Portugese schippers kiezen voor de Nederlandse vlag

- In de jachthavens van de Portugese Azoreneilanden, midden op de Atlantische Oceaan, liggen deze zomer volgens De Groene Amsterdammer opmerkelijk veel zeilboten met een Nederlandse vlag. Zijn er zo veel Nederlandse zeilers die de wekenlange oversteek naar de Azoren maken?

alt text

Die zijn er zeker, maar van de meeste boten met Nederlandse vlag spreken de eigenaren Portugees. Ze hebben hun boot in Nederland geregistreerd en zijn in het bezit van een Nederlands Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP). Het ICP wordt uitgegeven door het Nederlandse Watersportverbond. Het is een ‘informeel eigendomsbewijs’ van motor- en zeilboten.

Schipper verantwoordelijk

José Vieira is de eigenaar van een zeilboot van 42 voet (dertien meter). Als reden om zijn boot onder Nederlandse vlag te laten varen zegt hij dat in Portugal de overheid met bureaucratische regels bepaalt aan welke eisen een boot en haar schipper moeten voldoen. De Nederlandse regelgeving houdt de schipper verantwoordelijk. Dat spreekt Vieira aan. Nederland kent geen officiële registratie en eist geen vaarbewijs voor zeilboten onder vijftien meter lengte. Ook niet om op de oceaan te varen. Anders dan in Portugal en andere Europese landen bestaat er in Nederland geen vaarbelasting. Ook al ligt zijn boot permanent in een haven op de Azoren, met een Nederlands ICP valt Vieira onder de Nederlandse regelgeving voor zeilboten.

Onder EU-regels kan elke ingezetene van een EU-land een ICP in Nederland aanvragen. Dit gebeurt met name door botenbezitters uit Zuid-Europese landen: Portugal, Spanje, Italië en Griekenland – dat bevestigt een woordvoerster van het Watersportverbond. Frankrijk heeft deze zomer overigens aangekondigd dat buitenlandse registratie van Franse boten niet langer is toegestaan.

Belasting op plezierjachten

De praktijk om onder buitenlandse vlag te varen werd de afgelopen jaren aangewakkerd door de invoering of verhoging van de belasting op plezierjachten in de nasleep van de eurocrisis die Portugal, Spanje en Griekenland zwaar trof. Als onderdeel van de aanpassingsmaatregelen om de overheidsinkomsten te verhogen eisten de Europese instellingen lastenverhogingen. Aanvankelijk was Belgische registratie populair en werden veel lokale boten met een Belgische vlag uitgerust. Maar de Belgische procedure is trager en ingewikkelder geworden, daarom is Nederland inmiddels favoriet.

Lees verder op de website van De Groene Amsterdammer 

Speciaal voor jou geselecteerd