Veelgestelde vragen

Een antwoord op de meest gestelde vragen over ANWB voor de Zaak

Ga direct naar vragen over:

Lidmaatschap | Wegenwacht Services | Mijn ANWB voor de Zaak | Factuur informatie

ANWB Tankpas | ANWB Parkeren

Lidmaatschap

Het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is een lidmaatschap dat speciaal is afgestemd voor ZZP en MKB. Via het lidmaatschap ANWB voor de Zaak kan een bedrijf voor alle auto’s die zakelijk worden gebruikt, hulpverlening inkopen. Per kenteken bepaalt u welk pakket u wenst.

Als lid profiteert u daarnaast van vele voordelen voor uw bedrijf. Denk hierbij aan voordeel bij ANWB Parkeren en ANWB Tankpas, korting op diverse producten in de ANWB-winkels, zoals kleding, reisartikelen en navigatiesystemen, gratis ANWB-routekaarten en ledenwijzers, gratis nieuwsbrief INzake, het verenigingsblad de Kampioen, en recht op juridisch advies op gebied van verkeer.

U kunt ANWB voor de Zaak aanvragen door het online aanmeldingsformulier geheel in te vullen en aan ons te verzenden, of u kunt een email sturen naar anwbvoordezaak@anwb.nl.

U voegt nieuwe kentekens op ieder moment zelf toe via Mijn ANWB voor de Zaak. In de handleiding kunt u lezen hoe dit gaat.

Direct inloggen op Mijn ANWB voor de Zaak

Het afmelden van een kenteken kan alleen schriftelijk. Stuur uw verzoek voor restitutie samen met een kopie van het vrijwaringsbewijs naar:

ANWB voor de Zaak
Afdeling Customer Services, H5M
Postbus 93200
2509 BA DEN HAAG

Indien een vrijwaringsbewijs kan worden overlegd kunnen alle modules gekoppeld aan het kenteken binnen 4 weken na afgifte van het vrijwaringsbewijs direct opgezegd worden.

Restitutie zal per maand plaatsvinden. Zodra er op het betreffende kenteken een hulpverlening heeft plaatsgevonden zal er geen restitutie plaatsvinden.

 

Ja, u kunt beide lidmaatschappen behouden. Als u recht wil blijven houden op de persoonsgebonden producten en diensten van de ANWB, zoals bijvoorbeeld de ANWB Visa Card, is het verstandig om het persoonlijke lidmaatschap te behouden.

Mocht u uw persoonlijke lidmaatschap willen beëindingen, dan bestaat de mogelijkheid om ook uw privé auto bij ANWB voor de Zaak onder te brengen. Mocht u uw persoonlijke lidmaatschap willen beëindigen bij het aangaan van een lidmaatschap ANWB voor de Zaak, neem dan contact met ons op om dit in orde te maken.

 

Uw lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is geldig vanaf twee kantoordagen na inschrijving. Na 1 jaar is uw lidmaatschap dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van 4 weken.

Opzeggen van het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak kan alleen schriftelijk.

Adres:
ANWB voor de Zaak
Postbus 93200
2509 BA
Den Haag

Voor meer informatie belt u tijdens kantooruren met de afdeling Customer Services (088 - 269 7373).

Alle informatie over de voorwaarden rondom de wijze van opzeggen, opzegdata en mogelijke restitutie, leest u in de Algemene Voorwaarden van ANWB voor de Zaak.

Ja, het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak en de bijbehorende modules worden jaarlijks automatisch met 1 jaar verlengd. Uw lidmaatschap is na 1 jaar dagelijks opzegbaar met een opzegtermijn van 4 weken.

Allereerst heeft een zakelijk lidmaatschap van de ANWB als voordeel dat al uw geregistreerde voertuigen gebruik kunnen maken van onze pechhulp, ongeacht het doel van de reis (zakelijk en privé), en ongeacht de bestuurder.

Als lid van ANWB voor de Zaak kunt u uw pakket uitbreiden met ANWB Parkeren en ANWB Tanken.

Verder kunt u met de zakelijke ledenpas gebruik maken van de normale ledenvoordelen in onze winkels.

Wegenwacht Services

Voor adequate hulpverlening voor de zaak is het van groot belang dat u het speciale hulpverleningsnummer voor bedrijven belt.

 

De telefoonnummers van de Wegenwacht staan vermeldt onder de kop “Contactgegevens”.

Bij pech in Nederland: 0900 9000 888

Bij pech in het buitenland: +31 88 269 1464

Al uw vragen kunt u stellen aan de afdeling Customer Services. Dit kan per e-mail of telefonisch.

 

E-mailadres: anwbvoorbedrijven@anwb.nl

Telefoon: 088 - 269 7373 (maandag t/m vrijdag: 09:00 - 17:00 uur)

Mocht de Wegenwacht uw busje niet kunnen repareren en het kenteken is geregistreerd met pakket Nederland, dan krijgt u indien voorradig een passend voertuig ter vervanging. Kijk in de voorwaarden voor meer informatie.

