Geen losse stoelen voor nieuwe Scénic

Franse fabrikant voert opvallende wijzigingen door aan midi-MPV

- Wij deden in de omgeving van Bordeaux de eerste rij-indrukken op met de Renault Scénic. Het succesrecept van de populaire ruimtewagen blijkt enigszins herzien.

alt text

In 1996 verbaasde Renault de wereld met de Scénic, de eerste ruimtewagen in de middenklasse. Met de komst van de SUV nam de belangstelling voor dit type auto af. Sommige merken gooiden de handdoek in de ring, maar met de komst van een vierde generatie toont Renault aan nog voldoende vertrouwen te hebben in het marktsegment.

De moderne Scenic werd wel op een aantal punten aangepast. Zo is de auto niet meer zo hoog als voorheen en kun je de stoelen achterin niet langer uitnemen. Voortaan zijn ze verschuifbaar. De rugleuning van de passagiersstoel kan bovendien voorover worden geklapt, zodat je eenvoudig langere voorwerpen kunt meenemen.

alt text

Behalve het compleet nieuwe uiterlijk zijn de grote lichtmetalen wielen het meest in het oog springende kenmerk van de Scénic. Ze hebben een diameter van maar liefst 20 inch. Doordat de banden relatief hoog zijn, hebben die grote wielen echter geen nadelige invloeden op het rijcomfort. Het prijsniveau zou volgens Renault gelijk moeten zijn aan dat van een 17 inch exemplaar. Het speciale rubber wordt vervaardigd door drie verschillende fabrikanten: Goodyear, Continental en Michelin.

Hybride Scénic

Een andere noviteit is de introductie van een kleine elektromotor, die de 110 pk sterke 1.5-liter dieselmotor bijstaat. De extra krachtbron helpt mee bij accelereren en werkt als dynamo bij gas los of remmen om een 48 Volt batterij op te laden. Het zou zo’n 8 tot 10 procent in brandstofverbruik moeten schelen, maar de eerste kennismaking was dermate kort dat daar nog geen conclusie aan kan worden verbonden.

alt text

Wat bleef bij het oude? Zoals te doen gebruikelijk wordt de Scénic geleverd in twee carrosserievarianten; een 'normale' en een extra grote versie, die desgewenst met zeven zitplaatsen beschikbaar is. De overige motoren - 2 benzineversies en een dieselmotor met twee turbo's - kennen we al uit andere Renaults.

Tot wel 765 liter kofferruimte

Rest ons nog een paar belangrijke cijfers met je te delen. Allereerst de inhoud van de bagageruimte, die de Fransen vooralsnog alleen hebben opgemeten met de achterbank op zijn plek. In dat geval slikt de reguliere ruimtewagen 572 liter aan bagage, terwijl je in de Grand Scénic tot wel 765 liter kwijt kunt (afhankelijk van de hoeveelheid stoelen die je op de auto hebt besteld).

Prijzen beginnen bij € 25.490 voor een normaal exemplaar. De Grand Scénic kent over de hele linie een meerprijs van € 1.200. Vanaf november staan de ruimtewagens in de Nederlandse showroom.

Bekijk ook onze occasiontest van de huidige Renault Scénic

Speciaal voor jou geselecteerd