactuur, nadat ik kentekens heb afgemeld?

Het wijzigen (aan- of afmelden) van kentekens heeft geen invloed op de prolongatiefactuur. Wanneer u minimaal 4 weken voor de prolongatiedatum (= contractdatum) wijzigingen doorvoert in uw wagenparkgegevens dan ziet u de wijzigingen wel terug op uw prolongatiefactuur.

Staat u nú stil met pech?

Bel 0900 9000 888 (5 ct/min)

Bel +31 88 269 14 64 vanuit het buitenland