advertentie

Motortest Zero S | 2013

Vanaf april tot met half juli konden motorrijders een nieuwe motor reserveren in het Promotor Clubhuis. Na de proefrit, die een hele dag mocht duren, vroegen we ze om hun ervaringen kenbaar te maken.

Zero is het eerste motormerk dat elektrisch aangedreven motorfietsen in serie bouwt en naar Europa verscheept. Het eerste prototype verscheen in 2006, vorig jaar werd de productie van de Zero S gestart en meteen al dit jaar kwam een sterk verbeterde versie: de ontwikkeling gaat snel.

Hoewel de Zero S van 2012 menigeen ontgaan is, toch even de belangrijkste wijzigingen ten opzichte van dat jaar, want die zijn niet mis. In de eerste plaats heeft de Zero nu een geheel nieuwe, borstelvrije elektromotor die bijna twee keer zoveel vermogen levert en 60% meer koppel. Ook het uiterlijk is nieuw en getekend door een eigen design team. Een betere functionaliteit, meer comfort en een mooiere afwerking was het doel. Een unicum is dat de boordcomputer geprogrammeerd kan worden via een smartphone: op die manier kun je het maximale vermogen, het maximale koppel en de mate van motorrem regelen door meer of minder elektriciteit te regenereren bij remmen of gas los laten.

Een andere belangrijke doelstelling was het vergroten van de actieradius en het verkorten van de oplaadtijd, twee heikele punten van elektrisch rijden. Het maximaal haalbare is nu 220 kilometer, het gemiddelde volgens opgave 130 km. De oplaadtijd is met 25% ingekort maar bedraagt bij een volledig lege accu nog altijd 7,9 uur. Er is wel een snellader die de accu in één uur voor 95% op laadt, maar die is peperduur. Nissin remmen, een stijvere achtervork en een nieuw vormgegeven tweepersoonszadel maken het 2013 model compleet.

De proefrijders

24 mannen en één vrouw hebben de Zero S uitgeprobeerd. Opvallend was het opgegeven gemiddelde jaarkilometrage van de Zero proefrijders dat met 11.000 km per jaar op hetzelfde hoge niveau staat als de belangstellenden voor de BMW R 1200 RT en Triumph Trophy. Verder viel op dat er 17 mensen (maar liefst 68%) waren die hun huidige motor ook voor woon/werk verkeer gebruikten. Zou de belangstelling voor de Zero aan de hoge brandstofprijzen liggen en de verwachting dat je met een elektrische motorfiets goedkoper uit bent? Naast de gebruikelijke motoren van de doorsnee Promotor lezer, variërend van Honda CB 500 tot Gold Wing 1500 was er ook iemand die de Track T-800 CDI had, de Nederlandse diesel motorfiets die helaas niet veel verder gekomen is dan de pré-productiefase en een veel te vroege dood gestorven is. Slechts twee deelnemers hadden geen motor hadden en één deelnemer reed op een motorscooter.

Ervaringen met de motor

Dat het 2013 model verbeterd is wordt door dhr. Naddeo uit Uithoorn bevestigt. De Vectrix motorscooter rijder meldt dat het nieuwe model veel beter rijdt dan het 2012 model waar hij eerder mee gereden had: ‘Ongelooflijk zoveel verbeteringen in 1 jaar!’Hij was niet de enige die zich positief uitliet: fantastisch, super, prettig, heerlijk, leuk en uniek kwamen we vaak tegen op de evaluatieformulieren. Paul van Zeldert uit Hoogland, één van de twee deelnemers zonder eigen motor, verwoorde het als volgt: ‘Een motorfiets met een aparte ‘thrill’: full-electric, dus geen uitlaten, geen motortrillingen, geen motorgeluiden.’ Specifiek werd vooral de acceleratie en de trekkracht geroemd: 15 keer liet men zich daar positief over uit, hoewel Jeroen Penterman ‘helemaal uit Vinkenveen’ als enige een kanttekening maakte: ‘Op de snelweg wat weinig power over, maar toch voldoende.’ Ook veel lof over het feit dat de Zero geluidloos is.

Actieradius

Veel positivisme dus, maar de Zero heeft een niet onverwachte keerzijde: de actieradius en de oplaadtijd. Bijna de helft beklaagde zich over de praktische reikwijdte. Dennis Weggelaar, doorgaans rondrijdend op een Deauville 700 schreef: ‘De actieradius zou ongeveer 80 tot 100 km zijn. Ruim genoeg voor een stevige proefrit, maar veel te weinig voor een dagje toeren. Dat zou rond de 250 km moeten zijn'. Verder waren er opvallend weinig negatieve geluiden te horen over dit unieke product. Eén keer werden genoemd:beperkte grondspeling, de achterrem, de stugge vering, de stuuruitslag en een lekkend opbergvak.