Als u lid bent van ANWB voor de Zaak en het pakket Europa of Europa compleet hebt afgesloten, heeft u ook in het buitenland recht op pechhulpverlening. Onze buitenlandse zusterclubs bieden u soortgelijke hulp als de Wegenwacht dat in Nederland doet.

Ja, iedere bestuurder heeft recht op pechhulpverlening als het kenteken waar hij in rijdt is aangemeld bij Wegenwacht Services. Het lidmaatschap van ANWB voor de Zaak is geregistreerd op kenteken, niet op naam.

Na aanmelden heeft u direct recht op pechhulp. Let op: de eerste twee dagen heeft u alleen maar recht op sleutelhulp. Dit is het ter plekke verrichten van een (nood)reparatie om de auto weer aan het rijden te krijgen of ervoor zorgen dat rijden weer verantwoord is.

ANWB Tankpas

Ja, in Nederland wordt de kaart bij vrijwel ieder tankstation geaccepteerd. U kunt bij alle merktankstations terecht maar ook bij de zogenaamde witte pomp en bij de onbemande tankstations. U bent dus niet afhankelijk van één merk tankstation u hoeft dus nooit om te rijden!

De internationale Tankpas kunt u ook gebruiken buiten Nederland. Door de samenwerking met DKV hebt u toegang tot het grootste merkonafhankelijke tanksstationnetwerk van Europa.

De internationale Tankpas heeft 2 magneetstrips: de ene (Travelcard) zijde gebruikt u binnen Nederland, de andere zijde (DKV) zijde gebruikt u bij meer dan 30.000 tankstations in het buitenland.

Ja, het gebruik van de ANWB Tankpas heeft in principe geen invloed op het ontvangen van spaarpunten bij bijvoorbeeld Shell of Esso stations, ze zijn het echter niet verplicht! Spaaracties van lokale stations hebben vaak hun eigen voorwaarden over het wel of niet uitgeven van spaarpunten.

Bent u nog geen lid van ANWB voor de Zaak? Om de tankpas aan te kunnen vragen, moet u eerst online lid worden van ANWB voor de Zaak. Bij de bevestiging vindt u een aanvraagformulier voor de tankpas.

Bent u al lid van ANWB voor de Zaak? Bel of mailt u dan naar Customer Services. Wij zorgen ervoor dat u het aanmeldformulier van ons ontvangt.

Afdeling Customer Services
Telefoon: 088 - 269 73 73
E-mail: anwbvoorbedrijven@anwb.nl

Stuur een brief naar uw huidige tankpasleverancier met de boodschap dat u de kaart zo snel mogelijk wilt opzeggen.

Ja, als u gebruik wilt maken van de ANWB Tankpas betaalt u een borg. Om gebruik te maken van de ANWB Tankpas moet u lid zijn/worden van ANWB voor de Zaak. U betaalt maandelijks de abonnementskosten voor de ANWB Tankpas.

Het is van belang dat u uw ANWB Tankpas direct na verlies of diefstal blokkeert. U kunt deze 24 uur per dag, 7 dagen per week blokkeren via Mijn ANWB Tankpas. Kies op uw persoonlijke pagina's de optie "passen / (de)activeren". Betalingen die tussen het moment van verlies of diefstal en blokkeren zijn gedaan zijn voor uw risico en kunnen niet worden verhaald op ANWB en Travelcard.

Als u of uw medewerkers de ANWB Tankpas niet zelf heeft geblokkeerd, dan heeft hoogstwaarschijnlijk ANWB / Travelcard de tankpas geblokkeerd in verband met het niet kunnen incasseren van de factuur. Kijk op www.travelcard.nl voor meer informatie.

Iedere week ontvangt u per email een factuur met een overzicht van de totale brandstofkosten. Wilt u een gedetailleerder overzicht van de verbruikskosten? Ga dan naar Mijn ANWB Tankpas. Hier kunt u diverse selecties maken op detail niveau per kaart en op overall niveau van alle kaarten samen.

De ANWB Tankpas wordt altijd rechtstreeks naar uw bedrijf gestuurd, vergezeld van een persoonlijke brief. Het is niet mogelijk om de kaart direct naar uw werknemers te versturen.

Factuur informatie

Bij ANWB voor de Zaak wordt er variabel geprolongeerd. Dit wil zeggen dat een bedrijf een factuur ontvangt op basis van de contractdatum. En dit is voor elk bedrijf een andere datum. Uw contract gegevens kunt u vinden op Mijn ANWB voor de Zaak. Voordat er wordt geprolongeerd ontvangt u circa 8 weken van te voren een brief.

Het is belangrijk dat de wagenparkgegevens bijgewerkt zijn voordat u de factuur ontvangt. Zorg ervoor dat u minimaal 4 weken voor het einde van de contractdatum uw gegevens heeft gecontroleerd en de wijzigingen heeft doorgevoerd.

Het wijzigen (aan- of afmelden) van kentekens heeft geen invloed op de jaarfactuur. Wanneer u minimaal 4 weken voor de prolongatiedatum (= contractdatum) wijzigingen doorvoert in uw wagenparkgegevens dan ziet u de wijzigingen wel terug op uw jaarfactuur.