advertentie

> Zoek andere autotests

Gerelateerde autotests

Meer autotests: ANWB autotest

Autotest Audi A6

Licht en ruim

Audi A6 | prijs vanaf: € 51150 | in de showroom vanaf: april 2011
Feb 2011 - Adriaan Huigen

Audi doet er van alles aan om het verbruik van zijn dikke limousines terug te dringen. Zo is de nieuwe A6 lichter van gewicht. Alle motoren hebben een start-stopsysteem. En hij heeft een zeer lage luchtweerstand van Cw 0,26.

Conclusie

De Audi A6 ziet er strak gelijnd uit. Er is eigenlijk sprake van een coupé-vorm terwijl het toch echt een sedan is. Ondanks zijn forse verschijning is hij redelijk licht van gewicht. Met dank aan het vele aluminium dat is gebruikt voor onder meer de motorkap, de voorste wielkasten en de achterklep. Zijn rijeigenschappen staan op hoog niveau. En zeker in combinatie met de quattro-aandrijving is de wegligging uitmuntend. Voorts is de A6 zo compleet te maken als je wenst. Maar dan schieten de prijzen wel meteen flink omhoog. In elk geval hebben met name de Mercedes E-klasse en de BMW 5-serie er een geduchte concurrent bij.

Type auto en prijs

Deze Audi A6 is van de derde generatie. Met zijn forse afmetingen en lange wielbasis van 291 centimeter valt hij in dezelfde klasse waar veel zakelijke rijders winkelen. En de concurrentie is daar moordend. Denk maar aan sedans als de Mercedes E-klasse, de BMW 5-serie, de Saab 9-5 en de Volvo S80. Er zijn vooralsnog vijf motoren leverbaar, drie diesels en twee benzinemotoren. De 130 kW (177 pk) sterke dieselgestookte viercilinder 2.0 TDI is met zijn vanaf-prijs van € 46.900 de goedkoopste. Hij is de enige A6 die is voorzien van een handgeschakelde zesbak. Alle andere hebben een traploos schakelende multitronic of een S-tronic aan boord. Die laatste is de DSG-bak van Audi. Voor de 3.0 TDI V6 (150 kW, 204 pk) betaal je € 57.280. De sterkere versie van deze motor heeft quattro-aandrijving. De benzinegestookte 2.8 V6 van 150 kW (204 pk) kost € 51.340. En de 220 kW (300 pk) sterke 3.0 TFSI quattro staat in de prijslijst voor € 65.300. Op alle andere modellen is vierwielaandrijving wel te bestellen. Later zal Audi een voorwielaangedreven hybride leveren. De tweeliter 155 kW (211 pk) sterke benzinemotor krijgt dan hulp van een 33 kW (45 pk) leverende elektromotor. Je moet met deze hybride in staat zijn om korte tijd 100 km/h volledig elektrisch te rijden.

Hoe rijdt de Audi A6

We proberen de tweeliter diesel. Die wordt straks in Nederland ongetwijfeld het meest verkocht. Het is de enige viercilinder in het gamma. Maar dat betekent niet dat je je moet behelpen. De motor is sterk genoeg om bijzonder vlot uit de startblokken te komen. In 7,7 seconden zit je desgewenst al op 100 km/h. En wie nog wel eens de Duitse Autobahn op moet, kan daar 240 km/h toppen. De zesbak schakelt als in de spreekwoordelijke boter. De (optionele) luchtvering maakt het onderstel bijzonder comfortabel. Tegen het deinerige aan zelfs. Maar je kunt in een keuzemenu ook voor een straffere demping kiezen. We rijden ook nog met de 3.0 TFSI quattro. Die is voorzien van de S-tronic. Je kunt zelf schakelen met de flippers achter het stuurwiel. Maar deze bak met zeven verzetten kan het ook automatisch doen. Deze beresterke A6 raffelt de 0-100 km/h af in 5,5 seconden. En de (begrensde) topsnelheid bedraagt 250 km/h. Het comfort staat op een hoog niveau. Heel apart is de tegen meerprijs te verkrijgen LED-verlichting. Die geeft een fantastisch licht in het donker. Net zo goed als xenon. Maar je verblindt de tegenliggers niet.

De Audi A6 van binnen

De Audi A6 is van binnen ‘driver orientated’. Alle belangrijke bedieningsorganen zijn dus om de bestuurder heen gebouwd. Het hele interieur ziet er mooi afgewerkt uit. En er is ruimte volop. Niet alleen voor de bestuurder maar ook voor de passagiers. Het instrumentarium is prima afleesbaar. De A6 kan ook optioneel worden voorzien van een head-up display. Dan wordt alle belangrijke informatie in de voorruit geprojecteerd. Wel standaard is het MMI -systeem. Met enige uitbreidingen kun je in de auto dan gebruik maken van internet en van alle onlineservices van Google. Dit bedrijf werkt nauw samen met Audi. De geluidsinstallatie is van Bang & Olufsen. Helemaal achterin vind je een forse kofferbak. Die heeft een inhoud van 530 liter en is daarmee gelijk gebleven aan die van de vorige A6.

De Audi A6 en het milieu

De Audi 2.0 TDI met een CO2-uitstoot van 129 g/km en de 3.0 TDI (127 g/km) krijgen een A-label. De 3.0 TDI quattro en de 2.8 FSI zijn goed voor de B-status. En de 2.8 FSI quattro en de 3.0 FSI quattro hebben een C-label.

Bereken de maandelijkse kosten van een AUDI A6

Bent u eigenaar van een AUDI A6 en wilt u deze verkopen?

Check hier de waarde van uw auto

Occasionzoeker

Zoek een AUDI A6 occasion

Budget