Kopen of niet?

Dit vindt Promotor: Rationeel gezien heeft de elektromotor alleen maar voordelen ten opzichte van de verbrandingsmotor. Maar we moeten het ook weer niet mooier maken dan het is. Bij normaal rijden is de accu inderdaad na 130 km echt helemaal leeg en word je onderweg niet door Alex Tulner geholpen met een jerrycan vol stroom. Opladen kost 8 uur, de CHAdeMO snellader om die tijd met 7 uur te bekorten kost ca. €1.600,-. Maar om op dit moment van de ontwikkeling te verkondigen dat hij ongeschikt is om te toeren is hetzelfde als het verkondigen dat je niet met zijn tweeën op een KTM 390 naar Spanje op kampeervakantie kunt gaan, klagen dat de windbescherming op een naked ondermaats is en dat de grondspeling van een custom klein is. Het is allemaal waar, het is een beperking in de vrijheid dat motorrijden voor veel mensen is, maar dat wéét je.

Duur

En de Zero is tamelijk duur. Gelet op wat je krijgt, of eigenlijk niet krijgt: enkele schijf voor met tweezuiger remklauw, geen ABS, geen volledig instelbare vering, uiterst summier dasboard. En het inzetgebied is uiterst smal. Maar ja: de eerste kleuren TV was ook schreeuwend duur met zeer matige beeldkwaliteit, slechte luidspreker (mono!) en geen afstandbediening. En dat geldt ook voor de eerste CD spelers, de eerste plasma schermen, de eerste mobile telefoons, enz. De ervaring heeft geleerd dat de prijzen al heel snel gaan zakken en dat zal ook voor de Zero gaan gelden. Buiten dat is de elektrische motor de toekomst, al was het alleen maar omdat er straks geen olie meer is. Een toekomst waarin Zero al heel ver gevorderd is.

Reacties

4 reacties

Score: 1

Fazer

17:02 | 22-3-2016

Leuke reisfiets lijkt mij. Jammer dat de FZ1 niet meer in productie is maar daar komt volgende maand de MT10 voor in de plaats. Ik ben wel heel benieuwd naar de wielen die onder deze Fazer8 Gt zitten. (Aluminium seksbaaswielen?)

Score: 3

goldiefan

17:55 | 2-3-2016

De ideale motorfiets anno 2016, allesbehalve een antiquiteit! Wat moet je met meer dan 100 PK op de openbare weg? Racen doe je op een circuit en zoals de journalist stelt, onze gemiddelde snelheid is niet veel hoger dan 70 km/h. In tijden van hoge brandstofprijzen en decennialange angsten voor uitputting van fossiele brandstoffen is dit de oplossing want hij is vast extreem zuinig, en schoon met zijn injectie. Voor de gemiddelde zondagtoerder: veel steekhoudende argumenten voor, weinig tegen .......

Score: 2

Erik2503

18:25 | 22-2-2016

als je een rijverbod krijgt nooit je rijbewijs opsturen, dit is niet nodig. <br/> ik heb op dit moment een rijverbod en heb hiervoor kontakt opgenomen met de &quot;Bußgeldstelle&quot; de gegevens staan op je bekeuring. ik heb een copy van mijn rijbewijs opgestuurd en aangeven wanneer ik het verbod in wou laten gaan. ze registreren het nummer van je rijbewijs. als je hier aangehouden word zullen ze 9 van de 10x ook je rijbewijs nummer checken.

Score: 7

nikneem

21:36 | 17-1-2016

Ik rij al jaren FJR en maak daar ook redelijke trips mee. Zadelpijn ervaar ik hooguit na een erg lange dag rijden . Heb op de FJR ooit in 1 ruk van Zwolle naar Barcelona geredenen stapte daar redelijk fit af.

Andere leden bekeken ook:

tomtomrider.jpg

TomTom Rider 40

Navigatiesysteem voor de spannendste routes met de motor!   349,95

Bestel
Motor-artikelen.jpg

Motor accessoires

Bekijk ons online motor aanbod in de webshop!

Bekijk de artikelen
motor-pechhulp.jpg

Pechhulp motor

Pechhulp voor auto en motor door 900 specialisten die dag en nacht voor je klaar staan

Vanaf € 55,-
Motorverzekering cross-sell.jpg

Motorverzekering

Zeer scherpe premies én je motorkleding automatisch meeverzekerd.

Bereken je premie