advertentie

> Zoek andere autotests

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Occasiontest Peugeot 308 (2007/heden)

Alternatief voor veel bestsellers

In de traditionele middenklasse, ook wel C-segment genoemd, maken enkele merken en types in hoge mate de dienst uit. Wie eens wat anders wil, heeft keuze te over, want de meeste grote merken zijn hierin vertegenwoordigd. De Peugeot 308 is zo’n subtopper.

Korte introductie

  • Model is niet ieders smaak
  • Comfortabele rijeigenschappen
  • Breed leveringsprogramma
  • Enkele lastige euvels bekend
  • Niet de populairste in zijn klasse

Over de Peugeot 308

Dit vindt de Wegenwacht

Bij de 308 zijn verschillende storingen bekend die vaker voorkomen, voor een deel van elektronische aard. Niet werkend contact en niet werkend dashboard wordt veroorzaakt door een kapotte zekering. Bij de moderne benzinemotoren wordt de waterpomp niet permanent aangedreven. De inschakeling daarvan gaat elektronisch, maar die laat het wel eens afweten, waardoor de motor heet loopt, zonder dat dit op het dashboard wordt aangegeven. Als de bestuurder dit desondanks tijdig in de gaten heeft, dan kan het zijn dat de wegenwacht met een kunstgreepje zorgt dat de waterpomp steeds blijft meedraaien. Dan is later een kleine reparatie in de garage nodig. Onopgemerkte oververhitting kan tot het einde van heel de motor leiden. Een slecht lopende of afslaande benzinemotor, vaak met een te lage aanwijzing van de motortemperatuur, kan worden veroorzaakt door koelvloeistoflekkage in de temperatuursensor, die kan doordringen tot in de centrale computer. De wegenwacht kan een noodreparatie uitvoeren. Bij de 1.6 diesels komt het voor dat de motor niet wil aanslaan. De kans bestaat dat dit komt door sluiting in de kabelboom, die aan de achterkant van de motor over een motorsteun is doorgeschuurd. In principe kan de wegenwacht dit oplossen.

Waar praten we over?

De 308 is de logische opvolger voor de 307, destijds één van de meeste verkochte auto’s van ons land. Zonder aanwijsbare reden heeft de 308 dat succes nooit weten te herhalen. Een nuchtere, aanwijsbare verklaring daarvoor bestaat niet. De 308 volgt de kenmerkende vormgeving van Peugeot in de tijd waarin het model verschijnt en dat lijkt niet ieders smaak te zijn. Daar staat tegenover dat de 308 nog meer keuze biedt dan de 307, vanwege een nog breder leveringsprogramma.

Uitvoeringen en varianten

Er zijn vier carrosserievarianten bij de 308: drie- en vijfdeurs hatchback, de stationcar SW en de coupé/cabriolet CC. Begin 2011 heeft de hele serie een facelift gekregen, waarbij het front iets minder grof oogt. Er zijn vijf benzineversies en in totaal ook vijf diesels. De 1,4 liter VTi benzinemotor met 70 kW/95 pk is de basis, de 1,6 liter VTi (88 kW/120 pk) is veruit de belangrijkste benzineversie. De 1,6 turbo is er in drie vermogensvarianten: 103 kW/140 pk, 115 kW/156 pk en 147 kW/200 pk. Deze laatste is voorbehouden aan de in 2011 uitgebrachte GTi. De 103 kW-versie is in 2010 komen te vervallen. De 1,6 liter HDiF diesel is er in twee varianten, met 66 kW/90 pk en 80 kW/108 pk. Bij de facelift van 2011 is deze laatste vervangen door de 82 kW/112 pk sterke e-HDi, die onder meer door een stop-start-schakelaar een lager brandstofverbruik biedt. De 2.0 HDiF heeft onveranderd 110 kW/150 pk. De normale uitvoeringen heten in Peugeot-traditie XR, XS en XT. De X-line is een eenvoudig uitgeruste basisversie, die met de 1,4 en de basis 1,6 HDiF is geleverd in 2008 t/m 2010, maar met de 1,6 liter benzineversie tot de facelift is gevoerd. Vooral in combinatie met de 1,6 liter benzinemotor en de 80 kW diesel is er een flink aantal tijdelijke actieversies geweest, zoals de Style, Envy, Première, Business, Signature, Sublime en voor de zakelijke kopers Blue Lease. Het programma van de SW loopt vrijwel exact parallel aan dat van de hatchbacks. De CC is er alleen als 1,6 (88 kW), de drie voornaamste versies van de turbomotor en als 2,0 HDiF.

De Peugeot 308 als occasion

Het aanbod occasions van de 308 loopt vanzelfsprekend in omvang ook wat achter bij de grootste concurrenten in deze klasse. De vraag is ook duidelijk minder, dus gemiddeld sta je als consument net even sterker dan bij de merken die auto’s kunnen uitdelen. Het aanbod is niettemin groot genoeg, om ook op betrekkelijke kleine afstand een geschikte 308 te kunnen vinden. Geen auto om voor naar de andere kant van het land te reizen, dus. Van het totale aanbod is ongeveer een kwart van het model SW en pakweg 20% van het totaal zijn diesels. Dat klopt met het feit dat de 308 wat minder goed heeft gescoord in de zakelijke verkoop.

De proefrit

Op de weg toont de 308 zich ‘een echte Peugeot’, waarbij de nadruk ligt op een aangenaam rijcomfort. Vering en schokdemping zijn mooi in balans en allerhande oneffenheden worden prima verwerkt. De fijne voorstoelen dragen ook in hoge mate bij aan dat comfort. Langbenige bestuurders kunnen last hebben van de vorm van de middenconsole en daar met het onderbeen tegenaan zitten. Achterin is ook de normale hatchback voldoende ruim voor twee volwassenen. De SW is in interieurvolume uiteraard groter, maar de drie afzonderlijke stoelen op de tweede zitrij bieden aan volwassenen beduidend minder comfort dan de achterbank van een gewone hatchback. De SW is daarmee bij uitstek een gezinsauto, niet al te grote kinderen kunnen op die losse stoelen prima zitten. De 88 kW-benzinemotor is de sterkste aanbeveling. De 308 is nogal zwaar gebouwd, waardoor de 1,4 VTi er erg hard aan moet trekken en daardoor in de praktijk niet veel zuiniger kan zijn. Voor een 1,6 is een gemiddeld verbruik rond 1 op 14 juist gezien dat hoge gewicht best netjes.

Met dank aan Van Alphen Peugeot, Den Haag | www.peugeotvanalphen.nl

Conclusie

De vormgeving van de Peugeot 308 is beslist niet ieders smaak. Wie ‘m wel kan waarderen, koopt er een prettige gebruiksauto aan, met vooral veel comfort. Het is jammer dat juist de moderne techniek soms een pijnlijke steek laat vallen. Daar staat tegenover dat natuurlijk niet alle exemplaren daarmee te maken krijgen.

Bereken de maandelijkse kosten van een PEUGEOT 308

Bent u eigenaar van een PEUGEOT 308 en wilt u deze verkopen?

Check hier de waarde van uw auto

Occasionzoeker

Zoek een PEUGEOT 308 occasion

Budget