Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Klachten over de camping?

De camping die je geboekt hebt, blijkt erg tegen te vallen. De speeltuin is weg, het zwembad dicht of de overige faciliteiten zijn vies. Het liefst wil je zo snel mogelijk weer vertrekken. Hieronder zetten we de mogelijkheden uiteen.

Klaag ter plaatse bij de ondernemer

Op het moment dat de camping niet voldoet aan de verwachtingen, klaag hier dan over bij de ondernemer (eventueel door middel van een klachtenformulier van de camping). Deze verwachtingen baseer je op de website/brochure bij boeking van de camping of bijvoorbeeld toezeggingen van medewerkers van de camping. Geef de ondernemer de gelegenheid om de klacht op te lossen. Doe je dit niet, dan kun je je rechten verspelen. 

Klacht schriftelijk indienen

Lost de ondernemer de klacht niet op, dien dan je klacht schriftelijk in. Je kunt de brief afgeven. Houdt dan zelf een kopie en laat de ondernemer daarop voor ontvangst tekenen. Of je kunt je klachtbrief aangetekend versturen. Zorg voor voldoende bewijs, maak eventueel gebruik van verklaringen van medekampeerders, foto's en/of videobeelden.

Klachttermijn

Ondernemers kunnen in hun voorwaarden een termijn stellen voor het indienen van een klacht. Je moet je aan deze termijn houden. Als de termijn overschreden wordt, dan kan de ondernemer zich daarop beroepen in een juridische procedure. De klacht  wordt dan niet in behandeling genomen. Ook in de Recron voorwaarden staat een klachttermijn. Je vindt de RECRON-voorwaarden op de website van de SER.

Vervolgstappen

Reageert de campingeigenaar niet of negatief op de brief, dan kun je de volgende stappen nemen:

  • Bij een RECRON of ANWB-erkende camping kun je naar de Geschillencommissie Recreatie.
  • Bij een Nederlandse camping die niet is aangesloten bij de RECRON kun je een juridische procedure starten.
  • Bij een buitenlandse camping in Europa kun je het Europees Consumenten Centrum (ECC)  inschakelen voor bemiddeling.