Gebruikte spaardiesel of hybride kopen

Zijn ze als occasion ook zo aantrekkelijk?

- Zakelijke rijders zijn de afgelopen jaren met het nodige fiscale voordeel in extra zuinige diesels, hybrides en plug-in hybrides gestapt. Die milieuvriendelijke uitvoeringen worden nu massaal gebruikt aangeboden. Zijn ze ook interessant voor de particulier?

alt text

De Nederlandse overheid begon in 2008 met het fiscaal stimuleren van de aanschaf van zeer zuinige auto's. Particulieren kwamen in eerste instantie niet in aanmerking voor extra voordeel, totdat de modellen die in de 14 procent bijtellingcategorie vielen, in 2010 werden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Op dat moment waren dergelijke milieuvriendelijke auto's ook even interessant voor Jan Publiek, omdat er zonder meerkosten kon worden geprofiteerd van een gunstiger verbruik en/of een lagere brandstofprijs. Vanaf 2014 moesten bezitters van deze auto's echter weer wél MRB betalen. Dat heeft heel wat particuliere bezitters doen besluiten de 'groene' modellen weer te verkopen.

Groot aanbod, lage prijzen

Kort samengevat kunnen we stellen dat de fiscale stimulering van zeer zuinige auto's nogal ontwrichtend heeft gewerkt op de automarkt als geheel. Er ontstond een 'run' op specifieke autotypes. Dit omdat ze volgens de officiële verbruiksmeting (die het verbruik en daarmee de CO2-uitstoot vaststelt) binnen de norm vielen voor 14 procent fiscale bijtelling. Interessant voor mensen die een auto van de zaak wilden of nodig hadden.

alt text

De Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion bleek zeer gewild, evenals de Seat Ibiza en de Skoda Fabia met dezelfde zuinige dieselmotor. Renault deed een tijdje uitstekende zaken met de Mégane Estate 1.5 dCi en Toyota scoorde goed met hybrides als de Prius, Auris en Yaris. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen.

Groot succes op de zakelijke markt betekent echter ook dat de markt voor gebruikte auto's na een jaar of vier - de meest gekozen leasetermijn - overspoeld wordt met dit soort modellen. Een dergelijk groot aanbod maakt zulke auto's interessant voor particulieren die een scherp geprijsde, niet te oude occasion zoeken.

Hoge kilometerstanden

In algemene zin kunnen we daar direct al wat vraagtekens bij zetten. Want in veel gevallen gaat het om zakenauto's met relatief hoge kilometerstanden. Gelukkig hebben ex-leaseauto's een betere reputatie dan vroeger. Ze worden goed onderhouden en na hun leaseperiode veelal helemaal opgefrist, voordat ze als occasion worden aangeboden.

Het zijn vooral diesels met hoge kilometerstanden. Werkgevers geven aan die brandstof de voorkeur voor personeel dat veel moet rijden. Hybride auto's laten doorgaans ook wat hogere kilometerstanden zien, maar de mechanische slijtage is vanwege dat aandrijfsysteem vaak geringer. De gebruikte accu's krijgen vaak extra lange garanties. Dat is maar goed ook, want voor de vervanging van de accu van een Toyota Prius moet je op ongeveer € 1.600 rekenen.

alt text

Plug-in hybrides

Een verhaal apart vormen de plug-in hybride modellen zoals de Opel Ampera, de Volvo V60 D6 AWD en de Mitsubishi Outlander. Deze auto's hebben een grotere - en duurdere - accu aan boord die je kunt opladen via een stopcontact of een laadpaal. Daarmee kun je een stuk(je) volledig elektrisch rijden. Als de accu bijna leeg is, schakelt de auto vanzelf over op de brandstofmotor.

