Veelgestelde vragen Veilig van Huis Pakket
Op deze pagina vind je een overzicht van alle veelgestelde vragen over de ANWB Veilig van Huis Pakket
Beveiligingsapparatuur
Nee, dat kan niet. Per 1 februari 2023 zijn wij gestopt met de verkoop van losse camera's en apparatuur. Je kunt geen camera of apparatuur meer bij ons kopen.
Met de beveiligingscamera houd je 24/7 via de app op je telefoon je woning in de gaten. Als het alarm is ingeschakeld, krijg je in de app een melding als er beweging of geluid wordt ontdekt. Als een rookmelder afgaat wordt dit signaal door de geluidssensor van de camera gedetecteerd. Je krijgt dan een melding in de app dat er een hard geluid gedetecteerd is. Via de camera kun je dan kijken wat er aan de hand is.
De bewegingssensor registreert beweging in je woning. Als je het alarm hebt ingeschakeld, krijg je direct een melding via je app. Ook kun je direct via de camera kijken wat er thuis aan de hand is.
De watermelders registreren beginnende lekkage. Zodra er water wordt ontdekt, ontvang je een melding in de app en maakt de sensor een piepend geluid. Ook als het alarm niet is ingeschakeld. Houd ook de temperatuur en luchtvochtigheid van ruimtes in de gaten met deze sensoren. De gevoeligheid hiervan kan je zelf instellen.
De contactsensoren laten zien of bijvoorbeeld ramen en deuren open of gesloten zijn. Je krijgt een melding zodra een deur of raam opent of sluit. Deze sensor is geschikt voor alle binnenruimtes.
Ja, dat kan. Je kunt een micro SD card van maximaal 32Gb in de camera stoppen. De camera neemt dan korte clips met video en geluid op. Zowel als het systeem is ingeschakeld als uitgeschakeld. Met een micro SD kaart van 32Gb kun je ongeveer 2,5 dag opnemen in HD beeldkwaliteit.
We raden je aan de laatste versie van de app te gebruiken en je telefoon te updaten naar de meest actuele software versie. Zorg er ook voor dat jouw camera aanstaat. Het blauwe lampje aan de achterkant brandt dan. Heb je nog hulp nodig met jouw camera? Dan kun je met ons chatten in de app of telefonisch contact opnemen.
Ja, dat kan via de instellingen in de app.
Het kan dat jouw camera niet helemaal goed staat. Let voor de beste werking op het volgende:
• Richt jouw camera niet op plaatsen waar het licht plotseling kan veranderen, zoals een raam, een lege muur of een spiegel.
• Richt jouw camera niet door een raam naar de straat om bijvoorbeeld jouw auto in de gaten te houden.
• Als je huisdieren hebt, richt de camera dan niet op plaatsen waar zij vaak voorbij lopen.
Wil je meer hulp bij het plaatsen van jouw camera? Lees dan onze gebruikershandleiding.
Bij beweging en geluid worden clips opgenomen van 12 seconden per clip. De clips zijn 14 dagen voor jou beschikbaar in de app. Je kunt ze hier zelf bekijken.
Let op: de clips worden na 14 dagen automatisch uit de cloud verwijderd en kunnen daarna niet meer worden opgehaald. Zorg dat je de beelden op tijd op je telefoon opslaat als je deze langer wilt bewaren. Een andere manier van het opslaan van de beelden is door middel van een SD-kaart in de camera.
Alleen de mensen die je toegang geeft tot jouw huis in de app kunnen de beelden bekijken. Dit doe je door gebruikers uit te nodigen via de “Gebruikers” tab. De beelden zijn 100% privé. Onze medewerkers kunnen jouw beelden dus niet bekijken.
Het is natuurlijk erg vervelend als een apparaat niet goed werkt. Daar helpen wij je graag bij. Je kunt hiervoor met ons chatten via de app of telefonisch contact opnemen.
De apparatuur heeft maar weinig onderhoud nodig. Je hoeft alleen na ongeveer 2 jaar de batterijen te vervangen.