Plug-in hybride auto's scoren in de NEDC-meting een buitengewoon gunstig verbruik en daarmee een zeer lage CO2-uitstoot. Maar dat lage verbruik valt in de praktijk alleen te benaderen wanneer je veel elektrisch rijdt en dus ook geregeld de batterij bijlaadt. Stel nu dat de vorige eigenaar dat braaf heeft gedaan, dan is de accu wellicht eerder aan vervanging toe. De capaciteit van de accu neemt tenslotte af naarmate hij ouder wordt en daarmee ook het verbruiksvoordeel.

Accu vervangen plug-in hybride

De vervanging van een accu van een plug-in hybride kan aardig in de papieren lopen. Mitsubishi liet ons weten dat het vervangen van het 'accupack' € 6.751,80 inclusief btw en verwijderingsbijdrage kost. Er zit tegenwoordig 8 jaar garantie op de accu en de elektrische aandrijving. Bij de Opel Ampera is er sprake van acht jaar of 160.000 km garantie. Als de accu mankementen vertoont, kunnen delen van het accupack worden gewisseld.

In de Verenigde Staten bestaan bedrijven die 'refurbished' accu's verkopen voor € 3.500. Er worden eveneens accu's aangeboden van semi-elektrische auto's die bij een ongeluk betrokken zijn geweest. Voor bedragen rond de € 1.335 mag je het batterijpakket overnemen, al komen daar nog wel de montagekosten bij. Naarmate plug-in hybrides ouder worden, neemt het risico op vervanging van de accu toe. Dat zal vrijwel zeker een negatief effect hebben op de restwaarde.

alt text

Omslagpunt

Het aanbod aan gebruikte plug-in hybride modellen is nog klein en de restwaarde vrij onzeker. De interesse zal dus vaker uitgaan naar een gebruikte auto met traditionele verbrandingsmotor. Onze financiële ANWB-experts - die ook lid zijn van de ANWB koerslijstcommissie - onderzochten enkele spaardiesels en vergeleken die met de benzine-uitvoeringen van hetzelfde model. Ze gingen daarbij uit van auto's van vier jaar oud en onderzochten de belangrijkste occasion-websites. Je kunt ook zelf, voor jouw specifieke situatie, een berekening maken.

Daaruit kwam naar voren dat de spaardiesels vaak rond de 40.000 tot 50.000 kilometer meer op de teller hebben staan dan hun benzinebroertjes. De diesels zijn wel altijd goedkoper in de aanschaf, in het geval van de Renault Mégane Estate 1.5 dCi zelfs fors goedkoper. Zo kost de spaardieselversie met 138.000 km op de teller € 10.600 en een benzineversie uit htezelfde jaar met 95.000 km op de teller € 13.150. Die aanschafprijs blijkt van grote invloed op het omslagpunt in kilometers per jaar waarop een spaardiesel aantrekkelijker wordt dan een vergelijkbare benzineversie.

Bij de Renault Mégane Estate 1.5 dCi zijn de maandelijkste kosten al gelijk bij 8.000 kilometer per jaar. Daarboven wordt de diesel aantrekkelijker. Bij de Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion ligt het omslagpunt aanmerkelijk hoger, want bij dit model moet je meer dan 17.000 km per jaar rijden om goedkoper uit te zijn.

alt text

Tot slot hebben we nog een vergelijking gemaakt tussen de Toyota Yaris Hybrid (€ 13.000, vier jaar oud, 60.000 km) en een Yaris 1.0 op benzine (€10.000, vier jaar oud, 60.000km). Vanwege de hogere aanschafprijs van de hybride-versie ligt het omslagpunt bij 26.000 km. De eerlijkheid gebiedt wel te melden dat de Yaris Hybrid van zichzelf al meer vermogen en een standaard automaat biedt in vergelijking met de 1.0 benzineversie. De trend is echter duidelijk: om te besparen is het belangrijk om naar alle kosten te kijken en je niet alleen blind te staren op het brandstofverbruik van een auto.

Reken zelf je autokosten uit

Meer nieuws

Alle nieuwsitems

Speciaal voor jou geselecteerd