Je kunt eenvoudig zelf de batterijen vervangen. Dit soort batterijen heb je nodig:
- De bewegingssensor werkt op een CR2450 knoop batterij (3V)
- De contactsensoren werken op een CR2032 knoop batterij (3V)
- De watermelders werken op 2 stuks AAA batterij (1,5V)
- De camera werkt op stroom
- De WiFi bridge krijgt stroom van de camera
Werkt een apparaat niet goed? Dan helpen wij je graag. Je kunt hiervoor met ons chatten via de app of telefonisch contact opnemen.
De slimme sensoren werken allemaal op batterijen. Bij de beveiligingscamera krijg je een netvoeding-adapter. De WiFi bridge krijgt stroom van de camera. Houd er rekening mee dat de Beweging- en Contactsensoren knoopcel batterijen gebruiken en deze daarom buiten het bereik van kinderen moeten worden geplaatst.
Je kunt zelf de batterijen van de bewegings en contactsensoren vervangen. Je krijgt een melding in de app wanneer de batterijen van je sensoren bijna leeg zijn. Als je deze melding nog niet hebt ontvangen, hoef je de batterijen nog niet te vervangen. Voor de bewegingssensor heb je een 2459 3V knoopcel batterij nodig en voor de contactsensor een 2032 3V knoopcel batterij.
Voordat je begint, is het belangrijk om te weten dat knoopcel batterijen gevaarlijk zijn als ze worden ingeslikt en dat ze daarom buiten het bereik van kinderen moeten worden gehouden.
Neem de zeskantpin die bij de sensoren is geleverd en plaats de platte rand voorzichtig onder het plastic batterijklepje onder op het apparaat. Het batterijlipje klikt los wanneer er druk op wordt uitgeoefend. Verwissel de oude batterij voor de nieuwe en klik het plastic batterijklepje terug op het apparaat. Vergeet niet om de oude batterijen te recyclen. Je nieuwe batterij moet ongeveer 12-18 maanden meegaan.
De watermelders zijn altijd ingeschakeld. Je krijgt dus altijd een bericht bij lekkage.
De camera, bewegings- en contactsensoren kun je met de app inschakelen als je je woning verlaat. Deze kun je ook via de app uitschakelen als je thuiskomt. Dit kun je automatisch regelen met behulp van ‘Alarm automatisch inschakelen’. Deze mogelijkheid vind je onder de instellingen. Dan wordt de apparatuur automatisch ingeschakeld als je de woning verlaat en uitgeschakeld als je weer thuiskomt.
Je kunt contact met ons opnemen via de chat in de app of door telefonisch contact op te nemen.
Wij doen er alles aan om het hacken van de apparatuur te voorkomen. Wij testen dit regelmatig.
Als wij merken dat we de beveiliging verder kunnen verbeteren, dan doen we dat uiteraard meteen. Zorg er zelf voor dat je wifi-netwerk goed beveiligd is met een sterk én uniek wachtwoord.
Veilig van Huis app
Je kunt de ANWB Veilig van Huis app gratis downloaden in de Apple App Store en de Google Play Store. Je kunt dit op Android (vanaf versie 7.0) en iOS (vanaf versie 14) apparaten downloaden. De app is helaas niet geschikt voor Windows toestellen.Op Windows apparaten is dit niet mogelijk.
Wordt er met de camera een beweging of geluid gedetecteerd? Dan krijg je daarvan een melding in je app.
Wordt er een open deur of raam, beweging door de bewegingssensor of water gedetecteerd? Ook hiervan krijg je een melding in je app.
Speciale aandacht voor waterincidenten. Reageer je hier niet op? Dan sturen we eerst een sms. Indien je daar niet op reageert, dan bellen we je na 3 minuten via een automatische telefoonoproep. Neem je niet op of kun je niet opnemen? Dan belt de ANWB Alarmcentrale je na ongeveer 8 minuten. Als wij je niet kunnen bereiken bellen we de noodgevallen contactpersoon die je opgaf in de app. Jouw contactpersoon kan dan namens jou in actie komen.
Hiervoor voeg je ze toe aan de ANWB veilig van Huis app. Ga naar de tab ‘Gebruikers’ in jouw ANWB Veilig van Huis app en klik op ‘Gebruiker toevoegen’. Je kunt zelf gebruikers toevoegen of een contactpersoon kiezen vanuit jouw adresboek. Daarna creëren zij hun eigen account login en downloaden zij zelf de app op hun telefoon. Deze gebruikers hebben dan dezelfde mogelijkheden in de app als jijzelf.
Controleer eerst je software instellingen en zorg ervoor dat je de meest recente versie van de app hebt gedownload. Is het probleem nog niet opgelost, neem dan contact op met een van onze collega's.
De ANWB Alarmcentrale ontvangt dan nog steeds de alarmmeldingen vanuit jouw woning. In geval van een watermelding nemen wij contact met je op. Lukt dat niet, dan nemen we contact op met de contactpersonen die je hebt geregistreerd in de app.
Ja, de app werkt alleen via een draadloze internetverbinding of minimaal een 3G-mobiele data verbinding. Heb je geen internetverbinding? Dan kun je geen alarmmeldingen krijgen en de beelden van jouw camera niet bekijken. De ANWB Alarmcentrale ontvangt de meldingen wel. Ook als je thuis bent en geen internet hebt.
Als er een watermelding is, dan belt de Alarmcentrale jou en indien nodig jou opgegeven noodgevallen contact. In alle andere gevallen moet je zelf een hulpdienst inschakelen.
Je krijgt een melding op jouw telefoon of tablet. Je veegt met je vinger over het schuifje om op de melding te reageren. Daar kun je ook aangeven dat er niets aan de hand is.
Hulp in geval van een noodsituatie
Is er echt iets aan de hand in je woning en heb je te maken met een noodsituatie? Schakel dan zelf de hulpdiensten in. Dit doet de ANWB Alarmcentrale niet voor je. Bij bijvoorbeeld een brand moet je dus zelf de brandweer bellen.
Dat doen wij onder andere in de volgende situaties:
• Je hebt stormschade waarbij direct actie nodig is.
• Je hebt lekkage uit een waterleiding. Draai eerst zelf direct de hoofdkraan dicht!
• Je hebt brand gehad.
• Je hebt schade door (hevige) neerslag.
• Je hebt blikseminslag gehad.
Schade, wat nu?
Heb je schade en is er geen sprake van een spoedeisende situatie? Meld je schade zo snel mogelijk bij ANWB. Via de verzekerings tab in de app kun je gemakkelijk een noodreparatie aanvragen of schade melden. Het kan ook eenvoudig online via anwb.nl of via de link in de Veilig van Huis app.
Je hebt geen eigen risico als je je schade laat herstellen door een door ons geselecteerde hersteller of wanneer herstel niet mogelijk is, bijvoorbeeld in geval van diefstal. In alle andere gevallen geldt een eigen risico van € 250,-. Let op! Bij stormschade aan je huis geldt altijd een eigen risico van € 250,-.
Of jouw schade verzekerd is, heeft niets te maken met het feit dat je beveiligingsapparatuur aan- of uitstaat als er iets gebeurt. Je bent gewoon verzekerd als het om een verzekerde schadeoorzaak gaat. De polisvoorwaarden blijven hetzelfde. Wij vragen je nooit naar de status van jouw systeem.
Voor je eigen veiligheid is het wel van belang de apparatuur in te schakelen. Controleer daarnaast regelmatig of de apparatuur nog werkt. En vervang de batterijen op tijd.
24/7 ANWB Service
Heb je schade? Dan nemen we alle zorgen uit handen. Als jij schade bij ons meldt, regelen wij een eventuele noodreparatie en sturen we een aangesloten hersteller bij je langs. We zorgen ervoor dat reparatie van schade én uitbetalingen snel worden afgehandeld. Via de verzekerings tab in de app kun je gemakkelijk een noodreparatie aanvragen of schade online melden.
Die hoef je niet zelf te zoeken. Als jij schade bij ons meldt, zorgen wij dat er een aangesloten hersteller bij je langs komt.
Deel deze pagina